• Teleste Corporation/

Teleste Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.- 30.9.2022: Tuotteiden kysyntä vahvaa, liikevaihto kasvoi, oikaistu liiketulosi laski kohonneiden kustannusten vuoksi

TELESTE OYJ   OSAVUOSIKATSAUS   3.11.2022   KLO 8:30

TELESTE OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1.- 30.9.2022

TUOTTEIDEN KYSYNTÄ VAHVAA, LIIKEVAIHTO KASVOI, OIKAISTU LIIKETULOS LASKI KOHONNEIDEN KUSTANNUSTEN VUOKSI

Heinä-syyskuu 2022

- Liikevaihto oli 42,6 (32,3) miljoonaa euroa, kasvua 32,0 %
- Oikaistu liiketulos oli 1,1 (2,3) miljoonaa euroa, laskua 52,0 %
- Liiketulos oli -4,8 (2,3) miljoonaa euroa, liiketulos sisältää aktivoitujen kehitysmenojen arvonalentumisen 5,4 miljoonaa euroa
- Oikaistu osakekohtainen tulos oli 0,04 (0,10) euroa osakkeelta, laskua 65,9 %
- Osakekohtainen tulos oli -0,22 (0,10) euroa osakkeelta
- Liiketoiminnan rahavirta oli -9,7 (3,0) miljoonaa euroa
- Saadut tilaukset olivat 48,9 (44,1) miljoonaa euroa, kasvua 10,7 %
- Tilauskanta kauden lopussa oli 145,3 (96,0) miljoonaa euroa, kasvua 51,3 %

Tammi-syyskuu 2022

- Liikevaihto oli 119,0 (105,1) miljoonaa euroa, kasvua 13,2 %
- Oikaistu liiketulos oli 1,5 (4,9) miljoonaa euroa, laskua 68,8 %
- Liiketulos oli -4,5 (8,1) miljoonaa euroa, liiketulos sisältää aktivoitujen kehitysmenojen arvonalentumisen 5,4 miljoonaa euroa
- Oikaistu osakekohtainen tulos oli -0,03 (0,18) euroa osakkeelta
- Osakekohtainen tulos oli -0,30 (0,35) euroa osakkeelta
- Liiketoiminnan rahavirta oli -10,3 (15,3) miljoonaa euroa
- Saadut tilaukset olivat 155,6 (124,0) miljoonaa euroa, kasvua 25,5 %

Näkymät vuodelle 2022 (päivitetty)

Teleste arvioi vuoden 2022 liikevaihdon saavuttavan tai ylittävän vuoden 2021 liikevaihdon tason ja vuoden 2022 oikaistun liiketuloksen jäävän edellisvuotta merkittävästi alemmaksi. Vuoden 2021 liikevaihto oli 144,0 miljoonaa euroa ja oikaistu liiketulos 5,5 miljoonaa euroa.

Pahentuneella komponenttipulalla, kustannusten nousulla ja USD-kurssin vahvistumisella on merkittäviä negatiivisia vaikutuksia yhtiön operatiiviseen toimintaan ja tulokseen.

Toimitusjohtaja Esa Harjun kommentit:

”Kysyntä jatkui vahvana kolmannen vuosineljänneksen aikana. Olemme onnistuneet parantamaan toimituskykyämme, minkä vuoksi liikevaihto nousi korkealle tasolle. Myös tilauskanta nousi jälleen uudelle ennätystasolle. Toimituskyvyn ylläpitäminen on edellyttänyt paikoin kalliita broker-hankintoja spot-markkinoilta, mikä yhdessä toimitusketjun epävarmuuksien ja edelleen nousseiden materiaalikulujen kanssa heikensi kuitenkin bruttokatetta ja kannattavuutta.

Toimituskyvyn varmistaminen on nostanut varastojemme kokonaisarvoa merkittävästi. Osa materiaaliostoista pohjautuu saatuihin asiakastilauksiin, mutta iso osa perustuu yhtiön omiin arvioihin. Kasvaneet varastot ovat sitoneet käyttöpääomaa poikkeuksellisen paljon. Tämän vuoksi yhtiö on lisännyt käytettävissä olevaa likviditeettiä uusilla rahoitussopimuksilla.

Tilaajaverkkotuotteiden kysyntä Euroopassa on jatkunut hyvänä ja olemme saavuttaneet merkittäviä virstanpylväitä Pohjois-Amerikan markkinoilla. Kuten elokuussa tiedotimme, allekirjoitimme puitesopimuksen merkittävän yhdysvaltalaisen laajakaistaoperaattorin kanssa liittyen DOCSIS 4.0 standardin mukaisiin 1.8 GHz vahvistimiin ja hajautetun verkkoarkkitehtuurin teknologiaan. Toimitusten arvioidaan alkavan vuoden 2023 jälkipuoliskolla. Olemme saaneet myös toisen hajautetun verkkoarkkitehtuurin teknologiaa koskevan tilauksen keskisuurelta operaattorilta Yhdysvalloista, ja käymme aktiivisia keskusteluita usean muun operaattorin kanssa. Nousevien kustannusten siirtäminen tilaajaverkkotuotteiden myyntihintoihin vaatii jo tehtyjen toimenpiteiden jatkoksi jatkuvia lisäponnisteluita tulevina kuukausina.

