• Teleste Corporation/

Teleste Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2019: Liikevaihto ja oikaistu liiketulos laskivat ennustetusti, tilauskanta hyvällä tasolla

TELESTE OYJ   TILINPÄÄTÖSTIEDOTE  13.2.2020  KLO 08:30

TELESTE OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1.- 31.12.2019: LIIKEVAIHTO JA OIKAISTU LIIKETULOS LASKIVAT ENNUSTETUSTI, TILAUSKANTA HYVÄLLÄ TASOLLA

Vuoden 2019 neljäs vuosineljännes

- Liikevaihto oli 58,5 (66,5) miljoonaa euroa, laskua 12,1 %
- Oikaistu liiketulos oli 0,9 (2,2) miljoonaa euroa, laskua 60,6 %
- Liiketulos oli 1,2 (2,2) miljoonaa euroa, laskua 44,6 %
- Oikaistu osakekohtainen tulos oli 0,03 (0,09) euroa, laskua 63,6 %
- Osakekohtainen tulos oli 0,05 (0,09) euroa, laskua 42,1 %
- Liiketoiminnan rahavirta oli 7,9 (4,6) miljoonaa euroa, kasvua 69,2 %
- Saadut tilaukset olivat 64,1 (81,0) miljoonaa euroa, laskua 20,8 %
- Tilauskanta kauden lopussa oli 73,2 (71,0) miljoonaa euroa, kasvua 3,1 %

Tammi-joulukuu 2019

- Liikevaihto oli 235,5 (250,3) miljoonaa euroa, laskua 5,9 %
- Oikaistu liiketulos oli 7,7 (9,7) miljoonaa euroa, laskua 20,7 %
- Liiketulos oli 0,8 (9,7) miljoonaa euroa, laskua 92,1 %
- Oikaistu osakekohtainen tulos oli 0,31 (0,38) euroa, laskua 19,8 %
- Osakekohtainen tulos oli -0,07 (0,38) euroa, laskua 119,0 %
- Saadut tilaukset olivat 237,6 (264,0) miljoonaa euroa, laskua 10,0 %
- Liiketoiminnan rahavirta oli 4,1 (15,0) miljoonaa euroa, laskua 73,0 %

Hallitus ehdottaa, että osinkona jaetaan 0,10 (0,20) euroa ulkona oleville osakkeille.

Näkymät vuodelle 2020

Teleste ei odota liikevaihdon poikkeavan oleellisesti vuoden 2019 liikevaihdon tasosta (235,5 miljoonaa euroa). Oikaistun liiketuloksen arvioidaan olevan 6-10 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Jukka Rinnevaaran kommentit:

”Neljännen vuosineljänneksen liikevaihto ja liiketulos laskivat vertailuvuodesta. Saadut tilaukset kasvoivat edellisestä neljänneksestä ollen hyvällä tasolla, mutta laskivat ennätyksellisestä vartailukaudesta. Tilauskanta säilyi korkeammalla tasolla kuin vuosi sitten. Video and Broadband Solutions ‑liiketoiminta-alueella liikevaihto oli vertailukauden tasolla, mutta liiketulos jäi vertailukaudesta. Network Services -liiketoiminta-alueen liikevaihto ja -tulos jäivät vertailukaudesta.

Video and Broadband Solutions -liiketoiminta-alueella strategiset päätavoitteet ovat tilaajaverkkotuotteiden hajautetun verkkoarkkitehtuurin tuotekehitys,  myynnin onnistunut käynnistäminen USA:n operaattorimarkkinoilla sekä videovalvonta- ja informaatioratkaisujen merkittävä kasvu ja tulosparannus.

Tilaajaverkkotuotteiden osalta koko toimiala on keskellä teknologiamurrosta, jossa seuraavan sukupolven hajautettu verkkoarkkitehtuuri tarjoaa kilpailukykyisimmän ratkaisun verkkokapasiteetin kasvattamiseen. Neljännellä vuosineljänneksellä operaattorit jatkoivat edelleen hajautettujen verkkoratkaisujen testausta. Tästä syystä operaattorit eivät vielä käynnistäneet merkittäviä verkkoinvestointeja, joten tilaajaverkkotuotteiden toimitukset olivat vertailukautta alhaisemmalla tasolla. Näkemyksemme mukaan säilytimme vahvan markkina-aseman Euroopan tilaajaverkkomarkkinoilla. Voitimme myös merkittävän patenttioikeudenkäynnin kilpailijaamme vastaan Englannissa. Tuotekehityksemme eteni hajautetun verkkoarkkitehtuurin ratkaisujen kehittämisessä suunnitelmien mukaisesti ja tuotetarjontamme on kilpailukykyinen. Tuotteidemme yhteensopivuuden varmistaminen eri toimijoiden järjestelmien välillä eteni vuoden viimeisellä neljänneksellä valittujen asiakkaiden kanssa. Tilaajaverkkotuotteiden saadut tilaukset ja liikevaihto laskivat neljännen vuosineljänneksen aikana. Samaan aikaan panostimme vahvasti uuteen teknologiaan ja markkinaposition rakentamiseen Pohjois-Amerikassa, mikä osaltaan heikensi liiketoiminta-alueen kannattavuutta. Arviomme mukaan operaattoreiden hajautetun verkkoarkkitehtuurin käyttöönottoprojektit alkavat vuoden 2020 loppupuolella.

Videovalvonta- ja informaatioratkaisuissa etenimme kasvutavoitteiden mukaisesti. Vuoden viimeinen neljännes oli vahva sekä uusien tilausten että liikevaihdon osalta. Onnistuimme neljänneksen aikana saamaan merkittäviä uusia tilauksia sekä Saksan julkisen liikenteen markkinoilta että suurimmilta Eurooppalaisilta junavalmistajilta. Ranskassa voitimme merkittävän projektin uudelta asiakkaalta, jolle toimitamme moottoritieverkostojen turvaratkaisun, kuten tiedotettu lokakuussa.

Network Services -liiketoiminta-alueella päätavoitteet ovat pitkän aikavälin strategian täsmentäminen painottuen korkeamman lisäarvon palveluihin ja operatiivisen toiminnan kehittäminen. Neljännen vuosineljänneksen saadut tilaukset ja liikevaihto laskivat. Liikevaihto laski Saksassa, mutta kasvoi Sveitsissä. Saksassa liikevaihdon lasku johtui viime vuotta alemmista palvelutoimituksista pääasiakkaalle sekä yhden suuren asiakasprojektin päättymisestä vuoden 2018 lopulla. Englannissa kuituverkon suunnittelupalveluiden kasvu jatkui vahvana. Liikevaihdon laskusta johtuen Network Services -liiketoiminta-alueen kannattavuus oli tappiollinen neljännellä neljänneksellä. Saksassa olemme korvanneet alihankintaa omia resursseja vahvistamalla. Tavoitteena on parempi kustannustehokkuus. Englannissa keskitymme vahvemmin kasvavaan kuituverkkojen suunnittelupalveluun ja muihin korkean lisäarvon palveluihin.

