Tele2 tarjoaa laajakaistaa antenniverkosta

Tele2 tarjoaa laajakaistaa antenniverkosta Tele2 tuo nyt laajakaistatarjonnassaan Suomeen uuden vaihtoehtoisen tavan kiinteistöverkon rakentamiseen. Multilet-tekniikka hyödyntää kiinteistön olemassa olevaa antenniverkkoa sellaisenaan. Sen avulla laajakaistaliittymä voidaan toimittaa kiinteistön jokaiseen huoneistoon ilman rakenteellisia muutostöitä. Tele2 Laajakaista on tällä hetkellä tilattavissa Jyväskylässä ja se laajenee myöhemmin lähes 20:een muuhun kaupunkiin. Internetliittymät yleistyvät vauhdilla. Lähes puolessa suomalaisissa kotitalouksissa (48%) on internetliittymä ja laajakaistaliittymien osuus on kovaa vauhtia kasvamassa. Laajakaistaliittymät rakennetaan yhä useammin kiinteistökohtaisiksi ja ne edellyttävät jonkinlaisia muutostöitä esimerkiksi kiinteistön puhelinverkkoon. Monet taloyhtiöt ja isännöitsijät pohtivat parhaillaan tarjolla olevia teknisiä mahdollisuuksia laajemminkin ja näkevät ns. kiinteistöverkon rakentamisen hyödyt. Ruotsissa on julkaistu tutkimus, jonka mukaan asunnon arvo nousee noin 1000-2000 euroa laajakaistaliittymän myötä. Kun arviot perinteisinkin tekniikoin (CAT5) toteutetusta liittymästä ovat alle 500 euroa huoneistoa kohden, voidaan perustellusti puhua kannattavasta investoinnista. Multilet-tekniikan on kehittänyt ruotsalainen LM Ericsson AB ja sen kaupallisista ratkaisuista ja komponenteista vastaa MACAB Ab. Multilet- tekniikka on jo laajassa kaupallisessa käytössä Ruotsissa. Nyt jyväskyläläinen antenniasennusliike Rindesso Oy on tehnyt sopimukset ensimmäisistä multilet-asennuksista Tele2:n laajakaista-asiakkaille. "Niille kiinteistöille, joissa antenniverkostoa saneerataan joka tapauksessa esimerkiksi digi-tv:n takia, tämä on loistava tilaisuus saada laajakaistavalmius samalla. Uudisrakentamiseen multilet-tekniikka tuo joustoa", kertoo Reijo Simonen Rindesso Oy:stä. Multilet-asennuksissa dataliikenne ohjataan antenniverkon käyttämättömille taajuusalueille (0-10MHz). Loppukäyttäjän antennipistorasia korvataan taajuussuotimen sisältävällä rasialla, josta käyttäjä saa antenni- ja radiosignaalin lisäksi nyt myös datasignaalin (standardi RJ45). Tällä tekniikalla voidaan taata häiriötön 10Mbps:in tietoliikenneyhteys koko kiinteistössä erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Asennustyö on lisäksi erittäin vaivatonta. Kiinteistöverkot on tavallisesti liitetty internetiin yhdellä jaetulla ADSL-yhteydellä, mikä merkitsee noin 256 kbps asiakaskohtaista yhteyttä ja vielä hitaampaa paluusuunnan liikennettä. Tele2 hyödyntää multiletin suurempaa tiedonsiirtonopeutta ja tarjoaa asiakaskohtaisesti kahdeksan kertaa nopeampaa (2Mbps) symmetristä tietoliikenneyhteyttä huomattavasti edullisempaan hintaan. "Haluamme näin olla mukana rakentamassa Suomesta todellista tietoyhteiskuntaa", toteaa Suomen Tele2:n toimitusjohtaja Reijo Karhulahti. Lisätietoja: Oy Finland Tele2 Ab, toimitusjohtaja Reijo Karhulahti, puh. 0400 444 300 www.tele2.fi Rindesso Oy, Reijo Simonen, 0400 640 633, www.rindesso.fi Multilet-tekniikka: www.multilet.com ja www.macab.com Tele2 Oy Finland Tele2 Ab on Tele2 AB:n tytäryhtiö, joka on toiminut Suomessa vuoden 2000 huhtikuusta lähtien. Tele2 AB on vuonna 1993 perustettu Euroopan laajuisesti toimiva televiestintäalan yritys, joka toimittaa asiakkailleen lanka- ja matkapuhelinpalveluja, tietoverkkoja ja internet- palveluja. Tele2 palvelee tällä hetkellä 15 miljoonaa asiakasta 21 maassa. Pohjoismaissa asiakkaita on yli 6 miljoonaa. Tele2 on listattu Tukholman ja Nasdaqin pörsseihin. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/24/20020624BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/24/20020624BIT00410/wkr0002.pdf