Videovalvonta- ja joukkoliikenteen informaatiojärjestelmien liiketoiminnassa saimme useita uusia tilauksia ja projektitoimitukset etenivät suunnitellusti, joskin paine bruttokatteen osalta jatkui odotetusti vaikeana kiinteähintaisten projektien vuoksi. Olemme käyneet useita neuvotteluita kiinteähintaisten projektien hintojen päivityksiin ja maksuehtoihin liittyen ja osittain tässä onnistuneet. Paine bruttokatteen osalta jatkuu kuitenkin edelleen ja poistuu kokonaan vasta uusien tilausten ja päivitettyjen hintatasojen myötä.

Taseeseen aikaisemmin aktivoitujen tuotekehitysmenojen kirjanpitoarvot testattiin kolmannen vuosineljänneksen aikana. Testauksen seurauksena yhtiö kirjasi 5,4 miljoonan euron kertaluontoisen arvonalentumisen. Arvonalentumisella ei ole kassavirtavaikutusta ja yhtiön strategia säilyy muuttumattomana.

Odotamme markkinoiden epävakauden edelleen jatkuvan, emmekä odota toimitusketjujen normalisoituvan lähitulevaisuudessa. Toimituskyvyn ylläpitämisen ohella jatkamme toimenpiteitä erityisesti kannattavuuden parantamiseksi kiihtyvän inflaation aikana, sekä tiukennamme prosesseja käyttöpääoman optimoimiseksi. Lisäksi yhtiö jatkaa strategian terävöittämiseen tähtäävän ohjelmansa eteenpäinviemistä. Näillä toimenpiteillä luomme pohjaa vuodelle 2023 ja siitä eteenpäin.”

Konsernin liiketoiminta heinä-syyskuu 2022

Avainluvut 7-9/2022 7-9/2021 Muutos
Liikevaihto, M€ 42,6 32,3 32,0 %
Oikaistu liiketulos, M€ 1) 1,1 2,3 -52,0 %
Oikaistu liiketulos, % 1) 2,6 % 7,1 %
Liiketulos, M€ -4,8 2,3 -312,2 %
Liiketulos, % -11,3 % 7,1 %
Kauden tulos, M€ -4,2 1,9 -324,0 %
Oikaistu tulos per osake, € 1) 0,04 0,10 -65,9 %
Tulos per osake, € -0,22 0,10 -315,7 %
Liiketoiminnan rahavirta, M€ -9,7 3,0 -420,4 %
Saadut tilaukset, M€ 48,9 44,1 10,7 %
Tilauskanta, M€ 145,3 96,0 51,3 %

1) Vaihtoehtoinen tunnusluku, joka on määritelty raportin taulukko-osassa.

Konsernin kolmannen vuosineljänneksen saadut tilaukset olivat 48,9 (44,1) miljoonaa euroa kasvaen 10,7 % viime vuoden vertailukaudesta. Tilaukset kasvoivat tilaajaverkkotuotteissa sekä joukkoliikenteen informaatioratkaisuissa ja videovalvontaratkaisuissa. Tilauskanta oli 145,3 (96,0) miljoonaa euroa kasvaen vertailukauden lopusta 51,3 %. Tilauskanta kasvoi tilaajaverkkotuotteissa ja joukkoliikenteen informaatioratkaisuissa. Liikevaihto oli 42,6 (32,3) miljoonaa euroa kasvaen 32,0 %. Liikevaihto kasvoi tilaajaverkkotuotteissa sekä joukkoliikenteen informaatioratkaisuissa ja videovalvontaratkaisuissa.

Materiaali- ja valmistuspalvelujen kulut kasvoivat 65,1 % ollen 23,9 (14,5) miljoonaa euroa. Materiaalikuluja kasvattivat liikevaihdon kasvun lisäksi kohonneet raaka-ainekustannukset ja Yhdysvaltain dollarin vahvistuminen.  Henkilöstökulut kasvoivat 11,6 % ollen 11,6 (10,4) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan muut kulut kasvoivat 16,3 % ja olivat 4,8 (4,1) miljoonaa euroa. Poistot olivat 2,0 (1,9) miljoonaa euroa kasvaen 3,0 %. Oikaistu liiketulos laski 52,0 % ollen 1,1 (2,3) miljoonaa euroa eli 2,6 % (7,1 %) liikevaihdosta. Oikaistua liiketulosta laskivat kasvaneet materiaalikustannukset ja liiketoiminnan muut kulut. Telesten tuotteiden myyntihintojen korotukset kompensoivat materiaalikulujen negatiivista vaikutusta viiveellä.

Yhtiö kirjasi taseessa olleisiin aktivoituihin kehitysmenoihin 5,4 miljoonan euron arvonalentumisen, joka kohdistui kahteen eri kehityskokonaisuuteen kuten jäljempänä on tarkemmin kuvattu. Arvonalentumisen sisältävä liiketulos oli -4,8 (2,3) miljoonaa euroa. Nettorahoitustuotot olivat 0,1 (0,1) miljoonaa euroa. Oikaistu osakekohtainen tulos oli 0,04 (0,10) euroa laskien 65,9 %. Osakekohtainen tulos oli -0,22 (0,10) euroa sisältäen kehitysmenojen arvonalentumisen.

Liiketoiminnan rahavirta oli -9,7 (3,0) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan rahavirta laski nettokäyttöpääoman kasvun vuoksi. Nettokäyttöpääomaa kasvattivat liikevaihdon kasvu, toimituskyvyn turvaamiseksi merkittävästi kasvatetut varastotasot sekä Yhdysvaltain dollarin vahvistuminen.

