Teleste osavuosikatsaus Q1 2018: Liikevaihto vertailukauden tasolla, liiketulos kääntyi kasvuun, tilauskanta ennätyskorkealla

TELESTE OYJ   OSAVUOSIKATSAUS  3.5.2018  KLO 08:30

TELESTE OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1.- 31.3.2018

LIIKEVAIHTO VERTAILUKAUDEN TASOLLA, LIIKETULOS KÄÄNTYI KASVUUN, TILAUSKANTA ENNÄTYSKORKEALLA

Vuoden 2018 ensimmäinen vuosineljännes

- Liikevaihto oli 59,3 (60,9) miljoonaa euroa, laskua 2,7 %
- Liiketulos oli 0,8 (0,2) miljoonaa euroa, kasvua 289,3 %
- Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,03 (0,00) euroa osakkeelta, kasvua 712,8 %
- Saadut tilaukset olivat 66,6 (73,6) miljoonaa euroa, laskua 9,5 %
- Liiketoiminnan rahavirta oli 3,0 (0,2) miljoonaa euroa, kasvua 1149 %
- Tilauskanta 64,9 (39,6) miljoonaa euroa, kasvua 63,8 %

Näkymät vuodelle 2018

Teleste odottaa yhtiön liikevaihdon kasvavan vuonna 2018 vuoteen 2017 verrattuna (234,6 M€). Liiketuloksen arvioidaan olevan selvästi positiivinen, mutta käynnissä olevien panostuksien johdosta se ei vielä saavuta vuoden 2016 ennätystasoa (15,6 M€).

Toimitusjohtaja Jukka Rinnevaaran katsaus:

”Ensimmäisen vuosineljänneksen saadut tilaukset olivat edellisen neljänneksen tasolla, mutta jäivät vertailukauden ennätyksestä. Tilauskanta kasvoi Telesten historian korkeimmalle tasolle ja luo edellytykset kasvulle ja kannattavuuden parantamiselle. Liikevaihto oli vertailukauden tasolla ja liiketulos parani selvästi vertailukaudesta. Kuluvana vuonna keskitymme erityisesti liiketoiminnan kehittämiseen kolmella alueella: Saksan palveluliiketoiminnan tuloksen kääntäminen positiiviseksi, myynnin onnistunut käynnistäminen USA:n kaapelioperaattorimarkkinoilla sekä videovalvonta- ja informaatioratkaisuiden merkittävä kasvu ja tulosparannus.

Video and Broadband Solutions -liiketoiminta-alueen saadut tilaukset laskivat viime vuoden ennätystasosta, mutta tilauskanta kasvoi Telesten historian korkeimmalle tasolle. Tilauskannasta noin 60 % toimitetaan kuluvan vuoden aikana. Tilauksia voitettiin erityisesti Sveitsissä, Puolassa ja Turkissa. Liikevaihto laski vertailukaudesta erityisesti videovalvonta- ja informaatiojärjestelmissä, jossa uusien tilauksien viime vuonna alkanut positiivinen kehitys luo kuitenkin hyvät edellytykset liikevaihdon kasvulle ja kannattavuuden paranemiseen loppuvuoden aikana. Neljänneksen aikana jatkettiin liiketoiminta-alueen investointeja tulevaisuuden kasvuun hajautetun verkkoarkkitehtuurin tuotekehityksessä ja uusien asiakassuhteiden avaamiseksi USA:n markkinoilla sekä lisättiin resursseja uuden älykkään S-AWARE-tilannekuvajärjestelmän kehittämiseen.

Network Services –liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi vertailukaudesta. Liikevaihto nousi Saksassa uuden asiakkaan projektitoimitusten volyymikasvun ansiosta. Liiketulos parani liikevaihdon kasvun ja uusien projektien johdosta. Neljänneksen tulokseen vaikuttivat myös saksalaisen pääasiakkaan kanssa yhdessä toteutetut kannattavuuden parannustoimenpiteet. Lisäksi neuvottelut merkittävän kolmivuotisen raamisopimuksen uudistamisesta etenivät loppusuoralle. Neuvottelujen lopputuloksella on merkittävä vaikutus palveluliiketoiminnan kannattavuuteen.”

