Näin saat kodin pöpöpesäkkeet kuriin

Sellaisista kodin paikoista, joiden läpi kuljetaan ja joita käytetään eniten, löytyvät myös kodin epäpuhtaudet ja liat. Näissä tiloissa kannattaa kiinnittää huomiota materiaalien - kuten maalien - valintaan. Tavallisen sisustajan ulottuvilla on nykyään julkisten laitosten kovaan kulutukseen suunniteltuja antimikrobisia maaleja.

Likaa kertyy kodissa paikkoihin ja pinnoille, joihin kohdistuu suurin kuormitus. Puhdistettavuuteen ja helppohoitoisuuteen kiinnitetään yhä enemmän huomiota jo materiaalivalintoja tehtäessä.

Uusin teknologia robotti-imureineen ja ergonomisesti suunniteltuine moppeineen on jo monen elämää. Niihin kodin tiloihin, joissa bakteerit ovat epätoivottuja, on saatavilla myös kulutusta ja pesua kestäviä, antimikrobisia maaleja. Tällaiset maalit estävät bakteerien kasvua maalipinnalla. Niitä käytetään nyt jo esimerkiksi sairaaloissa.

- Kuluttajat kiinnostuivat ja kysyntä kasvoi, kunnes vuonna 2014 toimme ensimmäisen kuluttajille tarkoitetun antimikrobisen maalin markkinoille. Täysin hajusteettomia maaleja käytetään esimerkiksi kulutuskestävyyttä vaativissa eteisen seinissä ja katossa, kylpyhuoneissa ja kodinhoitotiloissa. Maalissa vaikuttavana aineena on hopea, jonka ionit estävät bakteerien jakautumista ja lisääntymistä, tuotekehityskemisti Harri Lipsonen Teknokselta sanoo.

- Kodista ei täysin steriiliä tällaisella maalilla saa, eikä ole tarkoituskaan, Lipsonen lisää.

Vanhaa kotia remontoitaessa tai uutta rakennettaessa materiaalivalinnat ja sisustusratkaisut tehdään maun ja esteettisten arvojen lisäksi myös käytännöllisyyden näkökulmasta.

- Täysin siivoamisesta ei tulla valitettavasti koskaan pääsemään, mutta remontoidessa ja sisustaessa kannattaa miettiä jaksaako pyyhkiä avohyllyiltä pölyä, kuurata sormenjälkiä kauniisti kaiverretuista vetimistä tai öljytä upeita puutasoja säännöllisesti, sanoo Uudenmaan Marttojen kotitalousneuvoja Hanna Pikkarainen.

Kainalo: Kolme kodin likaisinta paikkaa - onko kylpyhuoneessasi pöpöpyyhe ja kosketko päivittäin klähmäkatkaisimeen?

1. Eteinen

Kodin lian paikkoihin vaikuttavat vuodenajat ja asujien määrä.

- Kodin likaisimpiin tiloihin kuuluu ilman muuta eteinen tai tuulikaappi. Etenkin näin talviaikaan, kun pelkästään kenkien mukana eteiseen kulkeutuu suuret määrät kuraa, hiekkaa ja muuta likaa, kotitalousneuvoja Hanna Pikkarainen Martoista kuvailee.

Pikkaraisen mukaan materiaalivalinnoilla ja niihin sopivilla siivousvälineillä sekä -aineilla on suuri merkitys. Lisäksi arjessa tapahtuvalla tarkkailulla pienennetään siivousurakkaa.

- Kun tehdään jatkuvaa tarkkailua ja pyyhkäistään mikrokuituliinalla näkyvät tahrat heti pois, lika ei pääse pinttymään, Pikkarainen kertoo.

2. Kylpyhuone

Ilmeisin kodin pöpöpesäkkeistä on kylpyhuone, jossa hanat ja wc-istuin ovat kovan käytön vuoksi useimmin siivouksen tarpeessa.

- Kylpyhuoneen hanat muistetaan pyyhkiä riittävän usein, sillä lika näkyy niissä niin selvästi. Eri asia onkin sitten käsipyyhe, joka saattaa vaikkapa viisihenkisen perheen pestessä käsiään olla jatkuvasti kosteana ja altis bakteerien lisääntymiselle, Pikkarainen sanoo.

- Antimikrobiset maalit sopivat myös kodin kosteisiin tiloihin, joissa hygieenisyyttä halutaan lisätä, Teknoksen tuotekehityskemisti Harri Lipsonen sanoo.

3. Keittiö

Kovassa käytössä on myös keittiö, johon tuodaan ulkoa tai autosta kauppakassit ja jossa kokataan. Pikkaraisen mukaan keittiön likarepertoaariin kuuluu niin rasvatahraa, multaa kuin kastikeroiskeita. Vetimiin ja katkaisimiin saatetaan tarttua vaikkapa taikinaisilla käsillä ja ne jäävät viikkosiivouksessa usein huomiotta.

Lisätiedot:

markkinointi@teknos.fi