Toimitusjohtajan katsaus 2019 – ensimmäinen uuden strategian vuosi

On aika paketoida vuosi 2019 ja katsoa eteenpäin. Miltä maailmamme näyttää COVID-19 -pandemian jälkeen?

Tämän julkaisun kirjoitushetkellä, toukokuussa 2020, maailma näyttää täysin erilaiselta kuin vielä muutama kuukausi sitten. Teknokselle vuosi 2019 oli ensimmäinen strategian 2019-2025 toteuttamisen vuosi. Viime vuosi alkoi strategian esittelyllä koko henkilöstölle. Työskentely strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi alkoi tiiviisti. Viidestä strategisesta aloitteestamme, tasapaino, asiakaskokemus, jatkuvan parantamisen kulttuuri, vastuullisuus ja innovaatiot, keskityimme erityisesti jatkuvan parantamisen kulttuuriin. Juurrutimme Kaizenia ja panostimme henkilöstömme koulutukseen.

Vuonna 2019 keskityimme vahvasti myös vastuullisuuteen, ja vastuullisuustyö tulee jatkumaan edelleen. Onnistuimme vähentämään jätteentuotanto ja energiankulutustamme. Voimme silti edelleen vähentää jätteiden määrää ja parantaa toimintamme energiatehokkuutta. Vähensimme myös työtapaturmista johtuvien poissaolopäivien määrää. Jatkamme edelleen työntekijöiden turvallisuuteen panostamista.

Teimme kaksi yritysostoa: Finnproduct Tsekissä ja Drywood Norjassa. Rakensimme myös Iso-Britanniaan uudet toimitilat ja aloimme rakentaa uutta tehdasta USA:han. Suljimme Valkovenäjän edustustomme.

Tavoitteemme oli kasvaa kannattavasti, ja vaikka markkinat Euroopassa kutistuivat, onnistuimme parantamaan kannattavuuttamme, osittain raaka-aineiden hinnan laskun myötä. Liikevaihto ei kuitenkaan kasvanut edellisvuodesta. Teknos Groupin liikevaihto laski ja oli MEUR 398 (408) vuonna 2019. EBITDA oli MEUR 27 (25) vuonna 2019. Vuonna 2019 Teknoksella työskenteli noin 1800 (1700) henkilöä kolmella mantereella ja 22 maassa.Tällä hetkellä on hyvin vaikea nähdä kovin pitkälle tulevaan. Moni meistä kokee epävarmuutta sosiaalisen, taloudellisen ja poliittisen ympäristön jatkuvassa muutoksessa. Suurin kysymys on: Milloin voimme palata uuteen normaaliin? Rakennamme Teknosta kohti visiotamme. Haluamme olla maaliteollisuuden vastuullisin yritys lähellä asiakasta. Tämä vaatii luottamusta visioon, vahvaa johtajuutta, nopeaa reagointia muutoksiin ja vaikeita päätöksiä. Yhdessä henkilöstömme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa onnistumme valitsemallamme tiellä.

Paula Salastie
konsernijohtaja
Teknos Group

Paula Salastie
Teknos Group
Tel. 09 506 09313
paula.salastie@teknos.com

Teknos on kansainvälinen maalivalmistaja, joka toimii yli 20 maassa Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa. Teknoksen liikevaihto vuonna 2019 oli noin 398 miljoonaa euroa, ja tällä hetkellä se työllistää noin 1800 henkeä. Teknos on johtavia teollisuusmaalien valmistajia, jolla on vahva asema kauppa- ja rakennusmaaleissa. Teknos tekee maailmasta kestävämmän kehittämällä teknisesti edistyksellisiä pinnoiteratkaisuja, tiiviissä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa, suojaamaan pintoja ja pidentämään niiden käyttöikää. Teknos on perustettu vuonna 1948, ja se on yksi Suomen suurimpia perheyrityksiä. Lisätietoja www.teknos.com.

Pikafaktat

Lainaukset