Konsernin liiketoiminta tammi-maaliskuu 2018

Avainluvut  1-3/2018  1-3/2017 Muutos % 1-12/2017
Saadut tilaukset, M€ 66,6 73,6 -9,5 % 262,9
Liikevaihto, M€ 59,3 60,9 -2,7 % 234,6
Liiketulos, M€ 0,8 0,2 289,3 % -7,5
Liiketulos, % 1,4 % 0,3 %   -3,2 %
Kauden tulos, M€ 0,6 0,1 686,7 % -9,1

Tulos per osake, € 0,03 0,00 712,8 % -0,50
Liiketoiminnan rahavirta, M€ 3,0 0,2 1149 % 19,3
Nettovelkaantumisaste, % 14,7 % 25,6 %   16,8 %
Omavaraisuusaste, % 48,4 % 52,7 %   48,3 %
Henkilöstö kauden lopussa 1 410 1 489 -5,3 % 1 446

Konsernin ensimmäisen vuosineljänneksen saadut tilaukset olivat 66,6 (73,6) miljoonaa euroa laskien 9,5 % viime vuoden vertailukaudesta. Tilauskanta kasvoi vertailukauden loppuun verrattuna 63,8 % ollen 64,9 (39,6) miljoonaa euroa. Liikevaihto oli 59,3 (60,9) miljoonaa euroa laskien 2,7 % vertailukaudesta.

Materiaali- ja tuotantopalveluiden kulut olivat 33,5 (33,9) miljoonaa euroa, laskua 1,3 %. Henkilöstökulut laskivat 7,5 % ollen 16,3 (17,6) miljoonaa euroa. Poistot ja liiketoiminnan muut kulut olivat 9,0 (9,6) miljoonaa euroa, laskua 6,0 %. Liiketulos kasvoi 289 % ollen 0,8 (0,2) miljoonaa euroa eli 1,4 % (0,3 %) liikevaihdosta. Liiketulosta paransivat liikevaihdon kasvu Network Services –liiketoiminta-alueella sekä uuden asiakkaan projektit Saksassa. Neljänneksen tulokseen vaikuttivat myös saksalaisen pääasiakkaan kanssa yhdessä toteutetut kannattavuuden parannustoimenpiteet.

Nettorahoituskulut olivat 0,1 (0,1) miljoonaa euroa, laskua 34,5 %. Välittömät verot olivat 0,2 (0,0) miljoonaa euroa ja laskennallinen veroaste 25,1 % (25,3 %). Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,03 (0,00) euroa osakkeelta, kasvua 713 %.

Liiketoiminnan rahavirta oli 3,0 (0,2) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan rahavirran kasvu oli seurausta käyttöpääoman muutoksista ja tulosparannuksesta.

Video and Broadband Solutions tammi-maaliskuu 2018

1000 euroa 1-3/2018 1-3/2017 Muutos 1-12/2017
Saadut tilaukset 39 945 48 116 -17,0 % 170 359
Liikevaihto 32 596 35 403 -7,9 % 142 082
Liiketulos 417 817 -49,0 % 4 888
Liiketulos % 1,3 % 2,3 %   3,4 %

Saadut tilaukset laskivat 17,0 % vertailukaudesta ja olivat 39,9 (48,1) miljoonaa euroa. Tilauskanta kasvoi vertailukauden loppuun verrattuna 63,8 % ollen 64,9 (39,6) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 7,9 % ja oli 32,6 (35,4) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski eniten videovalvonta- ja informaatiojärjestelmissä. Liiketulos laski 49,0 % ollen 0,4 (0,8) miljoonaa euroa eli 1,3 % (2,3 %) liikevaihdosta. Liiketulosta laski alemman liikevaihdon lisäksi panostukset liiketoiminnan avaamiseksi uusille markkina-alueille.