Alkaneena vuonna tilaajaverkkojen teknologiamurros ja sen ajoitus vaikuttavat tuotteidemme kysyntään. Perinteisen HFC-teknologian kysynnän arvioidaan hidastuvan ja seuraavan sukupolven hajautetun verkkoarkkitehtuurin investointien kasvavan. Ennustamme niiden vaiheittaista käynnistymistä kuluvan vuoden loppupuolella ensin Pohjois-Amerikassa ja sitten Euroopassa. Vuoden 2020 näkymien arviointia vaikeuttaa epävarmuus operaattoreiden uusien hajautetun verkkoarkkitehtuuri-investointien ajoituksesta sekä Saksan palveluliiketoiminnan pääasiakkaan palvelukysynnän kehittymisestä.

Toiminnan strategiset painopisteet alkaneen vuoden aikana ovat:

• hajautetun verkkoarkkitehtuurin tarjonnan kehittäminen ja myynnin käynnistäminen Pohjois-Amerikan kaapelioperaattorimarkkinoilla
  • videovalvonta- ja informaatioratkaisujen liikevaihdon merkittävä kasvattaminen ja tulosparannuksen jatkaminen
  • Saksan palveluliiketoiminnan operatiivisen toiminnan kehittäminen ja kannattavuuden parantaminen.

Uskomme, että valituilla toimenpiteillä onnistumme saavuttamaan kannattavaa kasvua myös tulevina vuosina.”

Konsernin liiketoiminta loka-joulukuu 2019

Avainluvut (M€)10-12/201910-12/2018Muutos
Saadut tilaukset64,181,0-20,8 %
Liikevaihto58,566,5-12,1 %
Oikaistu liiketulos, M€ 1)0,92,2-60,6 %
Oikaistu liiketulos, % 1)1,5 %3,4 %
Liiketulos1,22,2-44,6 %
Liiketulos %2,1 %3,4 %
Kauden tulos0,71,6-57,8 %
Oikaistu tulos per osake, € 1)0,030,09-63,6 %
Tulos per osake, €0,050,09-42,1 %
Liiketoiminnan rahavirta, M€7,94,6+69,2 %

1) Vaihtoehtoinen tunnusluku, joka on määritelty tiedotteen taulukko-osassa.

Konsernin neljännen vuosineljänneksen saadut tilaukset olivat 64,1 (81,0) miljoonaa euroa laskien 20,8 % viime vuoden vertailukaudesta. Tilaukset laskivat Video and Broadband Solutions –liiketoiminta-alueen tilaajaverkkotuotteissa ja Network Services -liiketoiminta-alueella suurien asiakasprojektien päätyttyä viime vuoden lopulla. Tilauskanta kasvoi neljänneksen aikana 8,5 % ja oli neljänneksen lopussa 73,2 (71,0) miljoonaa euroa. Tilauskanta kasvoi Video and Broadband Solutions -liiketoiminta-alueen matkustajaliikenteen informaatioratkaisuissa. Liikevaihto laski 12,1 % ja oli 58,5 (66,5) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski erityisesti Network Services ‑liiketoiminta-alueella.

Materiaali- ja tuotantopalvelujen kulut laskivat 17,0 % ja olivat 30,1 (36,2) miljoonaa euroa. Henkilöstökulut laskivat 4,5 % ollen 17,1 (17,9) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan muut kulut laskivat 8,7 % ja olivat 8,3 (9,0) miljoonaa euroa. Poistot kasvoivat 67,7 % ollen 2,5 (1,5) miljoonaa euroa. 1.1.2019 käyttöönotetun IFRS 16 –standardin mukaiset poistot olivat 1,1 miljoonaa euroa. Uuden standardin käyttöönoton seurauksena liiketulos kasvoi 0,1 miljoonaa euroa. Oikaistu liiketulos laski 60,6 % ollen 0,9 (2,2) miljoonaa euroa eli 1,5 % (3,4 %) liikevaihdosta. Liiketulos laski 44,6 % ollen 1,2 (2,2) miljoonaa euroa eli 2,1 % (3,4 %) liikevaihdosta. Liiketuloksesta on oikaistu ulkomaiseen tytäryhtiöön kohdistuneen rikoksen seurauksena menettyjen varojen ja tapauksen käsittelyyn liittyvän varauksen muutos. Osa rikoksen seurauksena menetetyistä varoista on pystytty palauttamaan vuoden viimeisen neljänneksen aikana ja eri maissa on edelleen käynnissä useita toimenpiteitä menetettyjen varojen palauttamiseksi ja lopullisen vahingon pienentämiseksi. Nettorahoituskulut olivat 0,3 (0,1) miljoonaa euroa. Verot olivat 0,3 (0,5) miljoonaa euroa ja konsernin laskennallinen veroaste 26,8 % (23,2 %). Oikaistu osakekohtainen tulos oli 0,03 (0,09) euroa ja osakekohtainen tulos oli 0,05 (0,09) euroa. Liiketoiminnan rahavirta oli 7,9 (4,6) miljoonaa euroa, kasvua 69,2 % johtuen nettokäyttöpääoman laskusta.

Konsernin liiketoiminta tammi-joulukuu 2019

Avainluvut1-12/20191-12/2018Muutos
Saadut tilaukset, M€237,6264,0-10,0 %
Liikevaihto, M€ 235,5250,3-5,9 %
Oikaistu liiketulos, M€ 1)7,79,7-20,7 %
Oikaistu liiketulos, % 1)3,3 %3,9 %
Liiketulos, M€ 0,89,7-92,1 %
Liiketulos %0,3 %3,9 %
Tilikauden tulos, M€ -1,76,8-124,2 %
Oikaistu tulos per osake, € 1)0,310,38-19,8 %
Tulos per osake, €-0,070,38-119,0 %
Liiketoiminnan rahavirta,M€4,115,0-73,0 %
Nettovelkaantumisaste, %34,1 %5,9 %
Omavaraisuusaste, %49,5 %51,7 %
Henkilöstö kauden lopussa1 3301 353-1,7 %

1) Vaihtoehtoinen tunnusluku, joka on määritelty tiedotteen taulukko-osassa.

Konsernin saadut tilaukset olivat 237,6 (264,0) miljoonaa euroa laskien 10,0 %. Tilaukset laskivat Video and Broadband Solutions –liiketoiminta-alueen tilaajaverkkotuotteissa. Network Services –liiketoiminta-alueella tilaukset laskivat suurien asiakasprojektien päätyttyä viime vuoden lopulla. Tilaukset kasvoivat Video and Broadband Solutions -liiketoiminta-alueen matkustajaliikenteen informaatioratkaisuissa. Tilauskanta kasvoi 3,1 % ollen 73,2 (71,0) miljoonaa euroa. Tilauskanta kasvoi Video and Broadband Solutions ‑liiketoiminta-alueen matkustajaliikenteen informaatioratkaisuissa. Liikevaihto laski 5,9 % ja oli 235,5 (250,3) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski Network Services -liiketoiminta-alueella suurien asiakasprojektien päätyttyä viime vuoden lopulla.