Tuotekehitysmenot olivat 3,5 (3,5) miljoonaa euroa eli 8,3 % (10,9 %) konsernin liikevaihdosta. Tuotekehitysprojektit painottuivat seuraavan sukupolven hajautetun verkkoarkkitehtuurin ratkaisuihin ja DOCSIS 4.0 -standardin mukaisiin vahvistimiin mukaan lukien USA:n markkinoille suunnatut tuotteet, tilannekuva- ja videovalvontaratkaisuihin, matkustajaliikenteen informaatio­järjestelmiin sekä asiakaskohtaisiin projekteihin. Tuotekehitysmenoja aktivoitiin 1,2 (1,4) miljoonaa euroa. Aktivoitujen tuotekehitysmenojen poistot olivat 1,2 (1,1) miljoonaa euroa.

Kehitysmenojen arvonalentuminen 5,4 miljoonaa euroa kohdistui hajautetun verkkoarkkitehtuurin ensimmäisen sukupolven ohjelmistoon ja tuotteisiin sekä junajärjestelmien ohjelmistoihin ja asiakaskohtaisiin ratkaisuihin. Hajautetun verkkoarkkitehtuurin ensimmäisen sukupolven tuotteiden käyttöönottaminen tietoliikenneoperaattoreiden verkoissa on viivästynyt toimialan alkuperäisiin oletuksiin verrattuna ja viimeisimmän näkemyksen mukaan ensimmäisen sukupolven tuotteiden markkinan arvioidaan pienentyneen, koska merkittävä osa kysynnästä siirtyy toisen sukupolven tuotteisiin. Vastaavasti toisen sukupolven tuotteiden markkinan ja DOCSIS 4.0 -markkinan koon arvioidaan kasvavan. Telesten strategia säilyy täysin muuttumattomana hajautetun verkkoarkkitehtuurin ja DOCSIS 4.0:n suhteen. Lisäksi Teleste uudistaa junavalmistajille kehitettyjen informaatiojärjestelmien ohjelmistoalustan sekä tavoittelee aikaisempaa merkittävästi korkeampaa tuotteistuksen tasoa ohjelmistojärjestelmissä. Uudistuksen seurauksena aikaisemmin tehtyjä tuotekehityspanostuksia ei hyödynnetä enää alkuperäisessä laajuudessa. Junavalmistajille tarjottujen ratkaisuiden markkinan arvioidaan jatkavan kasvuaan, ja Telesten strategia säilyy täysin muuttumattomana junavalmistajien suhteen.

Konsernin liiketoiminta tammi-syyskuu 2022

Avainluvut 1-9/2022 1-9/2021 Muutos 1-12/2021
Liikevaihto, M€ 119,0 105,1 13,2 % 144,0
Oikaistu liiketulos, M€ 1) 1,5 4,9 -68,8 % 5,5
Oikaistu liiketulos, % 1) 1,3 % 4,7 % 3,8 %
Liiketulos, M€ -4,5 8,1 -156,1 %  8,7
Liiketulos, % -3,8 % 7,7 % 6,1 %
Kauden tulos, M€ -5,6 6,3 -188,1 % 6,9
Oikaistu tulos per osake, € 1) -0,03 0,18 -116,0 % 0,21
Tulos per osake, € -0,30 0,35 -183,8 % 0,39
Liiketoiminnan rahavirta, M€ -10,3 15,3 -167,7 % 13,5
Nettovelkaantumisaste, % 60,6 % 12,6 % 20,2 %
Omavaraisuusaste, % 41,2 % 54,5 % 53,3 %
Saadut tilaukset, M€ 155,6 124,0 25,5 % 175,5
Tilauskanta, M€ 145,3 96,0 51,3 % 108,6
Henkilöstö kauden lopussa 855 862 -0,8 % 847

1) Vaihtoehtoinen tunnusluku, joka on määritelty raportin taulukko-osassa.

Konsernin saadut tilaukset olivat 155,6 (124,0) miljoonaa euroa kasvaen 25,5 %. Tilaukset kasvoivat tilaajaverkkotuotteissa ja joukkoliikenteen informaatioratkaisuissa. Liikevaihto kasvoi 13,2 % ollen 119,0 (105,1) miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi joukkoliikenteen informaatioratkaisuissa ja videovalvontaratkaisuissa sekä tilaajaverkkotuotteissa. Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,5 (4,8) miljoonaa euroa. Vertailukauden muut tuotot sisälsivät kertaluonteisen 3,2 miljoonan euron vakuutuskorvauksen, joka on raportoitu oikaisueränä.

