Teknos suunnittelee hallittua vetäytymistä Venäjän markkinoilta

Ukrainan sodan ja sen vaikutusten seurauksena Teknos Group on päättänyt aloittaa suunnittelun vetäytyäkseen hallitusti Venäjän markkinoilta ja harkitsee erilaisia vaihtoehtoja.

Teknos ilmoitti 4.3.2022 keskeyttävänsä toimintansa Venäjällä ja toteutti 12.4. toimenpiteet liiketoiminnan supistamiseksi.

”Olemme surullisia nähdessämme, että sota Ukrainassa jatkuu. Tilanteen ja olosuhteiden kehittymisen vuoksi emme näe mahdollisuuksia tehdä liiketoimintaa tässä ympäristössä. Ottaen huomioon paikallisten liiketoimintaedellytysten heikentymisen, olemme päättäneet aloittaa Venäjän markkinoilta poistumisen suunnittelun. Haluan kiittää kaikkia työntekijöitämme heidän sitoutumisestaan ja kaikkia liikekumppaneitamme yhteistyöstä ja luottamuksesta. Tavoitteenamme on löytää taho, joka voi jatkaa liiketoimintaa”, sanoo Paula Salastie, toimitusjohtaja ja omistaja, Teknos Group Oy.

Teknos on toiminut Venäjällä vuodesta 2005 alkaen. Sillä on myyntikonttori Moskovassa ja kesäkuussa 2015 avattu tehdas Pietarissa. Pietarin tehtaalla on valmius valmistaa vesi- ja liuotinohenteisia maaleja ja pinnoitteita metalli- ja puuteollisuudelle, kuluttaja- ja ammattilaismaaleja sekä jauhemaaleja. Yrityksen tuotevalikoimaan on Venäjällä kuulunut paikalliset, tunnetut tuotemerkit: Ohtek-jauhemaalit, Komandor-kuluttaja- ja ammattilaismaalit sekä Massco-tuotemerkin pinnoitteet teollisuuden käyttöön. Lisäksi Teknos OOO on ennen liiketoimintansa keskeyttämistä myynyt Teknos-tuotemerkin koko valikoimaa.

Lisätietoja (englanniksi):

Maksymilian Pawlowski

Tel.: +48 726 355 244

maksymilian.pawlowski@teknos.com

Teknos on kansainvälinen maalivalmistaja, joka toimii yli 20 maassa Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa. Teknoksen liikevaihto vuonna 2019 oli noin 398 miljoonaa euroa, ja tällä hetkellä se työllistää noin 1800 henkeä. Teknos on johtavia teollisuusmaalien valmistajia, jolla on vahva asema kauppa- ja rakennusmaaleissa. Teknos tekee maailmasta kestävämmän kehittämällä teknisesti edistyksellisiä pinnoiteratkaisuja, tiiviissä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa, suojaamaan pintoja ja pidentämään niiden käyttöikää. Teknos on perustettu vuonna 1948, ja se on yksi Suomen suurimpia perheyrityksiä. Lisätietoja www.teknos.com.