Tuotekehitysmenot olivat 3,0 (2,9) miljoonaa euroa eli 9,3 % (8,0 %) liiketoiminta-alueen liikevaihdosta. Tuotekehitysprojektit painottuivat hajautettuun verkkoarkkitehtuuriin, DOCSIS 3.1 standardin mukaisiin verkkotuotteisiin, mukaan lukien USA:n markkinoille suunnatut ratkaisut, videovalvonta- ja informaatio­ratkaisuihin sekä asiakaskohtaisiin projekteihin. Tuotekehitysmenoja aktivoitiin 1,4 (0,8) miljoonaa euroa. Aktivoitujen tuotekehitysmenojen poistot olivat 0,6 (0,4) miljoonaa euroa.

Network Services tammi-maaliskuu 2018

1000 euroa 1-3/2018 1-3/2017 Muutos 1-12/2017
Saadut tilaukset 26 698 25 531 4,6 % 92 507
Liikevaihto 26 698 25 531 4,6 % 92 507
Liiketulos 404 -606   -12 437
Liiketulos % 1,5 % -2,4 %   -13,4 %

Ensimmäisen vuosineljänneksen saadut tilaukset ja liikevaihto kasvoivat 4,6 % ja olivat 26,7 (25,5) miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi Saksassa uuden asiakkaan projektien ansiosta. Liiketulos parani vertailukaudesta ja oli 0,4 (-0,6) miljoonaa euroa. Liiketulos oli 1,5 % (-2,4 %) liikevaihdosta. Saksassa jatkettiin kannattavuutta parantavia toimenpiteitä ja uudelleenjärjestelyjä, jotka jatkuvat vielä loppuvuoden aikana. Neljänneksen tulokseen vaikuttivat myös saksalaisen pääasiakkaan kanssa yhdessä toteutetut kannattavuuden parannustoimenpiteet. Neuvottelut saksalaisen asiakkaan merkittävän kolmivuotisen raamisopimuksen uudistamisesta etenivät loppusuoralle.

Henkilöstö ja organisaatio tammi-maaliskuu 2018

Konsernin palveluksessa oli katsauskaudella keskimäärin 1 414 henkilöä (1 507/2017, 1 499/2016), joista 717 (751) Video and Broadband Solutions ja 697 (756) Network Services liiketoiminta-alueella. Katsauskauden lopussa konsernin palveluksessa oli 1 410 (1 489/2017, 1 496/2016) henkilöä, joista ulkomailla työskenteli 67 % (65 %/2017, 67 %/2016). Euroopan ulkopuolella työskenteli noin 2 % konsernin henkilöstöstä.

Henkilöstökulut laskivat 7,5 % vertailukaudesta ja olivat 16,3 (17,6/2017, 17,6/2016) miljoonaa euroa. Henkilöstökulujen lasku johtui henkilöstömäärästä, joka laski 6,2 % vertailukauden keskimääräisestä henkilöstömäärästä.

Investoinnit ja tuotekehitys tammi-maaliskuu 2018

Konsernin investoinnit olivat 1,7 (1,4) miljoonaa euroa eli 2,9 % (2,2 %) liikevaihdosta. Tuotekehitysinvestoinnit olivat 1,4 (0,8) miljoonaa euroa. Investoinneista 0,0 (0,2) miljoonaa euroa toteutettiin rahoitusleasing-sopimuksilla.

Rahoitus ja pääomarakenne tammi-maaliskuu 2018

Teleste Oyj:llä on luottolimiitti- ja luottosopimukset yhteisarvoltaan 50,0 miljoonaa euroa. 20,0 miljoonaa euron luottolimiittisopimus on voimassa elokuun loppuun 2020 ja sisältää 1+1 vuoden jatko-option. 30,0 miljoonan euron viisivuotinen luottosopimus erääntyy elokuussa 2022. Luottoa lyhennetään 3,0 miljoonan euron vuotuisin lyhennyksin. Käyttämättömiä sitovia valmiusluottoja oli katsauskauden lopussa 20,0 (19,0) miljoonaa euroa.

Konsernilla oli 31.3.2018 korollista velkaa 33,2 (30,6) miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 48,4 % (52,7 %) ja nettovelkaantumisaste 14,7 % (25,6 %).

