Teknos on julkaissut ei-taloudellisen tiedon raportin

Teknos on julkaissut konsernitasoisen ei-taloudellisen tiedon raportin. Raportissa kuvataan miten vastuullisuus toteutuu Teknoksella sekä kerrotaan yhtiön toimista vastuullisuuden saralla vuonna 2019. Raportissa on esitetty myös keskeiset ympäristöön, henkilöstöön, omaan toimintaan sekä toimitusketjuun liittyvät ei-taloudelliset tunnusluvut sekä riskit. Raportti julkaistaan nyt toista kertaa.

"Olemme panostaneet vastuullisuuden kehittämiseen konsernitasolla nyt parisen vuotta osana uudistunutta strategiaamme. Koemme, että raportti on hyvä tapa lisätä läpinäkyvyyttä toiminnastamme. Raportin lisäksi pyrimme tietenkin viestimään vastuullisuusteoistamme läpi vuoden”, kertoo Teknoksen konsernijohtaja Paula Salastie.

Teknoksen vastuullisuusohjelma on jaettu neljään osa-alueeseen: kestävät tuotteet ja palvelut, vastuullinen toiminta ja tuotantoketju, henkilöstön kehittäminen sekä tulevat sukupolvet.

Teknos pyrkii jatkuvasti kehittämään tuotteita, jotka ovat pitkäkestoisempia sekä turvallisempia sekä ympäristölle että ihmisille. Haitallisten kemikaalien sekä VOC-päästöjen vähentäminen tuotteissa ovat esimerkkejä tällaisista ratkaisuista. Yhtiö panostaa myös vastuullisiin innovaatioihin sekä uusiutuviin ja biopohjaisiin raaka-aineisiin. Vastuullisuusnäkökulma on tullut yhä kiinteämmäksi osaksi yhtiön tuote- ja tutkimusprojekteja.

”Harva tulee ehkä ajatelleeksi, että osaamistamme voidaan hyödyntää maalien lisäksi myös uudenlaisella tavalla. Hygieeniset pinnoitteet, palonestomaalit tai usean yrityksen kanssa yhteistyössä kehitettävä paperipullo, ovat esimerkkejä tällaisista ratkaisuista”.

Avainasemassa yhteistyö

Yhteistyö on tärkeässä asemassa Teknoksen vastuullisuusstrategiassa.

”Auttamalla asiakkaitamme saavuttamaan vastuullisuustavoitteitaan kädenjälkemme on parempi. Pitkäkestoisten pinnoitteiden lisäksi voimme esimerkiksi koulutusten avulla auttaa asiakkaita säästämään energiaa maalauslinjalla ja muissa prosesseissa, vähentää tuotannossa syntyvää maalijätettä tai varmistaa kemikaalien turvallisen käytön. Kumppanitoiminnalla voimme taas eri asiantuntijatahojen kanssa pohtia uudenlaisia innovatiivisia ja ympäristöystävällisiä ratkaisuja hyödyntäen eri alojen osaajia”, Salastie kertoo.

Viime vuonna Teknoksella panostettiin mm. yritysvastuuohjelman jalkauttamiseen koko henkilöstölle, esimiesten kouluttamiseen sekä yritysvastuuohjelma integroimiseen osaksi yhtiön eri funktioita.

”Vastuullisuuden kenttä muuttuu jatkuvasti, ja vastuullisuustyömme on vasta alussa. Kaikkea ei voi tehdä kerralla, mutta suunta on oikea. Olemme todella sitoutuneet kehittämään yritystämme vastuullisemmaksi kaikilla osa-alueilla sekä missioomme ”We make the world last longer”. Tänä vuonna meillä on tarkoitus lisätä etenkin ymmärrystä oman toiminnan ilmastovaikutuksista sekä kehittää yhtenäisempiä toimintatapoja esimerkiksi energiakäytön tehostamiseen tai jätteidenlajitteluun liittyen”, Salastie kertoo.

Teknos non-financial statment 2019

Chief Marketing & Communications Officer
minna.koistinen@teknos.com

Teknos on kansainvälinen maalivalmistaja, joka toimii yli 20 maassa Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa. Teknoksen liikevaihto vuonna 2019 oli noin 398 miljoonaa euroa, ja tällä hetkellä se työllistää noin 1800 henkeä. Teknos on johtavia teollisuusmaalien valmistajia, jolla on vahva asema kauppa- ja rakennusmaaleissa. Teknos tekee maailmasta kestävämmän kehittämällä teknisesti edistyksellisiä pinnoiteratkaisuja, tiiviissä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa, suojaamaan pintoja ja pidentämään niiden käyttöikää. Teknos on perustettu vuonna 1948, ja se on yksi Suomen suurimpia perheyrityksiä. Lisätietoja www.teknos.com.