Teknos palkitsi vuoden sisukkaimman pikkuyrityksen

Yrittäjävetoisena yrityksenä Teknokselle on tärkeää tukea nuorten yrittäjä- ja työelämätaitoja. Pikkuyrittäjät-ohjelman kautta Teknos on tukenut nuorten ja lasten yrittäjäkasvatusta jo useamman vuoden. 23.4. käydyssä Pikkuyrittäjät-finaalissa kruunattiin jälleen vuoden pikkuyritys sekä palkittiin ohjelmassa mukana olleita aktiivitoimijoita. Ohjelman pääkumppanina Teknos oli mukana finaalissa valitsemassa myös Vuoden sisukkainta pikkuyritystä. Tällä kertaa Vuoden pikkuyritykseksi valittiin espoolainen SpaGang. Teknoksen kunniamaininta ojennettiin kokkolalaiselle Puupäät-yritykselle, joka myy erilaisia puusta valmistettuja tuotteita.

”Vallitsevan tilanteen takia moni yritys on joutunut miettimään liiketoimintamalliaan uudella tavalla. Vaikeina aikoina yrittäjyydessä korostuvat etenkin pitkäjänteisyys ja sisukkuus. Sisukkuus on myös yksi Teknoksen arvoista. Meille sisukkuus tarkoittaa sitä, että yritämme tilanteessa kuin tilanteessa löytää parhaan mahdollisen ratkaisun asiakkaillemme. Sisukkuus juontaa juurensa historiastamme; yksi ensimmäisistä tuotteistamme syntyi uteliaisuuden, sisukkuuden ja ratkaisukeskeisen ajattelun myötä. Kyseistä ruosteenestomaalia myydään yhä markkinoilla, vaikka alkuaikoina monikaan ei uskonut sen menestykseen”, kertoo viestintäasiantuntija Janike Mäkelä Teknokselta.

Myös Puupäät-yrityksellä oli haasteita matkan varrella, mutta hienosti yhteen hiileen puhaltamalla pienet yrittäjät käänsivät nämä voitokseen. Yritys palkittiin myös alueen parhaasta asiakaspalvelusta. Alun perin suunnitellun myyntipäivän siirtyminen koronaviruksen vuoksi ei sekään lannistanut pieniä yrittäjiä, vaan nelikko kertoo haluavansa lähteä mukaan Pikkuyrittäjät-ohjelmaan myös ensi vuonna.

”Halusimme palkita Puupäät-yrityksen siksi, että kuulemamme mukaan nuoret ylittivät itsensä useaan otteeseen ohjelman aikana ja pistivät itsensä likoon mm. jalkautumalla oman alueensa tapahtumissa aktiivisesti. Lisäksi oli hienoa, että yrityksen tuotteet olivat valmistettu kierrätyspuusta – kestävän kehityksen mukaisesti”.

Ilahduttavan moni muukin pikkuyritys oli tänä vuonna tavalla tai toisella nostanut esille vastuullisuuden. Vastuullisuus näkyi mm. tuotteiden ideoinnissa, materiaalien käytössä ja siinä, että moni yritys esimerkiksi oli päättänyt lahjoittaa osan voitoistaan hyväntekeväisyyteen.

Kunniamaininnan lisäksi Puupäät palkittiin lahjakortilla ja Teknoksen tuotekassilla.

Mikä Pikkuyrittäjät?

Pikkuyrittäjät on maksuton yrittäjyyskasvatuksen ohjelma 4.-6. luokkalaisille. Ohjelmassa lapset tutustuvat yrittäjyyteen, kehittävät taitojaan ja perustavat 2-4 hengen ryhmissä oman pikkuyrityksensä. Valtakunnallisesti Pikkuyrittäjät-ohjelmassa on ollut mukana jo yli 50 000 koululaista ja 500 koulua ja sitä luotsaa Nuori Yrittäjyys ry. Teknos on ohjelman pääyhteistyökumppaneita.

Chief Marketing & Communications Officer
minna.koistinen@teknos.com

Teknos on kansainvälinen maalivalmistaja, joka toimii yli 20 maassa Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa. Teknoksen liikevaihto vuonna 2018 oli noin 408 miljoonaa euroa, ja tällä hetkellä se työllistää noin 1700 henkeä. Teknos on johtavia teollisuusmaalien valmistajia, jolla on vahva asema kauppa- ja rakennusmaaleissa. Teknos tekee maailmasta kestävämmän kehittämällä teknisesti edistyksellisiä pinnoiteratkaisuja, tiiviissä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa, suojaamaan pintoja ja pidentämään niiden käyttöikää. Teknos on perustettu vuonna 1948, ja se on yksi Suomen suurimpia perheyrityksiä. Lisätietoja www.teknos.com.