Liiketoiminta-alueiden keskeiset riskit

Teleste on 1954 perustettu teknologia- ja palveluyhtiö, jonka nykyiset liiketoiminta-alueet ovat Video and Broadband Solutions ja Network Services. Päämarkkina-alue ja toiminta keskittyvät Eurooppaan, mutta yhtiö on laajentamassa Euroopan ulkopuolista liiketoimintaa. Telesten asiakkaina ovat kaapelioperaattorit, joukkoliikenneoperaattorit, junavalmistajat sekä tietyt julkishallinnon organisaatiot.

Video and Broadband Solutions liiketoiminta-alueella asiakaskohtaiset ja integroidut ratkaisutoimitukset luovat hyvät kasvuedellytykset, mutta toimitusten resurssointi ja tekninen toteutus ovat vaativia, ja sisältävät näin ollen myös kohtuullisia riskejä. Operaattoriasiakkaiden verkkoinvestoinnit vaihtelevat teknologiakehityksen, verkkojen päivitystilanteen ja asiakkaiden rahoitusrakenteen mukaan. Videovalvonta- ja informaatioratkaisuiden kokonaisvaltaiset järjestelmätoimitukset saattavat olla kooltaan suuria ja projektien tarjouslaskenta ja hallinta ovat vaativia ja sisältävät riskejä. Uusien palvelutarjoajien lisäämä kilpailu saattaa heikentää kaapelioperaattoreiden investointikykyä. Oikeat teknologiavalinnat, tuotekehitys ja niiden ajoitus ovat keskeisiä menestyksen kannalta. Tuotteissa ja ratkaisuissa hyödynnetään erilaisia teknologioita, joiden soveltamiseen liittyviä immateriaalioikeuksia eri osapuolet voivat tulkita eri tavoin. Tulkintaerimielisyydet voivat johtaa kalliisiin selvityksiin tai oikeudenkäynteihin. Asiakkaiden vaatimukset tuotteiden suorituskyvystä, kestävyydestä vaativissa olosuhteissa ja yhteensopivuudesta integroiduissa kokonaisuuksissa ovat huomattavan korkeita. Huolellisesta suunnittelusta ja laadunvarmistuksesta huolimatta, monimutkaiset tuotteet voivat vikaantua asiakkaan verkossa ja johtaa kalliisiin korjausvelvoitteisiin. Luonnonilmiöiden seuraukset tai onnettomuudet, kuten tulipalo, saattavat heikentää komponenttien saatavuutta elektroniikkateollisuuden tilaus-toimitusketjussa tai keskeyttää oman valmistustoiminnan. Useat liiketoiminta-alueen kilpailijat ovat amerikkalaisia, joten euron kurssi suhteessa Yhdysvaltain dollariin vaikuttaa kilpailukykyyn. Yhdysvaltain dollarin ja Kiinan renminbin kurssikehitys suhteessa euroon vaikuttavat tuotekustannuksiin. Lyhytaikaiselta valuuttariskiltä yhtiö suojautuu valuuttatermiineillä.

Network Services liiketoiminta-alueen liikevaihto kertyy pääosin muutamilta isoilta eurooppalaisilta asiakkailta, joten merkittävä muutos yhdenkin asiakkaan palvelukysynnässä vaikuttaa liiketoiminta-alueen toimituksiin ja kannattavuuteen. Asiakastyytyväisyys ja tuottavuuden parantaminen vaativat toimivaa palveluprosessin ohjausjärjestelmää sekä innovatiivisia prosessi-, tuote- ja logistiikkaratkaisuja palveluiden laadun ja kustannustehokkuuden varmistamiseksi. Kaapeliverkkojen häiriötön toiminta edellyttää verkkojen tehokasta teknistä hallintaa ja toimivia laiteratkaisuja sopimusvelvoitteiden mukaisesti. Tämä puolestaan vaatii oman ja alihankkijoiden henkilöstön osaamisen jatkuvaa ja määrätietoista kehittämistä. Lisäksi oman henkilöstön ja alihankkijaverkoston kapasiteetin riittävyys ja käyttöasteet vaikuttavat yhtiön toimituskykyyn ja kannattavuuteen. Alihankkijoiden kustannukset voivat nousta nopeammin, kuin Telesten on mahdollista nostaa palveluiden hintoja omille asiakkailleen. Suurien kokonaisvastuuprojektien tarjouslaskenta ja hallinta ovat vaativia ja sisältävät riskejä. Vaikeat sääolosuhteet voivat vaikuttaa palveluiden toimitusedellytyksiin.

