Korkeimman oikeuden päätöksen mukaan Tele2:n on maksettava TeliaSoneralle 500 milj. kruunua

Ruotsin korkeimman oikeuden evättyä Tele2:lta valitusluvan 4.4.2008 tulee Tele2:n maksaa nyt, useita vuosia kestäneen riidan jälkeen, TeliaSoneralle noin 500 milj. kruunua. Päätöksellä on noin 500 milj. kruunun positiivinen vaikutus TeliaSoneran kassavirtaan, kun Tele2 suorittaa maksun. Oikeuden päätökseen sisältyvällä viivästyskorolla on noin 275 milj. kruunun positiivinen vaikutus TeliaSoneran rahoituseriin ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2008.

Kärsittyään aiemmin takaiskun käräjäoikeudessa ja hovioikeudessa Tele2 kääntyi korkeimman oikeuden puoleen välttyäkseen maksamasta niitä yhteenliittämis¬maksuja, joista Ruotsin posti- ja telehallitus päätti syksyllä 2001. Maksut koskevat Tele2:n verkosta soitettuja ja TeliaSoneran kiinteään verkkoon päättyviä puheluja. Tele2:n on nyt maksettava TeliaSoneralle noin 500 milj. kruunua.

Toistaiseksi on epäselvää, koska Tele2 aikoo maksaa summan, mutta käräjäoikeuden 2.5.2006 antaman päätöksen jälkeen TeliaSonera pyysi kruununvoutia varmistamaan, että Tele2 pystyy maksamaan summan.

– Tuntuu uskomattoman hyvältä, että olemme saaneet lopullisen ratkaisun tässä melkein seitsemän vuotta kestäneessä riidassa ja että saamme vihdoin maksun Tele2:lle toimittamastamme palvelusta, sanoo Björn Lindegren, TeliaSoneran Broadband Services –liiketoiminta-alueen lakiasianjohtaja.

Korkeimman oikeuden päätös merkitsee vahvistusta sille, että operaattorit ovat velvollisia noudattamaan voimassa olevia päätöksiä ja että viivästyskorko perustuu maksamattomiin yhteenliittämismaksuihin.

Yhteenliittämistä tarvitaan, kun yhden operaattorin asiakas haluaa tavoittaa toisen operaattorin verkossa olevan henkilön. Operaattori, jonka verkosta puhelu on lähtöisin, solmii sopimuksen puhelun vastaanottavan operaattorin kanssa siitä, että tämä lupaa välittää puhelun. Liikennettä verkkoonsa vastaanottava operaattori veloittaa palvelusta yhteenliittämismaksun.

TeliaSonera AB julkaisee tämän tiedon Ruotsin Arvopaperimarkkinalain ja/tai Ruotsin Rahoitusvälineiden kaupankäynnistä annetun lain (lagen om handel med finansiella instrument) perusteella. Tieto on annettu julkaistavaksi 11.4.2008 klo 09.00 CET.

Lisätietoja lehdistölle antaa:
TeliaSoneran lehdistöpalvelu, +46-8-713 58 30