Materiaali- ja valmistuspalvelujen kulut kasvoivat 28,1 % ollen 62,5 (48,8) miljoonaa euroa. Henkilöstökulut olivat 35,2 (34,7) miljoonaa euroa kasvaen 1,4 %. Liiketoiminnan muut kulut olivat 15,3 (12,9) miljoonaa euroa kasvaen 18,3 %. Poistot olivat 5,6 (5,4) miljoonaa euroa kasvaen 3,7 %. Oikaistu liiketulos laski 68,8 % ollen 1,5 (4,9) miljoonaa euroa eli 1,3 % (4,7 %) liikevaihdosta. Oikaistua liiketulosta laskivat kasvaneet materiaalikustannukset ja liiketoiminnan muut kulut. Liiketulos oli -4,5 (8,1) miljoonaa euroa. Liiketulos sisältää aktivoituihin kehitysmenoihin tehdyn 5,4 miljoonan euron arvonalentumisen. Vertailukauden liiketulos sisälsi kertaluonteisen vakuutuskorvauksen 3,2 miljoonaa euroa. Nettorahoitustuotot olivat 0,2 (0,2) miljoonaa euroa ja välittömät verot olivat 1,3 (1,9) miljoonaa euroa. Konsernin laskennallinen veroaste oli 29,1 % (23,4 %). Raportointikauden tulos oli -5,6 (6,3) miljoonaa euroa sisältäen aktivoituihin kehitysmenoihin tehdyn arvonalentumisen. Oikaistu osakekohtainen tulos oli -0,03 (0,18) euroa. Osakekohtainen tulos oli -0,30 (0,35) euroa.

Liiketoiminnan rahavirta oli -10,3 (15,3) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan rahavirta laski operatiivisen tuloskehityksen ja nettokäyttöpääoman kasvun vuoksi. Nettokäyttöpääomaa kasvattivat liikevaihdon kasvu, toimituskyvyn turvaamiseksi merkittävästi kasvatetut varastotasot sekä Yhdysvaltain dollarin vahvistuminen. Vertailukauden rahavirtaa paransi kertaluonteinen 3,2 miljoonan euron vakuutuskorvaus.

Tuotekehitysmenot olivat 11,7 (10,6) miljoonaa euroa eli 9,8 % (10,1 %) konsernin liikevaihdosta. Yhtiö on täsmentänyt raportoinnissa käyttämänsä tuotekehitysmenojen määritelmän. Uudella määritelmällä ei ole tulosvaikutusta, mutta se antaa paremman kuvan tuotekehitysmenojen kokonaismäärästä. Vertailukauden luvut on oikaistu täsmennetyn määritelmän mukaiseksi. Tuotekehitysmenoja aktivoitiin 4,8 (3,8) miljoonaa euroa. Aktivoitujen tuotekehitysmenojen poistot olivat 3,3 (3,0) miljoonaa euroa.

Henkilöstö ja organisaatio tammi-syyskuu 2022

Konsernin palveluksessa oli katsauskaudella keskimäärin 869 (868) henkilöä. Katsauskauden lopussa konsernin palveluksessa oli 855 (862) henkilöä, joista ulkomailla työskenteli 44,2 % (45,6 %). Euroopan ulkopuolella työskenteli 2,6 % (3,1 %) konsernin henkilöstöstä.

Henkilöstökulut olivat 35,2 (34,7) miljoonaa euroa. Henkilöstökuluja kasvattivat palkankorotukset, mutta laskivat tulosperusteiset palkkiot, joita ei maksettu vuoden 2022 tammi-kesäkuulta.

Investoinnit ja tuotekehitys tammi-syyskuu 2022

Konsernin investoinnit olivat 10,3 (7,5) miljoonaa euroa eli 8,7 % (7,1 %) liikevaihdosta. Tuotekehitysaktivoinnit olivat 4,8 (3,8) miljoonaa euroa, IFRS 16 –standardin mukaan aktivoidut vuokrasopimukset olivat 1,8 (2,7) miljoonaa euroa ja muut käyttöomaisuusinvestoinnit olivat 3,7 (1,0) miljoonaa euroa. Käyttöomaisuusinvestoinnit sisältävät Littoisten tehdaslaajennuksen. Tuotekehitysprojektit painottuivat seuraavan sukupolven hajautetun verkkoarkkitehtuurin ratkaisuihin ja DOCSIS 4.0 -standardin mukaisiin vahvistimiin mukaan lukien USA:n markkinoille suunnatut tuotteet, tilannekuva- ja videovalvontaratkaisuihin, matkustajaliikenteen informaatio­järjestelmiin sekä asiakaskohtaisiin projekteihin.

Rahoitus ja pääomarakenne tammi-syyskuu 2022

Yhtiö uudelleenrahoitti erääntyvät rahoitusfasiliteetit maaliskuussa. Uudet rahoitussopimukset sisältävät 20,0 miljoonan euron pankkilainan ja 15,0 miljoonan euron sitovan luottolimiitin. 20,0 miljoonan euron laina erääntyy maaliskuussa 2026 ja sisältää vuoden jatko-option. Lainaa lyhennetään 1,25 miljoonan euron erissä kahdesti vuodessa. 15,0 miljoonan euron luottolimiittisopimus on voimassa maaliskuun loppuun 2025.

Globaalin komponenttipulan seurauksena varastotasot ovat nousseet merkittävästi ja sitovat poikkeuksellisen paljon käyttöpääomaa. Yhtiö lisäsi likviditeettireserviä allekirjoittamalla syyskuussa yhteensä 15,0 miljoonan euron rahoitussopimukset, jotka ovat voimassa maaliskuuhun 2024.

Vanhat rahoitussopimukset sisältävät lainan, jota lyhennetään 0,75 miljoonan euron erissä kahdesti vuodessa elokuuhun 2024 asti. Katsauskauden lopussa lainan pääomaa oli jäljellä 3,0 miljoonan euroa.

Käyttämättömiä sitovia valmiusluottoja oli katsauskauden lopussa 8,3 (10,0) miljoonaa euroa.