Telesten strategiaan liittyy riskejä ja epävarmuustekijöitä, kuten se, ettei uusia liiketoimintamahdollisuuksia pystytä tunnistamaan tai harjoittamaan menestyksekkäästi. Liiketoiminta-alueiden on huomioitava markkinoiden liikkeet, kuten asiakkaiden ja kilpailijoiden konsolidointien merkitys. Teknologiset murrosvaiheet, kuten operaattoreiden siirtyminen hajautettuun verkko­arkkitehtuuriin tilaajaverkoissa, voivat muuttaa merkittävästi nykyisten toimittajien kilpailu­asetelmia ja houkutella markkinoille uusia kilpailijoita. Kiristyvä kilpailu voi laskea tuotteiden ja ratkaisujen hintoja nopeammin kuin tuotteiden valmistus- ja toimituskustannuksia pystytään alentamaan.

Erilaiset tietojärjestelmät ovat kriittisiä tuotteiden kehittämisessä, valmistamisessa ja toimittamisessa asiakkaille. Tietojärjestelmien ylläpitoon ja uusien järjestelmien käyttöönottoon liittyy riskejä, jotka voivat vaikuttaa tuotteiden ja palveluiden toimituskykyyn. Tietojärjestelmiin voi kohdistua myös ulkoisia uhkia, joilta pyritään suojautumaan. Osaavan henkilöstön hankkiminen ja ylläpitäminen edellyttävät kannustamista, kehittämistä ja rekrytointeja, joissa voidaan epäonnistua.

Hallitus käy vuosittain läpi liiketoiminnan keskeiset riskit ja niiden hallinnan. Riskienhallinta on organisoitu osaksi liiketoiminta-alueiden strategista ja operatiivista toimintaa. Riskit raportoidaan hallitukselle säännöllisesti.

Telesten kilpailija on jättänyt 23.12.2016 kaksi haastehakemusta Teleste Limited -yhtiötä vastaan ja vaatinut yhtiöltä vahingonkorvausta kahden patentin loukkauksista. Teleste on kiistänyt patenttiloukkaukset. Riita-asian käsittely on vielä kesken. Johdon arvion mukaan kyseisten riita-asioiden lopputuloksilla ei uskota olevan olennaista vaikutusta Telesten taloudelliseen asemaan.

Konsernirakenne

Emoyhtiöllä on sivuliikkeet Australiassa ja Hollannissa sekä tytäryhtiöt 14 maassa Suomen ulkopuolella.

Osakkeet ja osakepääoman muutokset

Tianta Oy oli 31.3.2018 suurin yksittäinen osakkeenomistaja 23,2 % omistusosuudella.

Yhtiön osakekurssi oli katsauskaudella alimmillaan 6,70 (8,25) euroa ja korkeimmillaan 7,44 (9,62) euroa. Päätöskurssi 31.3.2018 oli 6,80 (8,71) euroa. Arvo-osuusjärjestelmän mukaan osakkaiden lukumäärä katsauskauden lopussa oli 5 504 (5 851). Ulkomaalaisten ja hallintarekisteröityjen omistajien osuus osakkeista oli 7,4 % (5,4 %). Osakkeiden vaihto Nasdaq Helsingin pörssissä ajalla 1.1.-31.3.2018 oli 0,4 (0,6) miljoonaa kappaletta ja vaihdon arvo oli 3,1 (5,3) miljoonaa euroa.

