Hallitus käynnistää selvityksen koskien Euraasian transaktioita ja antaa toimeksiannon Norton Roselle

TeliaSoneran 3.4.2013 pidetyn yhtiökokouksen yhteydessä uusi hallitus ilmoitti aikovansa tehdä perusteellisen selvityksen viime vuosina Euraasiassa tehdyistä transaktioista ja sopimuksista sekä solmituista kumppanuuksista. Hallitus on tänään päättänyt valita kansainvälisen asianajotoimisto Norton Rose LLP:n selvityksen tekijäksi.

Selvityksen tarkoituksena on antaa TeliaSoneran uudelle hallitukselle selkeä kuva yhtiön transaktioista Euraasiassa sekä tehdä riskiarviointi eettisen liiketoiminnan näkökulmasta. Lisäksi käydään läpi TeliaSoneran nykyiset prosessit ja menettelytavat niiden sopivuuden ja riittävyyden arvioimiseksi tunnistettujen riskien hallitsemisen kannalta.

– Norton Rose on riippumaton toimija, jolla on vankkaa kokemusta vastaavista tehtävistä. Selvitys tehdään vaiheittain, maa kerrallaan, jotta toimeksiantoa voidaan tarvittaessa myöhemmin tarkentaa. Hallituksen tavoite on toimia mahdollisimman läpinäkyvästi selvitysten suhteen, ja se tulee ottamaan jatkuvasti kantaa siihen, mitä ja milloin tiedotetaan ulkoisesti, sanoo TeliaSoneran hallituksen puheenjohtaja Marie Ehrling.

Arvion mukaan kaikki Euraasian transaktiot saadaan käytyä läpi vuoden 2013 aikana.

Norton Rose on johtava kansainvälinen asianajotoimisto, jonka palveluksessa on yli 2 900 juristia. Toimisto tarjoaa kattavaa liikejuridiikan palvelua monille maailman parhaista rahoituslaitoksista ja yrityksistä Euroopassa, Aasiassa, Australiassa, Kanadassa, Afrikassa, Lähi-Idässä, Etelä-Amerikassa ja Keski-Aasiassa sijaitsevien toimistojensa kautta. Norton Rosella on laajaa kokemusta eettiseen liiketoimintaan liittyvästä työstä, mukaan lukien korruption­vastainen toiminta, sekä yhtiöoikeudellisista transaktioista monissa eri maissa. Norton Rose ei ole aiemmin toiminut TeliaSoneran neuvonantajana.

Lisätietoja TeliaSoneran lehdistöpalvelusta: +46 771 77 58 30, press@teliasonera.com, TeliaSoneran internetsivujen Newsroom-osiosta, ja voit myös seurata meitä Twitterissä, Twitter @TLSN_Media.

TeliaSonera tarjoaa verkkoyhteyksiä ja televiestintäpalveluja Pohjoismaissa ja Baltian maissa, Euraasian kehittyvillä markkinoilla – Venäjä ja Turkki mukaan lukien – sekä Espanjassa. TeliaSoneran palvelut auttavat ihmisiä ja yrityksiä viestimään helposti, tehokkaasti ja ympäristöystävällisesti. Yhtiön tavoitteena on olla kaikilla markkinoillaan suurin tai toiseksi suurin operaattori tarjoamansa parhaan asiakaskokemuksen ja korkealaatuisten verkkojen sekä kustannustehokkaan toimintansa ansiosta. TeliaSonera on myös Euroopan johtava tukkumyyntitoimittaja kokonaan omistamansa kansainvälisen verkon kautta. Vuonna 2012 TeliaSoneran liikevaihto oli 105 mrd. kruunua, käyttökate 36,1 mrd. kruunua ja osakekohtainen tulos 4,59 kruunua. TeliaSoneran osake noteerataan NASDAQ OMX:ssä Tukholmassa ja Helsingissä. Lue lisää osoitteesta www.teliasonera.com.