Katsauskauden lopussa konsernilla oli korollista velkaa 49,4 (27,9) miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 41,2 % (54,5 %) ja nettovelkaantumisaste oli 60,6 % (12,6 %).

Liiketoimintaan liittyvät keskeiset riskit

Merkittävimmät muutokset vuoden 2021 hallituksen toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksessä esitettyihin riskeihin liittyvät pahentuneeseen komponentti- ja materiaalipulaan, Venäjän käynnistämään sotaan Ukrainassa, Kiinan pandemiatilanteeseen ja sulkutilaan, yleiseen geopoliittiseen epävakauteen, sekä kiihtyneeseen inflaatioon.

Yhtiö päätti helmikuun lopussa keskeyttää toimitukset Venäjälle ja Valko-Venäjälle. Vaikka Ukrainan sodan välittömät vaikutukset Telesten liiketoimintaan ovat olleet rajallisia, on sodalla merkittäviä vaikutuksia tiettyjen materiaalien saatavuuteen, rahtikustannuksiin sekä materiaalien toimitusaikoihin. Kiinan pandemiatilanne on tasaantunut mutta voi jatkossakin johtaa komponenttivalmistajien tehtaiden ja rahtisatamien sulkemiseen. Lisäksi Kiinan ja Taiwanin kiristynyt geopoliittinen jännitetila voi johtaa uusiin toimitusketjujen häiriöihin. Kiihtynyt inflaatio nostaa kaikkia liiketoiminnan kustannuksia.

Materiaali- ja komponenttipula ovat aiheuttaneet toimitusviiveitä ja lisäkuluja kuluneiden kolmen vuosineljänneksen aikana. Materiaalisaatavuuteen liittyvien ongelmien arvioidaan jatkuvan merkittävinä ja aiheuttavan toimitusriskejä etupainotteisesti varastoon hankituista materiaaleista huolimatta. Materiaalisaatavuuden häiriöt ja hankintahintojen nousu ovat kasvattaneet merkittävästi vaihto-omaisuutta ja lisänneet epäkurantin vaihto-omaisuuden riskiä. Kasvava käyttöpääoma on pienentänyt yhtiön käytössä olevia rahoitusreservejä. Materiaalien saatavuusongelmien kestoa on vaikea arvioida, mutta vaikutusten uskotaan jatkuvan pitkälle vuoteen 2023.

Osa yhtiön joukkoliikenteen projekteista on toimialan luonteen vuoksi kiinteähintaisia, jolloin niihin liittyy kateriskiä kulujen noustessa.  Joihinkin projektitoimituksiin liittyy myös toimitusviiveitä mitkä voivat johtaa sopimussakkoihin tai luottotappioihin. Yhtiö neuvottelee projektitoimitusten viiveisiin liittyvien sopimusehtojen vaikutuksista kussakin projektissa erikseen.

Telesten belgialainen tytäryhtiö on saanut verovuotta 2019 koskevan jälkiverotuspäätöksen, jonka kumoamista yhtiö on vaatinut. Yhtiö on kirjannut jälkiverotuspäätöksen mukaisen verovaikutuksen yhteensä 1,7 miljoonaa euroa toisen vuosineljänneksen tulokseen. Mikäli oikaisuvaatimusta ei hyväksytä, jälkiverotuspäätös johtaisi 2,1 miljoonan euron veronmaksuun ja vaikuttaisi maksuhetkellä yhtiön kassavirtaan.

Hallitus käy vuosittain läpi liiketoiminnan keskeiset riskit ja niiden hallinnan. Riskienhallinta on organisoitu osaksi liiketoiminta-alueiden strategista ja operatiivista toimintaa. Riskit raportoidaan tarkastusvaliokunnalle ja hallitukselle säännöllisesti.

Belgian jälkiverotuspäätöksen lisäksi katsauskaudella ei ollut vireillä muita sellaisia oikeudenkäyntejä tai oikeudellisia menettelyjä, joilla olisi ollut oleellista merkitystä konsernin toiminnalle.

Konsernirakenne

Emoyhtiöllä on sivuliike Hollannissa sekä tytäryhtiöt 14 maassa Suomen ulkopuolella. Teleste Information Solutions Oy osti italialaisen Ermetris S.r.l. -teknologiayhtiön tammikuussa. Ermetris vahvistaa Telesten asemaa toimittajana Italian markkinalla.

Osakkeet ja osakepääoman muutokset

Yhtiökokouksen antaman valtuutuksen puitteissa Teleste Oyj:n hallitus päätti 9.3.2022 suunnatusta maksuttomasta osakeannista Teleste-konsernin osakepohjaisen kannustinjärjestelmän 2018 ansaintajakson 2019-2021 palkkion maksamiseksi. Osakeannissa luovutettiin 10 512 yhtiön hallussa olevaa Teleste Oyj:n osaketta vastikkeetta osakepohjaiseen kannustinjärjestelmään kuuluville avainhenkilöille järjestelmän ehtojen mukaisesti 18.3.2022.

Tianta Oy oli 30.9.2022 suurin yksittäinen osakkeenomistaja 25,1 % (25,0 %) omistusosuudella.

