Näin saat pihapiirin rakennuksille lisää ikää

Moni jaksaa pestä, huoltaa ja maalata asuintaloa tai -mökkiä, mutta pihapiirin muut rakennukset tuppaavat jäämään huomiotta. Piharakennusten säännöllinen huoltaminen maalaamalla tai öljyämällä on kuitenkin tärkeää, jotta vältytään suurilta kunnostusoperaatioilta.

Hilseileekö aitan maalipinta? Onko laituri harmaantunut ja laudan pinta tikkuaa? Monen pihapiiristä tai mökkitontilta löytyy rakennuksia, joista ei välttämättä ole jaksettu pitää yhtä hyvää huolta kuin asuinrakennuksesta.Kaukaa viisas pidentää myös piharakennusten ikää kohentamalla niiden ulkopintaa ja huoltamalla niitä säännöllisesti.

Aitalle samaa kuin hirsitalolle

Aitat ovat useimmiten hirsirakenteisia tai laudoitettuja. Aitan huoltamisessa kannattaa edetä samalla tavalla kuin hirsitalon suhteen, eli ensin tunnistetaan vanha maalityyppi.

– Huoltomaalaus kannattaa tehdä aina samalla maalityypillä. Vanha aitta on tavallisimmin maalattu keitto- tai punamaalilla. Jos maalipinta on jauhoinen, kyseessä on punamultamaali eli perinteinen keittomaali. Jos taas maali irtoaa kalvoina, kyse on kalvon muodostavasta maalituotteesta, jolloin pintaan ei sovellu punamultamaali, sanoo tekninen asiantuntija ja maalarimestari Petri Sirviö Teknokselta.

Homepilkut pestään huolellisesti puun pinnasta pois homepesuaineella. Huuhtelun jälkeen pinnan annetaan kuivua.

– Kädellä voi kokeilla, onko pinta vielä pesun jälkeen jauhoinen. Jos on, irtonainen pölymäinen pinta tulee poistaa esimerkiksi teräsharjaamalla.

Jos puun pinta näkyy paikoitellen maalin alta, käsitellään kohdat pohjusteella, ja vasta sen päälle maalataan pintamaali. Keittomaalille riittää yksi maalauskerta; muiden maalien kohdalla kaksi kerrosta antaa peittävän ja siistin lopputuloksen.

Ikkunapuut, ovi ja katto saattavat vaatia myös huoltoa. Silloinkin liikkeelle lähdetään maalityypin tunnistamisella. Irtonainen maali poistetaan huolellisesti ja maalataan ikkunoille ja oville soveltuvalla maalilla.

Grillikatokselle kuullote

Kuullotteet ovat sävytettäviä maaleja, jotka jättävät kauniisti näkyviin puun syyt ja oksanpaikat. Uusi grillikatos käsitellään ensin pohjusteella ja sen jälkeen kerran halutulla kuullotteella.

Vanhan kuultokäsitellyn grillikatoksen kanssa tulee muistaa esikäsitellä vanha kuullotepinta, ennen kuin pintaan laittaa uuden kuullotekerroksen.

– Jos vanha, kuultava, huoltomaalattava pinta jää esikäsittelyiden jälkeen kirjavaksi, lopputuloksesta ei tule tasasävyinen. Jos ennestään kuullotettua pintaa ei saa poistettua siten, että pohja on tasasävyinen, paras vaihtoehto on maalata katos peittosuojalla, Sirviö sanoo.

Ulkomaalia myös huussin sisäpintoihin

Ulkovessa on tavallisimmin lautarakenteinen ja ulkopinnat käsitellään ja huolletaan kuin puutalo. Liikkeelle lähdetään jälleen maalityypin tunnistamisella, jonka jälkeen edetään pesun ja homepilkkujen sekä vanhan maalipinnan poiston kautta maalaamiseen.

Teknoksen maalarimestari Petri Sirviö suosittelee puu-ceen sisäseiniin ulkomaalia, sillä vessa on lämmittämätön tila.

Laituri ja terassi janoavat öljyä

Laituri ja terassirakenteet ovat yleensä lämpökäsiteltyä tai painekyllästettyä puuta. Uuden kestopuun tulee antaa olla vuoden käsittelemättä, jotta ylimääräiset puunsuoja-aineet pääsevät haihtumaan. Lämpökäsitellyn puun voi käsitellä heti samana kesänä, ja lämpökäsitelty puu onkin vaarassa harmaantua suojaamatta.

– Laiturille ja terassille sekä terassikalusteille paras on puuöljy. Se imeytyy hyvin eikä jätä pintaan kalvoa, joka puun eläessä ilmankosteuden mukaan halkeilee, irtoaa ja muuttuu nopeasti ikävän näköiseksi.

Puulajeista lehtikuusi on terassirakenteissa kestävimmästä päästä, harmaantuu kauniisti ajan saatossa eikä välttämättä tarvitse minkäänlaista käsittelyä.

Lisätietoja:

petteri.tolonen@teknos.fi