31.3.2018 konsernilla oli omia osakkeita 863 953 kappaletta, jotka kaikki olivat emoyhtiö Teleste Oyj:n hallussa. Konsernin omistus katsauskauden lopun osakemäärästä oli 4,6 % (4,6 %).

Yhtiön rekisteröity osakepääoma 31.3.2018 oli 6 966 932,80 euroa jakautuen 18 985 588 osakkeeseen.

Katsauskauden lopussa voimassa olleet valtuutukset:
- Hallitus voi hankkia enintään 1 200 000 yhtiön omaa osaketta muutoin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa yhtiön vapaalla omalla pääomalla osakkeiden hankintahetken markkinahintaan Nasdaq Helsinki Oy:n säännellyllä markkinalla järjestämässä kaupankäynnissä.
- Hallitus voi päättää uusien osakkeiden antamisesta ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta siten, että annettavien ja/tai luovutettavien osakkeiden määrä on yhteensä enintään 2 000 000 kappaletta.
- Yhtiön antamien erityisten oikeuksien nojalla merkittävien uusien osakkeiden ja yhtiön hallussa olevien luovutettavien omien osakkeiden lukumäärä voi olla enintään yhteensä 1 000 000 kappaletta, joka määrä sisältyy edellä mainittuihin uusia osakkeita ja yhtiön hallussa olevia omia osakkeita koskevaan enimmäismäärään.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Teleste Oyj:n 5.4.2018 pidetty varsinainen yhtiökokous vahvisti vuoden 2017 tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallitukselle ja toimitusjohtajalle tilikaudelta 2017. Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti osingoksi 0,10 euroa osakkeelta. Osinko maksettiin muille kuin yhtiön hallussa oleville omille osakkeille 16.4.2018.

Yhtiökokous päätti hallituksen jäsenmääräksi kuusi henkilöä. Teleste Oyj:n hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Pertti Ervi, Jannica Fagerholm, Timo Miettinen, Timo Luukkainen ja Kai Telanne sekä uudeksi hallituksen jäseneksi Heikki Mäkijärven. Yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä hallituksen järjestäytymiskokouksessa puheenjohtajaksi valittiin Pertti Ervi.

Yhtiökokous päätti, että Teleste Oyj:lle valitaan yksi tilintarkastaja. Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab, joka on nimennyt päävastuulliseksi tilintarkastajaksi KHT Petri Kettusen.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta. Valtuutuksen perusteella hallitus voi hankkia enintään 1 200 000 yhtiön omaa osaketta muutoin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa yhtiön vapaalla omalla pääomalla osakkeiden hankintahetken markkinahintaan Nasdaq Helsinki Oy:n säännellyllä markkinalla järjestämässä kaupankäynnissä. Hankkimisvaltuutus on voimassa 18 kuukautta yhtiökokouksen päätöksestä lukien. Hankkimisvaltuutus kumoaa aiemmin myönnetyt omien osakkeiden hankkimisvaltuutukset.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään uusien osakkeiden antamisesta ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta ja/tai osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen erityisten oikeuksien antamisesta hallituksen ehdotuksen mukaisesti. Hallitus on valtuutuksen nojalla oikeutettu päättämään uusien osakkeiden antamisesta ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta siten, että annettavien ja/tai luovutettavien osakkeiden määrä on yhteensä enintään 2 000 000 kappaletta. Yhtiön antamien erityisten oikeuksien nojalla merkittävien uusien osakkeiden ja yhtiön hallussa olevien luovutettavien omien osakkeiden lukumäärä voi olla enintään yhteensä 1 000 000 kappaletta, joka määrä sisältyy edellä mainittuihin uusia osakkeita ja yhtiön hallussa olevia omia osakkeita koskevaan enimmäismäärään.

Valtuutukset ovat voimassa kahdeksantoista kuukautta varsinaisen yhtiökokouksen päätöksestä lukien. Valtuutukset kumoavat aiemmin myönnetyt valtuutukset päättää osakeannista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta.