Oikaistu liiketulos laski 20,7 % ja oli 7,7 (9,7) miljoonaa euroa eli 3,3 % (3,9 %) liikevaihdosta. Oikaistu liiketulos laski Video and Broadband Solutions -liiketoiminta-alueen tilaajaverkkotuotteissa ja Network Services -liiketoiminta-alueella laskeneiden liikevaihtojen seurauksena. Oikaistu liiketulos kasvoi Video and Broadband Solutions -liiketoiminta-alueen matkustajaliikenteen informaatioratkaisuissa. Liiketulos laski 92,1 % ollen 0,8 (9,7) miljoonaa euroa. Ulkomaiseen tytäryhtiöön kohdistuneen rikoksen seurauksena menetyt varat ja tapauksen käsittelyyn liittyvien kulujen varaus yhteensä 6,9 miljoonaa euroa heikentävät liiketulosta, mutta on eliminoitu oikaistusta liiketuloksesta. Varaus on raportoitu segmentteihin kohdistamattomana eränä.

Materiaali- ja tuotantopalvelujen kulut laskivat 11,0 % ja olivat 122,8 (137,9) miljoonaa euroa. Henkilöstökulut kasvoivat 0,2 % ja olivat 66,2 (66,0) miljoonaa euroa. Poistot kasvoivat 59,7 % ollen 9,6 (6,0) miljoonaa euroa. 1.1.2019 käyttöönotetun IFRS 16 -standardin mukaiset poistot olivat 4,3  miljoonaa euroa. Uuden standardin käyttöönoton seurauksena liiketulos kasvoi 0,3 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan muut kulut kasvoivat 19,0 % ollen 38,7 (32,5) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan muut kulut sisältävät yllämainitun oikaisuerän, joka on eliminoitu oikaistusta liiketuloksesta. Nettorahoituskulut laskivat 42,5 % ja olivat 0,4 (0,7) miljoonaa euroa. Konsernin tuloverot olivat 2,0 (2,2) miljoonaa euroa. Oikaistu osakekohtainen tulos oli 0,31 (0,38) euroa ja osakekohtainen tulos -0,07 (0,38) euroa. Liiketoiminnan rahavirta oli 4,1 (15,0) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan rahavirran laskuun vaikuttivat ulkomaiseen tytäryhtiöön kohdistuneen rikoksen seurauksena menetyt varat, vaihto-omaisuuden kasvu ja asiakkailta saatujen ennakkomaksujen vähentyminen poikkeuksellisen korkealta tasolta.

Video and Broadband Solutions loka-joulukuu 2019

1000 euroa 10-12/2019 10-12/2018Muutos
Saadut tilaukset41 80751 142-18,3 %
Liikevaihto36 14236 691-1,5 %
Liiketulos 1 2661 942-34,8 %
Liiketulos-%3,5 %5,3 %

Saadut tilaukset laskivat vertailukaudesta 18,3 % ja olivat 41,8 (51,1) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset laskivat tilaajaverkkotuotteissa ja kasvoivat videovalvonta- ja informaatioratkaisuissa. Tilauskanta kasvoi neljänneksen aikana 8,5 % ja oli neljänneksen lopussa 73,2 (71,0) miljoonaa euroa.

Liikevaihto laski 1,5 % ja oli 36,1 (36,7) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski tilaajaverkkotuotteissa, mutta kasvoi videovalvonta- ja informaatioratkaisuissa. Liiketulos laski 34,8 % ja oli 1,3 (1,9) miljoonaa euroa eli 3,5 % (5,3 %) liikevaihdosta. Liiketulosta laski tilaajaverkkotuotteiden vertailukautta alempi liikevaihto.

Tuotekehitysmenot olivat 3,7 (3,4) miljoonaa euroa eli 10,2 % (9,2 %) liiketoiminta-alueen liikevaihdosta. Tuotekehitysprojektit painottuivat hajautettuun verkkoarkkitehtuuriin mukaan lukien USA:n markkinoille suunnatut ratkaisut, tilannekuva- ja videovalvontaratkaisuihin, matkustajaliikenteen informaatio­järjestelmiin sekä asiakaskohtaisiin projekteihin. Tuotekehitysmenoja aktivoitiin 1,5 (1,2) miljoonaa euroa. Aktivoitujen tuotekehitysmenojen poistot olivat 0,7 (0,6) miljoonaa euroa.

Video and Broadband Solutions tammi-joulukuu 2019

1000 euroa1-12/20191-12/2018Muutos
Saadut tilaukset143 455152 307-5,8 %
Liikevaihto141 351138 6771,9 %
Liiketulos 8 0567 7384,1 %
Liiketulos %5,7 %5,6 %

Saadut tilaukset laskivat vertailukaudesta 5,8 % ja olivat 143,5 (152,3) miljoonaa euroa. Saadut tilaukset laskivat tilaajaverkkotuotteissa ja kasvoivat videovalvonta- ja informaatioratkaisuissa. Liikevaihto kasvoi 1,9 % ja oli 141,4 (138,7) miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi videovalvonta- ja informaatioratkaisuissa, mutta laski tilaajaverkkotuotteissa. Liiketulos kasvoi 4,1 % ja oli 8,1 (7,7) miljoonaa euroa eli 5,7 % (5,6 %) liikevaihdosta. Liiketulosta paransi videovalvonta- ja informaatioratkaisujen kasvanut liikevaihto.

Tuotekehitysmenot olivat 13,5 (12,5) miljoonaa euroa eli 9,5 % (9,0 %) liikevaihdosta. Tuotekehitysprojektit painottuivat hajautettuun verkkoarkkitehtuuriin mukaan lukien USA:n markkinoille suunnatut ratkaisut, tilannekuva- ja videovalvontaratkaisuihin, matkustajaliikenteen informaatio­järjestelmiin sekä asiakaskohtaisiin projekteihin. Tuotekehitysmenoja aktivoitiin 4,7 (4,8) miljoonaa euroa. Aktivoitujen tuotekehitysmenojen poistot olivat 2,5 (2,2) miljoonaa euroa.

Network Services loka-joulukuu 2019

1000 euroa10-12/201910-12/2018Muutos
Saadut tilaukset22 34029 829-25,1 %
Liikevaihto22 34029 829-25,1 %
Liiketulos-389291-233,8 %
Liiketulos %-1,7 %1,0 %

Saadut tilaukset ja liikevaihto laskivat 25,1 % vertailukaudesta ja olivat 22,3 (29,8) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski Saksassa, mutta kasvoi Sveitsissä. Liikevaihdon lasku Saksassa johtui yhden suuren asiakasprojektin päättymisestä viime vuoden lopulla ja vertailukautta alemmasta palvelukysynnästä. Liiketulos laski 0,7 miljoonaa euroa ja oli -0,4 (0,3) miljoonaa euroa. Liiketulos oli -1,7 % (1,0 %) liikevaihdosta. Liiketulos laski liikevaihdon laskun seurauksena Saksassa, mutta kasvoi Englannissa, missä keskityttiin aikaisempaa korkeamman lisäarvon palveluihin.