Yhtiön osakekurssi oli katsauskaudella alimmillaan 3,13 (4,47) euroa ja korkeimmillaan 5,76 (6,66) euroa. Päätöskurssi 30.9.2022 oli 3,30 (5,14) euroa. Arvo-osuusjärjestelmän mukaan osakkaiden lukumäärä katsauskauden lopussa oli 5 395 (5 613). Ulkomaalais- ja hallintarekisteröityjen omistuksien määrä oli 4,2 % (4,2 %) osakkeista. Telesten osakkeen vaihto Nasdaq Helsingissä 1.1.-30.9.2022 oli 4,9 (12,0) miljoonaa euroa. Katsauskaudella pörssin kautta vaihdettiin 1,1 (2,2) miljoonaa kappaletta Telesten osaketta.

30.09.2022 konsernilla oli 757 682 (768 194) omaa osaketta, kaikki emoyhtiö Teleste Oyj:n hallussa. Konsernin omistus katsauskauden lopun osakemäärästä oli 4,0 % (4,0 %).

Yhtiön rekisteröity osakepääoma 30.09.2022 oli 6.966.932,80 euroa jakautuen 18 985 588 osakkeeseen.

Katsauskauden lopussa voimassa olleet valtuutukset:

- Hallitus voi hankkia enintään 1 200 000 yhtiön omaa osaketta muutoin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa yhtiön vapaalla omalla pääomalla osakkeiden hankintahetken markkinahintaan Nasdaq Helsinki Oy:n säännellyllä markkinalla järjestämässä kaupankäynnissä.

- Hallitus voi päättää uusien osakkeiden antamisesta ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta siten, että annettavien ja/tai luovutettavien osakkeiden määrä on yhteensä enintään 2 000 000 kappaletta.

- Yhtiön antamien erityisten oikeuksien nojalla merkittävien uusien osakkeiden ja yhtiön hallussa olevien luovutettavien omien osakkeiden lukumäärä voi olla enintään yhteensä 1 000 000 kappaletta, joka määrä sisältyy edellä mainittuihin uusia osakkeita ja yhtiön hallussa olevia omia osakkeita koskevaan enimmäismäärään.

- Valtuutukset ovat voimassa 5.10.2023 asti.

Yhtiökokouksen päätökset

Teleste Oyj:n 6.4.2022 pidetty varsinainen yhtiökokous vahvisti vuoden 2021 tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle tilikaudelta 2021. Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että 31.12.2021 päättyneeltä tilikaudelta vahvistetun taseen perusteella maksetaan osinkoa 0,14 euroa osakkeelta muille kuin yhtiön hallussa oleville omille osakkeille. Osingonjaon täsmäytyspäivä oli 8.4.2022 ja osinko maksettiin 19.4.2022.

Yhtiökokous päätti hallituksen jäsenmääräksi kuusi henkilöä. Teleste Oyj:n hallituksen jäseniksi valittiin Jussi Himanen, Vesa Korpimies, Mirel Leino-Haltia, Timo Luukkainen, Heikki Mäkijärvi ja Kai Telanne. Yhtiökokouksen jälkeen 6.4.2022 pidetyssä hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Timo Luukkainen. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Mirel Leino-Haltia sekä jäseniksi Jussi Himanen ja Vesa Korpimies.

Hallituksen jäsenten palkkiot päätettiin pitää ennallaan eli päätettiin maksaa vuosipalkkiot seuraavasti: puheenjohtajalle 66 000 euroa vuodessa ja kullekin jäsenelle 33 000 euroa vuodessa. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajana toimivan hallituksen jäsenen vuosipalkkio on 49 000 euroa. Vuosipalkkiot maksetaan siten, että hallituksen jäsenille hankitaan 40 %:lla palkkion brutto-osuudesta Teleste Oyj:n osakkeita Nasdaq Helsinki Oy:n säännellyllä markkinalla järjestämässä kaupankäynnissä ja loppuosa suoritetaan rahana. Hallituksen jäsenille ja tarkastusvaliokunnan puheenjohtajalle ei makseta erillistä kokouspalkkiota. Hallituksen tarkastusvaliokunnan jäsenille maksetaan kokouspalkkiona 400 euroa niistä tarkastusvaliokunnan kokouksista, joihin he osallistuvat.

Yhtiökokous päätti, että Teleste Oyj:lle valitaan yksi tilintarkastaja. Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopers Oy, joka on nimennyt päävastuulliseksi tilintarkastajaksi KHT Markku Launiksen. Tilintarkastajan palkkio päätettiin maksaa yhtiön hyväksymän laskun mukaisesti.

Yhtiökokous hyväksyi yhtiön palkitsemisraportin vuodelta 2021.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta hallituksen ehdotuksen mukaisesti. Valtuutuksen perusteella hallitus voi hankkia enintään 1 200 000 yhtiön omaa osaketta muutoin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa yhtiön vapaalla omalla pääomalla osakkeiden hankintahetken markkinahintaan Nasdaq Helsinki Oy:n säännellyllä markkinalla järjestämässä kaupankäynnissä.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään uusien osakkeiden antamisesta ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta ja/tai osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen erityisten oikeuksien antamisesta hallituksen ehdotuksen mukaisesti.

Uudet osakkeet voidaan antaa ja yhtiön hallussa olevat omat osakkeet voidaan luovuttaa joko maksua vastaan tai maksutta. Uudet osakkeet voidaan antaa ja yhtiöllä olevat omat osakkeet luovuttaa yhtiön osakkeenomistajille siinä suhteessa kuin he ennestään omistavat yhtiön osakkeita, tai osakkeenomistajan etuoikeudesta poiketen suunnatulla osakeannilla, jos siihen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy. Uudet osakkeet voidaan antaa myös maksuttomana osakeantina yhtiölle itselleen.

