• Teknos/

Kesämökin maalipinnan rapistuminen ei ole vain ulkonäköhaitta - Vaarana jopa laudoituksen lahoaminen

Silmäkin sen kertoo, milloin kesämökin ulkoseinät kaipaavat uutta maalia pintaan. Toimeen kannattaa ryhtyä kuitenkin ajoissa, sillä rapistunut maalipinta houkuttelee kosteutta ja homeitiöitä. Lopputuloksena voi pahimmillaan olla laho mökki.

Aurinkoinen kesäpäivä mökin pihamaalla paljastaa monelle lomalaiselle totuuden: ulkoseinän maalipinnassa on halkeamia, paikoin maali jo hilseilee pois. Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa tarttua siveltimeen. Vähintä, mitä voi tehdä, on huoltaa selvästi kunnostusta kaipaavat kohdat. Koko mökki kannattaa maalata tietyin väliajoin, esimerkiksi kymmenen vuoden välein.

– Rapistunut maalipinta ei ole vain ulkonäköseikka, sillä kulunut pinta päästää puuhun likaa ja kosteutta. Tämä on oiva kasvualusta homeelle, ja jossain vaiheessa voi syntyä lahovaurioita, kertoo maalarimestari Martti Kopisto Teknokselta.

Lautaseinän huoltomaalaus kannattaa aloittaa harjaamalla huonokuntoinen maalikerros pois teräsharjalla. Ulkoseinät pitää putsata huolellisesti liasta ja pölystä, jotta maali tarttuu kunnolla ja myös pysyy seinässä. Apuna voi käyttää julkisivuille tarkoitettuja pesuaineita.

– Jos seinän pinnasta löytyy mustia homepilkkuja, ei tarvitse huolestua. Home kannattaa vain pestä pois huolellisesti homeenpoistoaineella ennen maalausta, Kopisto ohjeistaa.

Pesuaineen huuhteluun voi käyttää apuna painepesuria, kunhan huolehtii, että vettä ei pääse laudoituksen alle.

Ennen maalausta seinien pitää antaa kuivua kunnolla. Huonokuntoiset puuosat on tässä vaiheessa hyvä vaihtaa uusiin. Itse maalivalinnassa kannattaa pysytellä samassa maalissa, jolla mökki on aiemminkin maalattu.

– Varsinkin ulkomaalit on kehitetty juuri tietynlaisille pinnoille ja tietynlaisiin olosuhteisiin, joten kannattaa aina tarkistaa aiemmin käytetty maali.

Hirrelle kuullotetta

Hirsimökit käsitellään usein maalin sijaan kuullotteella. Syy on paitsi ulkonäöllinen, myös rakenteellinen. Massiivihirren kosteusvaihtelu on huomattavasti suurempi kuin puupaneelin, joten hirren pinnan pitää jäädä hengittäväksi. Aurinko haalistaa kuultavaa puunsuojaa, joten erityisesti auringonpuoleisten ulkoseinien tila kannattaa kesällä tarkistaa.

– Auringonpuoleiset seinät kaipaavat huoltomaalausta selvästi muita seiniä useammin. Kuullotteen voi suoraan sivellä kuluneen pinnan päälle, kunhan on ensin putsannut seinän hyvin, Kopisto neuvoo.

Hirsipinnan huoltomaalausta ei kannata tehdä kuitenkaan vain varmuuden vuoksi, jottei puuhun pääse muodostumaan kalvoa. Maalauksen aika on, kun seinä näyttää selvästi kuluneelta.

Vinkit: Näin onnistut kesämökin maalaamisessa

- Ota selvää, minkälaisella maalilla talo on aiemmin maalattu ja valitse sopiva maali tämän perusteella.
- Tee ennen maalausta koemaalaus, jotta varmistut värisävystä.
- Puhdista seinät irtoavasta maalista ja liasta huolellisesti teräsharjalla ja kaapimella. Kuullotepinnoille riittää usein pelkkä harjaus pölystä.
- Pese pinnat julkisivuille tarkoitetulla pesuaineella. Pesuliuos levitetään pinnalle aina alhaalta ylöspäin edeten.
- Jos seinästä löytyy homepilkkuja, pese alueet homeenpoistoaineella.
- Huuhtele pesuaineet huolellisesti. Apuna voi käyttää painepesuria, kunhan huolehtii, että vettä ei pääse laudoituksen alle.
- Vaihda huonokuntoiset puuosat uusiin.
- Pohjusta ja pohjamaalaa paljaat puupinnat. Anna kuivua 1-3 vuorokautta.
- Varaa riittävästi maalia astiaan ja maalaa seinät 1-2 kertaa.
- Kuultavaa puunsuojaa käytettäessä kuullotetta levitetään ohuelti 1-2 kertaa.
- Vältä maalaamista suorassa auringonpaisteessa tai kostealla ilmalla.

Lisätietoja:

petteri.tolonen@teknos.fi