Network Services tammi-joulukuu 2019

1000 euroa 1-12/2019 1-12/2018Muutos
Saadut tilaukset94 106111 669-15,7 %
Liikevaihto94 106111 669-15,7 %
Liiketulos-3471 983-117,5 %
Liiketulos %-0,4 %1,8 %

Saadut tilaukset ja liikevaihto laskivat 15,7 % ja olivat 94,1 (111,7) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski Saksassa, johtuen yhden suuren asiakasprojektin päättymisestä viime vuoden lopulla ja aiempaa alemmasta palvelukysynnästä. Liiketulos laski 117,5 % ja oli -0,3 (2,0) miljoonaa euroa. Liiketulos laski liikevaihdon laskun seurauksena Saksassa, mutta kasvoi Englannissa, missä keskityttiin aikaisempaa korkeamman lisäarvon palveluihin.

Henkilöstö ja organisaatio tammi-joulukuu 2019

Konsernin henkilömäärä oli katsauskaudella keskimäärin 1 363 (1 393/2018, 1 492/2017), joista 682 (700) Video and Broadband Solutions ja 681 (693) Network Services -liiketoiminta-alueella. Katsauskauden lopussa konsernin henkilömäärä oli 1 330 (1 353/2018, 1 446/2017), joista ulkomailla työskenteli 64 % (65 %/2018, 65 %/2017). Euroopan ulkopuolella työskenteli noin 2 % konsernin henkilöstöstä.

Henkilöstökulut kasvoivat 0,2 % vertailuvuodesta ollen 66,2 (66,0/2018, 69,4/2017) miljoonaa euroa. Henkilöstökuluihin vaikuttivat henkilöstömäärän lasku, palkankorotukset ja tuotekehityskulujen aktivoinnit. Keskimääräinen henkilöstömäärä laski 2,1 %. Henkilöstömäärä laski sekä Video and Broadband Solutions että Network Services -liiketoiminta-alueilla.

Investoinnit tammi-joulukuu 2019

Konsernin investoinnit olivat 13,0 (7,0) miljoonaa euroa eli 5,5 % (2,8 %) liikevaihdosta. Investoinneista 4,7 (4,8) miljoonaa euroa kohdistui tuotekehitykseen. Muut investoinnit sisältävät 2,1 miljoonan euron investoinnit palvelutuotannon kapasiteetin lisäämiseen Saksassa. 1.1.2019 käyttöönotetun IFRS 16 -standardin mukaisesti raportoidut uudet vuokrasopimukset lisäsivät investointeja 4,3 miljoonaa euroa.

Rahoitus ja pääomarakenne tammi-joulukuu 2019

Liiketoiminnan rahavirta oli 4,1 (15,0) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan rahavirran laskuun vaikuttivat asiakkailta saatujen ennakkomaksujen vähentyminen vertailuvuoden poikkeuksellisen korkealta tasolta, vaihto-omaisuuden kasvu ja ulkomaiseen tytäryhtiöön kohdistuneen rikoksen seurauksena menetyt varat.

Teleste Oyj:llä on luottolimiitti- ja luottosopimukset yhteisarvoltaan 50,0 miljoonaa euroa. 30,0 miljoonan euron viisivuotinen luottosopimus erääntyy elokuussa 2022. Luottoa lyhennetään 3,0 miljoonan euron vuotuisin lyhennyksin. 20,0 miljoonan euron luottolimiittisopimus on voimassa elokuun loppuun 2020. Käyttämättömiä sitovia valmiusluottoja oli katsauskauden lopussa 20,9 (20,0) miljoonaa euroa. Konsernilla oli 31.12.2019 korollista velkaa 33,0 (26,8) miljoonaa euroa.

Konsernin omavaraisuusaste oli 49,5 % (51,7 %) ja nettovelkaantumisaste 34,1 % (5,9 %). 1.1.2019 käyttöönotetun IFRS 16 -standardin mukaan korollisiin velkoihin laskettiin 8,1 miljoonaa euroa. IFRS 16 -standardi vaikutti katsauskauden lopun tunnuslukuihin seuraavasti: omavaraisuusaste -2,9 prosenttiyksikköä ja nettovelkaantumisaste +11,2 prosenttiyksikköä.

Liiketoiminta-alueiden toiminnan keskeiset riskit

Teleste on 1954 perustettu teknologia- ja palveluyhtiö, jonka nykyiset liiketoiminta-alueet ovat Video and Broadband Solutions ja Network Services. Päämarkkina-alue ja toiminta keskittyvät Eurooppaan, mutta yhtiön tavoitteena on laajentaa liiketoimintaa erityisesti Pohjois-Amerikassa. Telesten asiakkaina ovat kaapelioperaattorit, joukkoliikenneoperaattorit, junavalmistajat sekä tietyt julkishallinnon organisaatiot.

Video and Broadband Solutions liiketoiminta-alueella asiakaskohtaiset ja integroidut ratkaisutoimitukset luovat hyvät kasvuedellytykset, mutta toimitusten resurssointi ja tekninen toteutus ovat vaativia, ja sisältävät näin ollen myös kohtuullisia riskejä. Operaattoriasiakkaiden verkkoinvestoinnit vaihtelevat teknologiakehityksen, verkkojen päivitystilanteen ja asiakkaiden rahoitusrakenteen mukaan. Videovalvonta- ja informaatioratkaisujen kokonaisvaltaiset järjestelmätoimitukset saattavat olla kooltaan suuria ja projektien tarjouslaskenta ja hallinta ovat vaativia ja sisältävät riskejä. Uusien palvelutarjoajien lisäämä kilpailu saattaa heikentää kaapelioperaattoreiden investointikykyä. Oikeat teknologiavalinnat, tuotekehitys ja niiden ajoitus ovat keskeisiä menestyksen kannalta. Tuotteissa ja ratkaisuissa hyödynnetään erilaisia teknologioita, joiden soveltamiseen liittyviä immateriaalioikeuksia eri osapuolet voivat tulkita eri tavoin. Tulkintaerimielisyydet voivat johtaa kalliisiin selvityksiin tai oikeudenkäynteihin. Asiakkaiden vaatimukset tuotteiden suorituskyvystä, kestävyydestä vaativissa olosuhteissa ja yhteensopivuudesta integroiduissa kokonaisuuksissa ovat huomattavan korkeita. Huolellisesta suunnittelusta ja laadunvarmistuksesta huolimatta, monimutkaiset tuotteet voivat vikaantua asiakkaan verkossa ja johtaa kalliisiin korjausvelvoitteisiin. Luonnonilmiöiden ja globaalien häiriöiden, kuten epidemian seuraukset tai onnettomuudet, kuten tulipalo, saattavat heikentää komponenttien saatavuutta elektroniikkateollisuuden tilaus-toimitusketjussa tai keskeyttää oman valmistustoiminnan. Maailmantalouden suurvaltojen asettamat tullit ja muut kauppasodan toimenpiteet voivat vaikuttaa komponenttien hankintaketjuihin ja erityisesti Yhdysvaltoihin vietyjen tuotteiden kannattavuuteen negatiivisesti. Useat liiketoiminta-alueen kilpailijat ovat amerikkalaisia, joten euron kurssi suhteessa Yhdysvaltain dollariin vaikuttaa kilpailukykyyn. Erityisesti Yhdysvaltain dollarin ja Kiinan renminbin kurssikehitys suhteessa euroon vaikuttavat tuotekustannuksiin. Lyhytaikaiselta valuuttariskiltä yhtiö suojautuu valuuttatermiineillä. Britannian ja Euroopan unionin väliset tulevat sopimukset voivat vaikeuttaa toimituksia englantilaisille asiakkaille.