Hallitus on valtuutuksen nojalla oikeutettu päättämään uusien osakkeiden antamisesta ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta siten, että annettavien ja/tai luovutettavien osakkeiden määrä on yhteensä enintään 2 000 000 kappaletta.

Yhtiökokouksen päättämät valtuutukset ovat voimassa kahdeksantoista (18) kuukautta varsinaisen yhtiökokouksen päätöksestä lukien. Valtuutukset kumoavat aiemmin myönnetyt valtuutukset päättää osakeannista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta.

Toimintaympäristö vuonna 2022

Laajakaistapalvelujen kysyntä jatkaa kasvuaan lisääntyneen etätyön, digitaalisten palveluiden ja suoratoistoviihdepalvelujen kulutuksen kasvun myötä. Laajakaistapalveluita tarjoavat verkko-operaattorit ovat pystyneet kilpailukykyisesti vastaamaan kysynnän kasvuun kaapelipohjaisessa verkkoinfrastruktuurissaan investoimalla viime vuosien aikana DOCSIS 3.1 -standardin mukaisiin 1,2 GHz:n verkkopäivityksiin. Investoinnit HFC-verkkoinfrastruktuuriin jatkuvat edelleen ja vuoden 2022 aikana myös hajautetun verkkoarkkitehtuurin päivitykset ovat kasvussa.

Seuraavan sukupolven DOCSIS 4.0 -standardin mukaiset teknologiat mahdollistavat tilaajille jopa 10 gigabitin laajakaistayhteyksiä olemassa olevaa koaksiaalikaapelointia hyödyntäen. DOCSIS 4.0 -teknologia mahdollistaa kaapeliverkkoinfrastruktuurin kilpailukyvyn optiseen kuituun verrattuna vuosiksi eteenpäin. Erityisesti Pohjois-Amerikan verkko-operaattorit tulevat investoimaan vahvasti DOCSIS 4.0 -tuotteiden tullessa markkinoille vuodesta 2023 alkaen, kun taas Euroopassa operaattorit tulevat osittain siirtymään kuituinvestointeihin, ylläpitääkseen etumatkansa muihin kiinteän verkon kilpailijoihin verrattuna.

Telesten DOCSIS 4.0 -standardin mukaisten 1.8 GHz verkkotuotteiden tuotekehityshankkeet ovat meneillään. Passiivituotteiden toimitukset alkavat vuoden 2022 aikana, minkä jälkeen vuodesta 2023 alkaen on valmius vahvistimien päivityksiin. Olemme kilpailijoitamme edellä tuotekehityksessä.

Komponenttien vaikea saatavuus on rajoittanut markkinan kehitystä, mutta uskomme markkinan kasvun jatkuvan erityisesti Pohjois-Amerikassa. Kustannusinflaatio edellyttää Telesteltä jatkossakin säännöllisiä korotuksia myyntihintoihin kannattavuuden suojelemiseksi.

Kasvavat kaupunkiympäristöt ja niiden turvallisuus, lisääntyvä ympäristöystävällinen joukkoliikenne, sekä arkea helpottavien älykkäiden digitaalisten järjestelmien yleistyminen luovat tulevina vuosina pohjaa kasvavalle liiketoiminnalle videovalvonnan ja joukkoliikenteen informaatiojärjestelmien alueella.

Joukkoliikenneoperaattoreiden sekä muiden viranomaisten tulee varmistaa palvelujen ja infrastruktuurin häiriötön toiminta sekä ihmisten turvallisuus. Joukkoliikenteen informaatiojärjestelmät kehittyvät jatkuvasti entistä älykkäämmiksi ja reaaliaikaisiksi. Videovalvontaratkaisujen älykkyys lisääntyy ja markkinoille on syntynyt kysyntää myös kokonaisvaltaisille tilannekuvajärjestelmille, missä videon lisäksi hallitaan muita sensoritason tietovirtoja ja automatisoidaan toimintaprosesseja poikkeustilanteissa.

Joukkoliikenteen informaatiojärjestelmien markkinan arvioidaan kääntyneen pandemian jälkeen uudelleen kasvuun vuoden 2022 aikana, vaikka komponentti- ja materiaalisaatavuus on edelleen rajoittanut kasvua. Kilpailukyvyn varmistaminen edellyttää Telesteltä jatkuvia tuotekehitysinvestointeja uusiin älykkäisiin ratkaisuihin, ja näissä ohjelmistojärjestelmien osuus jatkaa kasvuaan. Myyntihintojen korottaminen sopimusten puitteissa, projektien hallinta ja operatiivisen tehokkuuden parantaminen liiketoiminnassa säilyvät tärkeinä.

