Toimitusjohtajan katsaus 2021: Kasvua haasteista huolimatta

Vuosi 2021 oli tapahtumarikas ja jälleen kerran haastava. Onnistuimme kasvattamaan liikevaihtoamme yli 9 prosenttia, saimme aikaan 419 miljoonan euron liikevaihdon ja pidimme käyttökatteemme (EBITDA) hyvällä 26 miljoonan euron tasolla. Tämä tehtiin, vaikka meillä oli monia maailmanlaajuisia haasteita kuten raaka-ainepula, hinnankorotukset ja jatkuva pandemia. Saimme tämän aikaan jatkuvalla vuoropuhelulla ja joustavuudella yhteistyössä kumppaneidemme kanssa sekä Teknos-perheen kovalla työllä.

Vuoden aikana jatkoimme työtä tärkeimpien strategisten painopisteidemme parissa: kestävä kehitys, innovaatiot, jatkuvan parantamisen kulttuuri ja asiakaskokemus. Lisäksi panostimme terveyteen ja turvallisuuteen, muun muassa vahvistamalla HSEQ-organisaatiotamme (Health, Safety, Environment ja Quality) sekä turvallisuusprosessejamme.

Toimintamme virtaviivaistamiseksi jatkoimme Kaizen-työtä jatkuvan parantamisen kulttuurin mukaisesti ja olemme siirtäneet sen osaksi normaaleita prosessejamme. Lisäksi avasimme Puolaan ensimmäisen täysin hybridityöhön suunnitellun toimistomme, jonka suunnittelussa on huomioitu työntekijöiden terveys ja hyvinvointi sekä ympäristönäkökohdat.

Aloitimme matkan selvittääksemme koko konsernimme ilmastovaikutuksen mittaamalla hiilijalanjälkemme, ja olemme jo nyt olleet tyytyväisiä tuloksiin. Kestävän kehityksen ohjelmassamme jatkoimme jätteiden hallintaan ja energiansäästöön liittyviä toimenpiteitämme sekä yhteiskunnallista toimintaamme osallistumalla muun muassa Kim Kim -joen puhdistamiseen Malesiassa ja käynnistämällä yrityksemme Paying It Forward -lahjoitusohjelman. Ohjelman ensimmäisessä osassa autoimme 18 eri tahoa ympäri maailman, ja jatkamme ohjelmaa vuonna 2022.

Osana innovaatiomatkaamme loimme yli 1 500 uutta reseptiä vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin vuonna 2021. Kehitämme kestäviä sideaineita ja pinnoitteita sekä biopohjaisia henkilösuojaimia yhdessä yliopistojen, tutkimuslaitosten ja muiden alan toimijoiden kanssa. Etsimme edelleen kumppaneita, joiden kanssa voimme yhdessä kehittää uusia kestäviä ratkaisuja planeettamme hyväksi ja vahvistaa yrityksemme sisäistä innovaatiokulttuuria. Olemme parantaneet palveluitamme virtuaalitodellisuuslaseilla (VR), joita hyödynnetään erityisesti sellaisissa sijainneissa, joihin emme muutoin pääse.

Vuonna 2022 keskitymme erityisesti asiakaskokemukseen ja kannattavuuteen, joita haluamme edistää. Olemme kasvaneet – ja kasvamme edelleen – erityisesti Aasiaan keskittyen. Raaka-aineiden saatavuuteen, energiaan ja kasvavaan inflaatioon liittyvän hintojen nousun vuoksi kannattavuuteen on keskityttävä, ja samaan aikaan innovaatioiden on edistettävä sitä. Keskitymme uusiin mahdollisuuksiin, erityisesti tietyissä asiakaskohderyhmissä, kuten energia- ja rakennusalaan sekä julkisille palveluille tarjottaviin ratkaisuihin. Tähän päästäksemme käymme jatkuvaa vuoropuhelua kaikkien sidosryhmiemme kanssa koskien yleisten markkinaolosuhteiden muutoksia ja rajoituksia sekä niiden vaikutuksia. Lisäksi parannamme palveluitamme, yhteistyötämme ja tukeamme vastataksemme markkinoiden kasvaviin vaatimuksiin.

Haluamme kiittää kaikkia asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme luottamuksesta, kumppanuudesta ja yhteistyöstä näinä haastavina aikoina.

Yhdessä saamme maailman kestämään pidempään!

Paula Salastie
Teknos Groupin konsernijohtaja

Lisätietoja:

Tiia Roine
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
tiia.roine@teknos.com
+3584578201422

Teknos on kansainvälinen maalivalmistaja, joka toimii yli 20 maassa Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa. Teknoksen liikevaihto vuonna 2021 oli noin 419 miljoonaa euroa, ja tällä hetkellä se työllistää noin 1800 henkeä. Teknos on johtavia teollisuusmaalien valmistajia, jolla on vahva asema kauppa- ja rakennusmaaleissa. Teknos tekee maailmasta kestävämmän kehittämällä teknisesti edistyksellisiä pinnoiteratkaisuja, tiiviissä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa, suojaamaan pintoja ja pidentämään niiden käyttöikää. Teknos on perustettu vuonna 1948, ja se on yksi Suomen suurimpia perheyrityksiä. Lisätietoja www.teknos.com.