Network Services liiketoiminta-alueen liikevaihto kertyy pääosin muutamilta isoilta eurooppalaisilta asiakkailta, joten merkittävä muutos yhdenkin asiakkaan palvelukysynnässä vaikuttaa liiketoiminta-alueen toimituksiin ja kannattavuuteen. Asiakastyytyväisyys ja tuottavuuden parantaminen vaativat toimivaa palveluprosessin ohjausjärjestelmää sekä innovatiivisia prosessi-, tuote- ja logistiikkaratkaisuja palvelujen laadun ja kustannustehokkuuden varmistamiseksi. Kaapeliverkkojen häiriötön toiminta edellyttää verkkojen tehokasta teknistä hallintaa ja toimivia laiteratkaisuja sopimusvelvoitteiden mukaisesti. Tämä puolestaan vaatii oman ja alihankkijoiden henkilöstön osaamisen jatkuvaa kehittämistä. Lisäksi oman henkilöstön ja alihankkijaverkoston kapasiteetin riittävyys ja käyttöasteet vaikuttavat yhtiön toimituskykyyn ja kannattavuuteen. Alihankkijoiden kustannukset voivat nousta nopeammin, kuin Telesten on mahdollista nostaa palvelujen hintoja omille asiakkailleen. Suurien kokonaisvastuuprojektien tarjouslaskenta ja hallinta ovat vaativia ja sisältävät riskejä. Vaikeat sääolosuhteet voivat vaikuttaa palvelujen toimitusedellytyksiin.

Telesten strategiaan liittyy riskejä ja epävarmuustekijöitä, kuten se, ettei uusia liiketoimintamahdollisuuksia pystytä tunnistamaan tai hyödyntämään menestyksekkäästi. Liiketoiminta-alueiden on huomioitava markkinoiden liikkeet, kuten asiakkaiden ja kilpailijoiden konsolidoitumisen merkitys. Teknologiset murrosvaiheet, kuten operaattoreiden siirtyminen hajautettuun verkko­arkkitehtuuriin tilaajaverkoissa, voivat muuttaa merkittävästi nykyisten toimittajien kilpailu­asetelmia ja houkutella markkinoille uusia kilpailijoita. Kiristyvä kilpailu voi laskea tuotteiden ja ratkaisujen hintoja nopeammin kuin tuotteiden valmistus- ja toimituskustannuksia pystytään alentamaan.

Erilaiset tietojärjestelmät ovat kriittisiä tuotteiden kehittämisessä, valmistamisessa ja toimittamisessa asiakkaille. Tietojärjestelmien ylläpitoon ja uusien järjestelmien käyttöönottoon liittyy riskejä, jotka voivat vaikuttaa tuotteiden ja palvelujen toimituskykyyn. Tietojärjestelmiin kohdistuu myös ulkoisia uhkia, joilta pyritään suojautumaan teknisin ratkaisuin ja henkilöstön turvallisuusosaamista lisäämällä. Teleste-konserniin voi kohdistua myös laittomia toimia ja petosyrityksiä, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi taloudelliseen tulokseen. Tällaisia riskejä pyritään minimoimaan kehittämällä edelleen hyviä hallintotapoja ja lisäämällä henkilöstön turvallisuusosaamista. Osaavan henkilöstön hankkiminen ja ylläpitäminen edellyttävät kannustamista, kehittämistä ja rekrytointeja, joissa voidaan epäonnistua.

Hallitus käy vuosittain läpi liiketoiminnan keskeiset riskit ja niiden hallinnan. Riskienhallinta on organisoitu osaksi liiketoiminta-alueiden strategista ja operatiivista toimintaa. Riskit raportoidaan tarkastusvaliokunnalle säännöllisesti.

Telesten kilpailija jätti 23.12.2016 kaksi haastehakemusta Teleste Limited -yhtiötä vastaan ja vaati yhtiöltä vahingonkorvausta kahden patentin loukkauksista. Teleste on kiistänyt patenttiloukkaukset. Riita-asiat ovat ratkaistu 29.1.2019 ja 18.11.2019 annetuilla oikeuden päätöksillä, jotka olivat Telesten kannalta myönteisiä ja johtivat kilpailijan patenttien mitätöimiseen. Telesten kilpailija ei ole valittanut päätöksistä, joten annetut päätökset ovat lainvoimaisia. Kyseisten riita-asioiden lopputuloksilla ei ole olennaista vaikutusta Telesten taloudelliseen asemaan. Suotuisten lopputulosten johdosta Teleste säilyttää oikeutensa markkinoida ja myydä tuotteitaan asiakkaille kaikilla markkina-alueillaan.

Konsernirakenne

Emoyhtiöllä on sivuliike Hollannissa sekä tytäryhtiöt 14 maassa Suomen ulkopuolella.

Osakkeet ja osakepääoman muutokset

Tianta Oy oli 31.12.2019 suurin yksittäinen osakkeenomistaja 23,2 %:n omistusosuudella.

Yhtiön osakekurssi oli katsauskaudella alimmillaan 5,04 (5,12) euroa ja korkeimmillaan 6,80 (7,58) euroa. Päätöskurssi 31.12.2019 oli 5,34 (5,26) euroa. Arvo-osuusjärjestelmän mukaan osakkaiden lukumäärä katsauskauden lopussa oli 5 515 (5 531). Ulkomaalais- ja hallintarekisteröityjen omistuksien määrä oli 6,1 %(6,2 %). Telesten osakkeen vaihto Nasdaq Helsingissä 1.1.-31.12.2019 oli 9,2 (13,3) miljoonaa euroa. Katsauskaudella pörssin kautta vaihdettiin 1,6 (2,0) miljoonaa kappaletta Telesten osaketta. Yhtiön osake noteerataan Nasdaq Helsingin teknologiatoimialaluokassa.