Suunnattu osakeanti

Teleste Oyj:n hallitus päätti 5.4.2018 suunnatusta maksuttomasta osakeannista liittyen Teleste-konsernin osakepohjaisen kannustinjärjestelmän 2015 ansaintajakson 2015-2017 palkkion maksamiseen. Osakeannissa on luovutettiin 42 771 yhtiön hallussa olevaa Teleste Oyj:n osaketta vastikkeetta osakepohjaiseen kannustinjärjestelmään kuuluville avainhenkilöille järjestelmän ehtojen mukaisesti.

Hallituksen tarkastusvaliokunta

Telesten hallitus perusti tarkastusvaliokunnan 5.4.2018. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Jannica Fagerholm sekä jäseniksi Pertti Ervi ja Kai Telanne.

Näkymät vuodelle 2018

Video and Broadband Solutions -liiketoiminnan tavoitteena on säilyttää vahva markkina-asema Euroopassa ja vahvistaa markkina-asemaa valikoiduilla uusilla markkina-alueilla Euroopan ulkopuolella. Erityisesti panostukset Pohjois-Amerikan markkinoille jatkuvat kuluvan vuoden aikana.

Kaapeliverkkojen kapasiteetin kasvattaminen jatkuu operaattoreiden vastatessa kuluttajien uusiin ja laajeneviin laajakaista- ja videopalvelutarpeisiin. Telesten koko tilaajaverkkojen tuoteportfolio on uudistettu DOCSIS 3.1 -tietoliikennestandardin mukaiseksi ja tarjontamme mahdollistaa kaapelioperaattoreiden verkkokapasiteetin kasvattamisen kilpailukykyisesti. Vuoden 2018 aikana päättyy kaksi Euroopan mittakaavassa merkittävää verkonpäivitysprojektia. Operaattorit käynnistävät uusia päivitysprojekteja, mutta niiden ajoitukseen liittyy epävarmuutta, koska operaattorit harkitsevat jo seuraavan sukupolven hajautetun verkkoarkkitehtuurin mukaisia ratkaisuja. Arvioimme uusien hajautettua verkkoarkkitehtuuria hyödyntävien investointiprojektien käynnistyvän sekä Euroopassa, että erityisesti Pohjois-Amerikassa vuosien 2018 ja 2019 aikana. Tilaajaverkkoteknologian muutoksella on vaikutuksia myös toimittajien kilpailutilanteeseen. Teleste jatkaa investointeja hajautetun verkkoarkkitehtuurin teknologiaan ja uusille markkinoille soveltuviin tilaajaverkkotuotteisiin. Lisäksi Yhdysvaltoihin perustetun tytäryhtiön tavoitteena on edistää laajakaistaverkkotuotteiden myyntiä Pohjois-Amerikan kaapeliverkko-operaattoreille. Edellä mainittujen panostusten tavoitteena on kasvattaa myyntiä pidemmällä tähtäimellä. Arvioimme tilaajaverkkotuotteiden vuoden 2018 liikevaihdon saavuttavan edellisen vuoden tason.

Kaupunkiympäristöjen turvallisuuden parantaminen, kasvava joukkoliikenne sekä arkea helpottavien älykkäiden järjestelmien yleistyminen luovat pohjaa uudelle liiketoiminnalle. Julkisten alueiden videovalvontaratkaisujen kysyntä jatkuu maailmanlaajuisesti, mutta kilpailu alalla on kasvanut merkittävästi ja perinteisten videovalvontalaitteiden hintaeroosio jatkuu. Video­valvonta­ratkaisuiden älykkyys lisääntyy muun muassa hahmontunnistuksen ja tekoälyn suuntaan, sekä vastaavasti markkinoille on syntymässä tarve kokonais­valtaisemmille tilannekuvajärjestelmille missä videon lisäksi hallitaan muita sensoritason tietovirtoja. Uudet innovaatiot ja ratkaisut muuttavat liike­toimintaa myös joukkoliikenteen matkustajainformaatioratkaisuissa. Reaali­aikaisen informaation toimittaminen matkustajille on edellytys turvalliselle ja joustavalle joukkoliikenteelle. Tuottavuuden ja kustannustehokkuuden parantaminen perinteisessä liiketoiminnassa on välttämätöntä. Kilpailukyvyn parantaminen edellyttää tuotekehitysinvestointeja uusiin älykkäisiin ratkaisuihin. Videovalvonta- ja informaatioratkaisujen saadut tilaukset kasvoivat vuoden 2017 aikana, mutta merkittävä osa toimituksista ajoittuu tuleville vuosille. Arvioimme vuoden 2018 liikevaihdon kasvavan selvästi edellisestä vuodesta.