Näkymät vuodelle 2022 (päivitetty)

2. päivänä marraskuuta 2022

Teleste Oyj       Esa Harju

Hallitus          Toimitusjohtaja

Osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset standardin mukaisesti siten kuin EU on sen hyväksynyt käyttäen samoja laadintaperiaatteita kuin vuosi-tilinpäätöksessä lukuun ottamatta 1.1.2022 voimaantulleita uusia ja muutettuja standardeja. Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

KONSERNIN TULOSLASKELMA (TEUR)

-200,5 %

-2 107

-324,0 %

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta tuloksesta laskettu

osakekohtainen tulos:

-315,7 %

laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos (EUR)

Laaja tuloslaskelma (tEUR)

-35,2 %

-2 107

-188,1 %

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta tuloksesta laskettu osakekohtainen tulos:

-183,8 %

laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos (EUR)

Laaja tuloslaskelma (tEUR)

Lyhytaikaiset velat

Lyhytaikaiset korolliset velat

-71,7 %

Ostovelat ja muut korottomat velat

Saadut ennakot

-65,4 %

Tuloverovelka

Varaukset

-16,8 %

Oma pääoma ja velat yhteensä

KONSERNIN RAHAVIRTALASKELMA (TEUR)

Liiketoiminnan rahavirrat

Liiketoiminnan rahavirran oikaisut

-3 675

-136,9 %

Muut rahoituserät

Maksetut korot ja muut rahoituskulut

Saadut korot ja osinkotuotot

Maksetut verot

-1 015

Liiketoiminnan nettorahavirta

-10 337

-167,7 %

Investointien rahavirrat

Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin

-7 837

-4 169

-6 988

Aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden myynnit

-9,2 %

Tytäryritysten myynti vähennettynä myyntihetken rahavaroilla

-3 749

-100,0 %

-3 749

Tytäryritysten hankinta vähennettynä hankintahetken rahavaroilla

Investoinnit muihin sijoituksiin

-24,3 %

Nettovelkaantumisaste

Investoinnit, tEUR

Investoinnit % liikevaihdosta, lopetetut toiminnot mukaanlukien

Tilauskanta, tEUR

Henkilöstö keskimäärin

Osakkeiden lukumäärä keskimäärin (tuhansia)

sis omat osakkeet

Konsernin omistuksessa/hallinnassa omia osakkeita 30.9.2022

Vastuusitoumukset  (tEUR)

Vuokra- ja leasingvastuut

Johdannaissopimukset  (tEUR) kirjattu tulokseen ja taseeseen

Valuuttatermiinit, kohdearvo

Valuuttatermiinit, käypä arvo

Koronvaihtosopimukset

Koronvaihtosopimusten käypä arvo

Liikevaihto lajeittain

Tavaroiden myynti

Palvelut

-3,2 %

Tilauskanta

Informaatio per kvartaali (tEUR)

7-9/22

4-6/22

1-3/22

10-12/21

7-9/21

10/2021-9/2022

Saadut tilaukset

-3 943

Liiketulos %

-11,3 %

-2,5 %

Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista

Emoyrityksen omistajille kuuluva oma pääoma  (tEUR)

Osakepääoma

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAPERIAATTEET

Oman pääoman tuotto

------------------------------   * 100
Taseen oma pääoma (keskim. kauden aikana)

Sijoitetun pääoman tuotto

Tilikauden tulos rahoituserien jälkeen + rahoituskulut
-------------------------------   * 100
Taseen loppusumma - korottomat velat (keskim. kauden
aikana)

Omavaraisuusaste

Oma pääoma
----------------------------   * 100
Taseen loppusumma - saadut ennakot

Nettovelkaantumisaste

Korolliset velat - rahat ja pankkisaamiset - korolliset saamiset
----------------------------   * 100
Oma pääoma

Osakekohtainen tulos

Emoyrityksen omistajille kuuluva kauden voitto
--------------------------------------
Kauden aikana ulkona olevien osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo

Osakekohtainen laimennettu tulos

Emoyrityksen omistajille kuuluva laimennettu kauden voitto
------------------------------------
Kauden aikana ulkona olevien osakkeiden laimennetun lukumäärän painotettu keskiarvo

VAIHTOEHTOISET TUNNUSLUVUT

Teleste on alkanut raportoida vuoden 2019 alusta vaihtoehtoisia tunnuslukuja, jotka eivät ole IFRS-standardien mukaisia. Vaihtoehtoisten tunnuslukujen laskennassa ei huomioida vertailukelpoisuuteen vaikuttavia, tavallisesta liiketoiminnasta poikkeavia tuottoja tai kuluja, jotka syntyvät kerran tai harvoin tapahtuvan asian seurauksena. Vaihtoehtoisten tunnuslukujen esittämisen tarkoituksena on parantaa vertailukelpoisuutta eivätkä ne korvaa muita IFRS-pohjaisia tunnuslukuja. Raportoitavat vaihtoehtoiset tunnusluvut ovat oikaistu liiketulos ja oikaistu osakekohtainen tulos. Oikaistun liiketuloksen ja oikaistun osakekohtaisen tuloksen ulkopuolelle jäävät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat olennaiset tavalliseen liiketoimintaan kuulumattomat erät. Oikaisuerät kirjataan tuloslaskelmaan aiheuttamisperiaatteensa mukaiseen tuotto- tai kuluryhmään.

Oikaistu liiketulos

Liiketulosta oikaistaan erällä, joka syntyy kerran tai harvoin tapahtuvan asian seurauksena.

Oikaistu osakekohtainen tulos

Emoyhtiön omistajille kuuluva kauden voitto oikaistuna kuluerällä, joka syntyy kerran tai harvoin tapahtuvan asian seurauksena
Kauden aikana ulkona olevien osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo

Suurimmat osakkeenomistajat osakemäärän mukaan 30.09.2022