Teleste Oyj:n hallitus päätti 4.4.2019 suunnatusta maksuttomasta osakeannista Teleste-konsernin osakepohjaisen kannustinjärjestelmän 2015 ansaintajakson 2016-2018 palkkion maksamiseksi. Osakeannissa luovutettiin 22 361 yhtiön hallussa olevaa Teleste Oyj:n osaketta vastikkeetta osakepohjaiseen kannustinjärjestelmään kuuluville avainhenkilöille järjestelmän ehtojen mukaisesti. 31.12.2019 konsernilla oli 798 821 (821 182) omaa osaketta, kaikki emoyhtiö Teleste Oyj:n hallussa. Konsernin omistus katsauskauden lopun osakemäärästä oli 4,2 % (4,3 %).

Yhtiön rekisteröity osakepääoma 31.12.2019 oli 6.966.932,80 euroa jakautuen 18 985 588 osakkeeseen.

Katsauskauden lopussa voimassa olleet valtuutukset:
- Hallitus voi hankkia enintään 1 200 000 yhtiön omaa osaketta muutoin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa yhtiön vapaalla omalla pääomalla osakkeiden hankintahetken markkinahintaan Nasdaq Helsinki Oy:n säännellyllä markkinalla järjestämässä kaupankäynnissä.
- Hallitus voi päättää uusien osakkeiden antamisesta ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta siten, että annettavien ja/tai luovutettavien osakkeiden määrä on yhteensä enintään 2 000 000 kappaletta.
- Yhtiön antamien erityisten oikeuksien nojalla merkittävien uusien osakkeiden ja yhtiön hallussa olevien luovutettavien omien osakkeiden lukumäärä voi olla enintään yhteensä 1 000 000 kappaletta, joka määrä sisältyy edellä mainittuihin uusia osakkeita ja yhtiön hallussa olevia omia osakkeita koskevaan enimmäismäärään.
- Valtuutukset ovat voimassa 3.10.2020 asti.

Yhtiökokouksen päätökset

Teleste Oyj:n 4.4.2019 pidetty varsinainen yhtiökokous vahvisti vuoden 2018 tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle tilikaudelta 2018. Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti vuodelta 2018 maksettavaksi osingoksi 0,20 euroa osakkeelta. Osinko maksettiin muille kuin yhtiön hallussa oleville omille osakkeille 15.4.2019.

Yhtiökokous päätti hallituksen jäsenmääräksi seitsemän henkilöä. Teleste Oyj:n hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Pertti Ervi, Jannica Fagerholm, Timo Luukkainen, Heikki Mäkijärvi ja Kai Telanne sekä uusiksi hallituksen jäseniksi Jussi Himanen ja Vesa Korpimies. Yhtiökokouksen jälkeen 4.4.2019 pidetyssä hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Pertti Ervi. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Jannica Fagerholm sekä jäseniksi Pertti Ervi ja Vesa Korpimies.

Yhtiökokous päätti, että Teleste Oyj:lle valitaan yksi tilintarkastaja. Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab, joka on nimennyt päävastuulliseksi tilintarkastajaksi KHT Petri Kettusen.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta hallituksen ehdotuksen mukaisesti. Valtuutuksen perusteella hallitus voi hankkia enintään 1.200.000 yhtiön omaa osaketta muutoin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa yhtiön vapaalla omalla pääomalla osakkeiden hankintahetken markkinahintaan Nasdaq Helsinki Oy:n säännellyllä markkinalla järjestämässä kaupankäynnissä. Hankkimisvaltuutus on voimassa 18 kuukautta yhtiökokouksen päätöksestä lukien. Hankkimisvaltuutus kumoaa aiemmin myönnetyt omien osakkeiden hankkimisvaltuutukset.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään uusien osakkeiden antamisesta ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta ja/tai osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen erityisten oikeuksien antamisesta hallituksen ehdotuksen mukaisesti. Uudet osakkeet voidaan antaa ja yhtiön hallussa olevat omat osakkeet voidaan luovuttaa joko maksua vastaan tai maksutta. Uudet osakkeet voidaan antaa ja yhtiöllä olevat omat osakkeet luovuttaa yhtiön osakkeenomistajille siinä suhteessa kuin he ennestään omistavat yhtiön osakkeita, tai osakkeenomistajan etuoikeudesta poiketen suunnatulla osakeannilla, jos siihen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy. Uudet osakkeet voidaan antaa myös maksuttomana osakeantina yhtiölle itselleen.

Hallitus on valtuutuksen nojalla oikeutettu päättämään uusien osakkeiden antamisesta ja/tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta siten, että annettavien ja/tai luovutettavien osakkeiden määrä on yhteensä enintään 2 000 000 kappaletta. Yhtiön antamien erityisten oikeuksien nojalla merkittävien uusien osakkeiden ja yhtiön hallussa olevien luovutettavien omien osakkeiden lukumäärä voi olla enintään yhteensä 1 000 000 kappaletta, joka määrä sisältyy edellä mainittuihin uusia osakkeita ja yhtiön hallussa olevia omia osakkeita koskevaan enimmäismäärään.

Valtuutukset ovat voimassa kahdeksantoista (18) kuukautta varsinaisen yhtiökokouksen päätöksestä lukien. Valtuutukset kumoavat aiemmin myönnetyt valtuutukset päättää osakeannista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta.

Toimintaympäristö vuonna 2020

Video and Broadband Solutions -liiketoiminnan tavoitteena on säilyttää vahva markkina-asema Euroopassa ja vahvistaa markkina-asemaa erityisesti Pohjois-Amerikassa.

Kaapelioperaattoreiden laajakaistapalvelujen kysyntä jatkaa kasvuaan. Kotitalouksien laajakaistapalvelujen kapasiteetin arvioidaan kasvavan 30-40 % vuodessa. Euroopan kaapelioperaattorit ovat pystyneet kilpailukykyisesti vastaamaan kysynnän kasvuun investoimalla DOCSIS 3.1 -standardin mukaisiin 1,2 GHz:n taajuusalueen verkkopäivityksiin. Perinteisen HFC-verkkoinfrastruktuurin taajuusalueen laajentamisinvestoinnit jatkuvat edelleen, mutta alhaisemmalla volyymillä. Operaattorit suunnittelevat jo seuraavan sukupolven hajautetun verkkoarkkitehtuurin mukaisia verkkoinvestointeja. Kaapelitoimiala, Teleste mukaan lukien, on valmistautunut jo vuosia seuraavaan teknologia-aaltoon, jolla investointeja kaapeliverkkoinfrastruktuuriin voidaan jatkaa kilpailukykyisesti tulevinakin vuosina. Teleste jatkaa panostuksia osaamisen ja uuden teknologian kehitykseen sekä asiakasprojekteihin. Operaattoreiden hajautetun verkkoarkkitehtuurin investoinnit ovat viivästyneet aikaisemmista aikatauluarvioista. Arviomme mukaan operaattoreiden hajautetun verkkoarkkitehtuurin käyttöönottoprojektit alkavat vuoden 2020 loppupuolella. Hajautettuun arkkitehtuuriin siirtyminen tarjoaa Telestelle kasvumahdollisuuksia, mutta sisältää myös riskejä. Kasvun mahdollistaa niin tilaajaverkon optisten tuotteiden arvon nousu kuin myös mahdollisuus hyödyntää teknologiamurrosta liiketoiminnan laajentamiseksi Pohjois-Amerikan markkinoille. Merkittävin riski on yhteensopivuuden saavuttaminen kaapeliverkkojen keskusjärjestelmien kanssa. Arvioimme tilaajaverkkotuotteiden vuoden 2020 liikevaihdon pysyvän edellisen vuoden tasolla, sisältäen hajautetun arkkitehtuurin tuotteiden myynnin käynnistymisen. Liikevaihdon arvioidaan laskevan alkuvuonna ja kääntyvän kasvuun loppuvuoden aikana.