Network Services -liiketoiminnan tavoitteena on kehittää edelleen operatiivista tehokkuutta ja lisätä niiden palveluiden osuutta, jotka tuottavat korkeamman lisäarvon asiakkaillemme. Neuvottelut saksalaisen asiakkaan merkittävän kolmivuotisen raamisopimuksen uudistamisesta ovat edenneet loppusuoralle. Neuvottelujen lopputuloksella on merkittävä vaikutus palveluliiketoiminnan kannattavuuteen. Arvioimme vuoden 2018 liikevaihdon kasvavan edellisestä vuodesta.

2. päivänä toukokuuta 2018

Teleste Oyj     Jukka Rinnevaara
Hallitus          Toimitusjohtaja

Osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 osavuosikatsaukset standardin mukaisesti siten kuin EU on sen hyväksynyt käyttäen samoja laadintaperiaatteita kuin vuosi-tilinpäätöksessä lukuun ottamatta 1.1.2018 voimaantulleita uusia ja muutettuja standardeja. Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

KONSERNIN TULOSLASKELMA (TEUR)1-3/20181-3/2017Muutos %1-12/2017

Liikevaihto59 29460 934-2,7 %234 589
 Liiketoiminnan muut tuotot342433-21,1 %1 531
 Materiaalikäyttö ja ostetut palvelut-33 491-33 948-1,3 %-127 673
 Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut-16 314-17 628-7,5 %-69 406
 Poistot-1 541-1 32316,5 %-5 263
 Liikearvon arvonalentuminen00n/a-7 705
 Muut liiketoiminnan kulut-7 468-8 257-9,6 %-33 623
Liiketulos821211289,3 %-7 549

Rahoitustuotot73119-38,0 %537
 Rahoituskulut-149-235-36,3 %-1 458
Tulos rahoituserien jälkeen74595684,9 %-8 470

Tulos ennen veroja74595684,9 %-8 470

Välittömät verot-187-24679,5 %-675

Kauden tulos55871686,7 %-9 145

Jakautuminen
 Emoyhtiön omistajille57671712,8 %-9 106
 Määräysvallattomille omistajille-190n/a-40
  55871686,7 %-9 145
Emoyhtiön omistajille kuuluvasta tuloksesta laskettu
osakekohtainen tulos:
 laimentamaton osakekohtainen tulos (EUR)0,030,00712,8 %-0,50
 laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos (EUR) 0,030,00714,8 %-0,50

Laaja tuloslaskelma (tEUR)
Kauden tulos55871686,7 %-9 145
Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteisesti
Muuntoero-110361n/a-423

Konsernin omistuksessa/hallinnassa omia osakkeita863 953 4,55 %4,55 %

Vastuusitoumukset  (tEUR)

Vuokra- ja leasingvastuut8 3919 368-10,4 %8 355

Johdannaissopimukset  (tEUR) kirjattu tulokseen ja taseeseen
 Valuuttatermiinit, kohdearvo21 91224 545-10,7 %23 169
 Valuuttatermiinit, käypä arvo-7976-203,9 %-204
 Koronvaihtosopimukset10 00010 0000,0 %10 000
 Koronvaihtosopimusten käypä arvo-70-100-30,0 %-78

Veroina otettu huomioon kauden tulosta vastaavat vero.

TOIMINTASEGMENTIT (TEUR) 1-3/2018 1-3/2017Muutos % 1-12/2017

Liikevaihto59 29458 70256 24858 70660 934232 950
 Liiketulos8212541 246-9 259211-6 939
 Liiketulos %1,4 %0,4 %2,2 %-15,8 %0,3 %-3,0 %