• Teknos/

Vehreä viidakko, pinkki paratiisi tai Tähtien sota -maailma - näin toteutat lasten unelmahuoneen

Skandinaavinen sisustustyyli ei välttämättä puhuttele perheen pienimpiä. Entä jos lastenhuoneen eli lasten oman maailman uudistukseen lähdettäisiin pikkuisten toiveita ja ideoita kuunnellen? Asiantuntijan vinkein lasten villeimmätkin ideat toteutuvat.

“Se olisi sellainen viidakko, että siellä asuisi leopardeja ja siellä olisi oikea hiekkaranta." Poika, 4

Designasiantuntija Taina Jyrkkärinne, Teknos: “Viidakko saa tässä kiehtovassa ideassa levittäytyä lastenhuoneen kahdelle tai useammalle seinälle. Toteuttaminen aloitetaan maalaamalla salaperäisen tunnelman luomiseksi himmeällä, tummanvihreän sävyisellä sisäseinämaalilla seiniin tausta. Maalin kuivuttua päälle maalataan täyskiiltävällä sisäseinämaalilla käsin puita ja pensaita. Vihreitä sävyjä kannattaa sekoittaa kahdesta kolmeen, ja niillä saa hyvin tuotua kasvillisuuteen kolmiulotteisuutta ja varjoja.

Pensaan takaa voisi vaikka kurkistaa leopardi. Tai onko kyseessä lauma, jolloin toisesta leopardista pilkahtaa vaikka häntä ja jostain näkyvät vain korvat. Oksille maalataan täyskiiltävällä sisäseinämaalilla värikkäitä lintuja ja kukkia.

Katto maalataan taivaansiniseksi. Taivas laskeutuu noin 30 senttiä seinille ja se maalataan samaan aikaan kuin seinien tummanvihreä taustaväri. Maalin kuivuttua maalataan puiden ja pensaiden lehviä ja oksia ulottumaan myös taivaan sinen päälle siten, että taivas pilkistelee kasvuston välistä.

Hiekkarannasta saa upean hiekansävyisellä koristepinnoitteella. Hiekalle voi maalata vapaalla kädellä simpukoita tai rapuja. Viidakkoa maalatessa voi käyttää apuna myös sapluunaa tai piirtoheitintä. Maalaustyövälineiksi tarvitaan tela, eri levyisiä siveltimiä ja koristetela.”

“Pinkki! Lattiat, katto, seinä, kaikki pinkkiä!” Tyttö, 3

Designasiantuntija Taina Jyrkkärinne, Teknos: “Pikku prinsessan unelmahuoneessa kaikki seinät maalataan ensin himmeällä, vaaleahkolla pinkin sävyllä. Päälle maalataan tummemmalla, täyskiiltävällä pinkin sävyisellä sisäseinämaalilla suuria palloja tai pisaroita. Vaihtoehtoisesti seinälle voi maalata katonrajasta alas lentäviä perhosia tai vaikkapa lintuja silhuetteina. Katto kannattaa pitää kolmiulotteisuuden säilymisen kannalta valkoisena, koska siihen heijastuu seiniltä kuitenkin pinkki sävy. Lattia voi olla tumma. Harmaalla murrettu pinkki sopisi esimerkiksi hyvin. Kalusteissa suosisin valkoista.”

Huoneessa olisi Kuoleman Tähti, Star Warsista. Pienen kuun kokoinen laserase.” Poika, 7

Designasiantuntija Taina Jyrkkärinne, Teknos: “Tämä on kiinnostava ja haastavin. Etenkin avaruuden väri on tässä haaste. Jottei huoneesta tule liian synkkä, seinien pohjaväriksi kannattaa valita melko vaalea sävy ja edetä vaikka liukuvärjäämällä yönsiniseen. Yhdelle seinälle maalataan katseenvangitsijaksi eri sävyisin harmain kolmiulotteisuuden luomiseksi suuri Kuolemantähti tai sen osa, ehkä jopa poikkileikkaus siitä. Netistä löytää helposti kuvan, jonka pohjalta seinään voi piirtää ääriviivat esimerkiksi lyijykynällä ennen maalaustyön aloittamista. Avaruusteema jatkuu muilla seinillä maalaamalla niille planeettoja, linnunratoja, muita Tähtien Sodan avaruusaluksia ja esimerkiksi Saturnuksen renkaat - värien tuomisessa voi olla rohkeakin. Kannattaa myös miettiä, toimisiko avaruuden maalaaminen himmeällä ja Kuoleman Tähden sekä planeettojen ja muiden maalaaminen kiiltävällä sisäseinämaalilla.

Pyöreitä planeettoja maalatessa on hyvä käyttää apuna kynää ja harppia tai sapluunaa. Työvälineiksi tulee varata maalaustela, maalarinteippiä ja erikokoisia siveltimiä: taiteilijasiveltimet ja pieni pyöreä ikkunasivellin sopivat tarkkuutta vaativaan maalaamiseen ja rajaamiseen hyvin. Tämän unelmahuoneen toteutuksessa pitää nähdä hieman enemmän vaivaa, mutta lopputulos kyllä palkitsee.”

"Se olisi raidallinen niin, että kun olisin siellä raidallisessa yökkärissä, niin mua ei näkyis." Tyttö, 3

Designasiantuntija Taina Jyrkkärinne, Teknos: “Tämä hieno idea sopii monen ikäisen huoneeseen. Toteuttaisin tämän vaakaraidoilla: eri levyisillä, värisillä ja kiiltoisilla. Tähän voi tuoda kaikki lempivärinsä. Maalaamaan on syytä lähteä tarkan paperille tehdyn suunnitelman pohjalta.

Ensin maalataan seiniin pohjasävy, jonka annetaan kuivua. Eri levyiset, teipein rajatut raidat maalataan sävy kerrallaan. Leveimmät raidat voi maalata telalla, ohuimmat siveltimellä. Rajausteipit on tärkeää muistaa poistaa, ennen kuin maali kuivuu. Kiiltoasteilla voi leikitellä esimerkiksi maalamalla seinät himmeällä ja raidat täyskiiltävällä sisäseinämaalilla. Hieno kontrasti syntyy käyttämällä muutamassa raidassa seinän pohjasävyä mutta täyskiiltävänä. Katto on syytä pitää valkoisena ja jättää lattia melko neutraaliksi.”

Lisätiedot:

Taina Jyrkkärinne