Kasvavien kaupunkiympäristöjen turvallisuuden varmistaminen, lisääntyvä joukkoliikenne sekä arkea helpottavien älykkäiden digitaalisten järjestelmien yleistyminen luovat pohjaa kasvavalle liiketoiminnalle. Joukkoliikenneoperaattoreiden sekä muiden viranomaisten tulee varmistaa palvelujen ja infrastruktuurin häiriötön toiminta sekä ihmisten turvallisuus. Joukkoliikenteen informaatiojärjestelmien sekä videovalvonta- ja tilannekuvajärjestelmien markkinoiden oletetaan jatkavan kasvuaan vuoden 2020 aikana. Joukkoliikenteen informaatiojärjestelmät kehittyvät entistä älykkäämmiksi ja reaaliaikaisiksi. Videovalvontaratkaisujen älykkyys lisääntyy muun muassa hahmontunnistuksen ja tekoälyn suuntaan. Lisäksi markkinoille on syntymässä tarve kokonaisvaltaisille tilannekuvajärjestelmille, missä videon lisäksi hallitaan muita sensoritason tietovirtoja ja automatisoidaan toimintaprosesseja poikkeustilanteissa. Kilpailukyvyn varmistaminen edellyttää Telesteltä jatkuvia tuotekehitysinvestointeja uusiin älykkäisiin ratkaisuihin. Myös tuottavuuden ja kustannustehokkuuden parantaminen liiketoiminnassa on välttämätöntä. Teleste on kasvattanut markkinaosuuttaan videovalvonta- ja informaatioratkaisuissa vuoden 2019 aikana ja tilauskanta on korkealla tasolla vuoden 2020 alkaessa. Kuten liiketoiminnan luonteeseen kuuluu, ajoittuu merkittävä osa toimituksista useammalle tulevalle vuodelle. Arvioimme videovalvonta- ja informaatioratkaisujen vuoden 2020 liikevaihdon edelleen kasvavan edellisestä vuodesta.

Network Services -liiketoiminta-alueella operaattoreiden verkkoinvestointien odotetaan kasvattavan myös palveluiden kysyntää pitkällä aikavälillä. Tavoitteena on kehittää Telesten palveluliiketoiminnan operatiivista tehokkuutta ja lisätä niiden palvelujen osuutta, jotka tuottavat korkeamman lisäarvon asiakkaillemme. Suurimmalla markkina-alueellamme Saksassa tulemme jatkamaan toiminnan tehostamista, organisaation kyvykkyyksien vahvistamista ja alihankkijaverkoston uudistamista. Panostamme lisäksi asiakastyytyväisyyden jatkuvaan parantamiseen. Network Services -liiketoiminta-alueen vuoden 2020 liikevaihtoon vaikuttavat erityisesti asiakkaiden projektien ajoitus suurimmalla markkinalla Saksassa.

Vuoden 2020 näkymien arvointia vaikeuttaa epävarmuus operaattoreiden uusien hajautetun verkkoarkkitehtuuri-investointien ajoituksesta sekä Saksan palveluliiketoiminnan pääasiakkaan palvelukysynnän tasosta.

Näkymät vuodelle 2020

12. päivänä helmikuuta 2020

Teleste Oyj     Jukka Rinnevaara
Hallitus          Toimitusjohtaja

Telesten vuosikertomus vuodelta 2019, joka sisältää tilintarkastetun tilinpäätöksen julkaistaan viikolla 11 2020. Yhtiö antaa selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästään erillisenä kertomuksena, joka julkistetaan yhdessä toimintakertomuksen kanssa ja asetetaan samanaikaisesti saataville yhtiön internet-sivuille.

Tilinpäätöstiedote on laadittu IAS 34 osavuosikatsaukset standardin mukaisesti. Tilinpäätös on tilintarkastettu.

KONSERNIN TULOSLASKELMA, 1000 EUR 10-12 10-12Muutos %

LYHYTAIKAISET VARAT86 452105 861-18,3 %

VARAT149 634158 996-5,9 %

Oma pääoma ja velat
Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
Osakepääoma6 9676 9670,0 %

Valuuttakurssien muutosten vaikutus-2839-171,8 %
Rahavarat 31.12.8 24922 240-62,9 %

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA
Emoyrityksen omistajille kuuluva oma pääoma  (tEUR)
AOsakepääoma

Liikevaihto sijaintimaan mukaan15 17224 606201 3679 201250 346
Varat43 5203487 01312251 003
Investoinnit tilikaudella5 1432281 61806 989

Informaatio per kvartaali (tEUR) 10-12/19 7-9/19 4-6/191-3/19 10-12/18 1-12/2019 1-12/2018

Video and Broadband Solutions

Rikoksesta johtuva kertaluonteinen erä6 9420000
Oikaistu liiketulos7 7119 721-7 54915 63514 302

Emoyhtiön omistajille kuuluva kauden tulos-1 3276 975-9 10611 82011 011
Kauden aikana ulkona olevien osakkeiden lkm. painotettu keskiarvo18 18118 12218 20218 16918 037
Laimentamaton osakekohtainen tulos (EUR)-0,070,38-0,500,650,61

Emoyhtiön omistajille kuuluva kauden tulos-1 3276 975-9 10611 82011 011
Rikoksesta johtuva kertaluonteinen erä6 9420000
Oikaistu osakekohtainen tulos0,310,38-0,500,650,61

Telesten osake:
Ylin vaihtokurssi, eur6,807,589,6210,249,88
Alin vaihtokurssi, eur5,045,126,517,295,32
Tilikauden päätöskurssi, eur5,345,266,688,869,80
Tilikauden keskikurssi, eur5,726,728,198,697,42
Hinta/voitto suhde (P/E)-73,213,8-13,313,616,1
Osakekannan markkina-arvo, Meur101,499,9126,8160,6177,6
Pörssivaihto, Meur9,213,316,830,624,6
Pörssivaihto, miljoonaa kappaletta1,62,02,03,53,3
Pörssivaihto, % osakekannasta8,5 %10,4 %10,8 %18,5 %17,5 %
Tilikauden osakkeiden keskiarvo, kpl1898558818985588189855881898558818985588
Tilikauden lopun osakkeiden määrä, kpl1898558818985588189855881898558818985588

Tilikauden osakkeiden keskiarvo laimennettuna, kpl, ilman omia osakkeita1818117718168088182023961816900218036667
Tilikauden lopun osakkeiden määrä laimennettuna, kpl, ilman omia osakkeita1820770818155300181723501821636918121635
Osingonjako, Meur1,83,61,84,54,2
Osakekohtainen osinko, eur   0,10*0,200,100,250,23
Osinko tuloksesta, %neg.53,1%neg.38,3 %37,7 %
Efektiivinen osinkotuotto, %1,9%3,8%1,5 %2,8 %2,3 %
* hallituksen esitys

Omat osakkeetMäärä kplOsuus osakkeistaOsuus äänistä
Konsernin omistuksessa/hallinnassa omia osakkeita 31.12.2019798 8214,21 %4,21 %

Suurimmat osakkeenomistajat 31.12.2019Osakkeet%

Tianta Oy4 409 71223,23
Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö1 683 9008,87
Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen899 4754,74
Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva824 6414,34
Teleste Oyj798 8214,21
Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma521 1502,74
Valtion Eläkerahasto500 0002,63
Wipunen varainhallinta Oy400 0002,11
Mariatorp Oy397 1622,09
OP-Suomi Pienyhtiöt -sijoitusrahasto260 4081,37

Osakkeenomistajat sektorin mukaanOmistajien määrä% osakkeen- omistajistaOsakkeet% osakkeista
Kotitaloudet5 16793,694 775 53025,15
Julkisyhteisöt30,051 920 62510,12
Rahoitus-ja vakuutuslaitokset240,444 663 31824,56
Yritykset2654,817 487 97239,44
Voittoa tavoittelemattomat yhteisöt220,4056 6850,30
Ulkomaalaisomistus340,6281 4580,43

Yhteensä5 515100,0018 985 588100,00
Joista hallintarekisteröityjä 100,181 073 2895,65

OsakemääräOmistajien määrä% osakkeen- omistajistaOsakemäärä% osakkeista
1-1001 51227,4288 8760,47
101-5002 29241,56615 2993,24
501-1 00077914,12629 3793,32
1 001-5 00074413,491 649 2078,69
5 001-10 000781,41535 1942,82
10 001-50 000811,471 635 7738,62
50 001-100 00070,13507 2082,67
100 001-500 000150,273 358 12217,69
500 001-70,139 966 53052,50

Yhteensä5 515100,0018 985 588100,00
Hallintarekisteri100,181 073 2895,65

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAPERIAATTEET

Oman pääoman tuotto Tilikauden tulos
------------------------------  * 100
Taseen oma pääoma (keskim. kauden aikana)
Sijoitetun pääoman tuotto Tilikauden tulos rahoituserien jälkeen + rahoituskulut
-------------------------------  * 100
Taseen loppusumma - korottomat velat (keskim.
Kauden aikana)
Omavaraisuusaste

Oma pääoma
----------------------------  * 100
Taseen loppusumma - saadut ennakot
Nettovelkaantumisaste Korolliset velat - rahat ja pankkisaamiset - korolliset saamiset
----------------------------  * 100
Oma pääoma
Osakekohtainen tulosEmoyrityksen omistajille kuuluva kauden voitto
--------------------------------------
Kauden aikana ulkona olevien osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo
Osakekohtainen laimennettu tulosEmoyrityksen omistajille kuuluva laimennettu kauden voitto
------------------------------------
Kauden aikana ulkona olevien osakkeiden laimennetun lukumäärän painotettu keskiarvo
Osakekohtainen oma pääoma Taseen oma pääoma
------------------------------------
Osakkeiden kappalemäärä - omien osakkeiden määrä tilikauden lopussa
Hinta/voitto suhde (P/E) Pörssikurssi vuoden lopussa
Osakekohtainen tulos
Efektiivinen osinkotuotto Osakekohtainen osinko
Pörssikurssi vuoden lopussa

VAIHTOEHTOISET TUNNUSLUVUT

Teleste on alkanut raportoida vuoden 2019 alusta vaihtoehtoisia tunnuslukuja, jotka eivät ole IFRS-standardien mukaisia. Vaihtoehtoisten tunnuslukujen laskennassa ei huomioida vertailukelpoisuuteen vaikuttavia, tavallisesta liiketoiminnasta poikkeavia tuottoja tai kuluja, jotka syntyvät kerran tai harvoin tapahtuvan asian seurauksena. Vaihtoehtoisten tunnuslukujen esittämisen tarkoituksena on parantaa vertailukelpoisuutta eivätkä ne korvaa muita IFRS-pohjaisia tunnuslukuja. Raportoitavat vaihtoehtoiset tunnusluvut ovat oikaistu liiketulos ja oikaistu osakekohtainen tulos. Oikaistun liiketuloksen ja oikaistun osakekohtaisen tuloksen ulkopuolelle jäävät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat olennaiset tavalliseen liiketoimintaan kuulumattomat erät. Oikaisuerät kirjataan tuloslaskelmaan aiheuttamisperiaatteensa mukaiseen tuotto- tai kuluryhmään.

Oikaistu liiketulosLiiketulosta oikaistaan erällä, joka syntyy kerran tai harvoin tapahtuvan asian seurauksena.
Oikaistu osakekohtainen tulosEmoyhtiön omistajille kuuluva kauden voitto oikaistuna kuluerällä, joka syntyy kerran tai harvoin tapahtuvan asian seurauksena
Kauden aikana ulkona olevien osakkeiden lukumäärän painotettu keskiarvo

TILIKAUDELLA 2019 KÄYTTÖÖNOTETUT STANDARDIT

Tilikauden 2019 alusta lähtien IFRS 16 Vuokrasopimukset standardi on korvannut IAS 17 standardin. Muutos siirtää taseen ulkopuolisia vastuita taseeseen. IFRS 16-standardin käyttöönoton seurauksena käyttöomaisuuden tasearvo nousi 6,9 miljoonaa euroa ja taseen korollisten velkojen tasearvo nousi 6.9 miljoonaa 1.1.2019. Teleste on soveltanut IFRS 16 Vuokrasopimukset standardin käyttöönoton osalta yksinkertaistettua lähestymistapaa eikä näin ollen ole oikaissut vertailutietona esitettävän katsauskauden tietoja. Teleste on lisäksi soveltanut standardin sallimia käytännön helpotuksia eikä täten ole soveltanut standardia alle vuoden kestoltaan oleviin lyhytaikaisiin tai arvoltaan vähäisiin vuokrasopimuksiin. Uusi standardi johti raportointikaudella -4 316 tuhannen euron poistoon käyttöoikeusomaisuuserässä ja -166 tuhannen euron vaikutukseen rahoituskuluissa. Vuokrat muissa kuluissa pienenivät +4 650 tuhatta euroa, joten vaikutus liiketulokseen on +334 tuhatta euroa. Investoinnit eivät sisällä IFRS 16 standardin käyttöönoton myötä taseeseen kirjattuja käyttöoikeusomaisuuseriä, joiden arvo on 6,9 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara, puh 02 2605 611

Nasdaq Helsinki