LUNASTUSTARJOUS SONERAN OSAKKEENOMISTAJILLE JA OPTIO-OIKEUDENHALTIJOILLE

LUNASTUSTARJOUS SONERAN OSAKKEENOMISTAJILLE JA OPTIO-OIKEUDENHALTIJOILLE Telia AB [SSE:TLSN, aiemmin TLIA] on tänään ilmoittanut toteuttavansa Sonera Oyj:n [HEX:SRA, NASDAQ:SNRA] osakkeista ja optio-oikeuksista tekemänsä vaihtotarjouksen. Vaihtotarjouksen toteuttamisen jälkeen Telia vaihtaa nimensä TeliaSoneraksi ja TeliaSoneran omistusosuus Soneran osakkeista vastaa noin 95% Soneran osakkeista ja niiden tuottamista äänistä (laimentuminen huomioiden). Tämän johdosta TeliaSoneralla on lain mukaan velvollisuus tarjoutua lunastamaan kaikki Soneran osakkeet, mukaan lukien ADS-muotoiset osakkeet, ja Soneran optio-oikeudet arvopaperimarkkinalain 6 luvun 6 pykälän mukaisessa lunastustarjouksessa. Lunastustarjous TeliaSonera tarjoutuu lunastamaan lunastustarjouksessa kaikki Soneran osakkeet, mukaan lukien ADS-muotoiset osakkeet, ja Soneran optio- oikeudet. Vastikkeeksi tarjotaan TeliaSoneran arvopapereita samalla vaihtosuhteella kuin vaihtotarjouksessa tai vaihtoehtoisesti käteisvastiketta. Arvopaperitarjousvaihtoehto TeliaSonera tarjoaa: - Kustakin Soneran osakkeesta 1,51440 TeliaSoneran osaketta - Kustakin Soneran ADS-muotoisesta osakkeesta 0,30288 TeliaSoneran ADS- muotoista osaketta. Kukin Soneran ADS-muotoinen osake vastaa yhtä Soneran osaketta ja kukin TeliaSoneran ADS-muotoinen osake vastaa viittä TeliaSoneran osaketta - Kustakin Soneran vuoden 1999 tai vuoden 2000 optio-ohjelman perusteella liikkeeseen lasketusta optio-oikeudesta yhden vastaavan TeliaSoneran optio-oikeuden. Kukin TeliaSoneran optio-oikeus oikeuttaa merkitsemään 1,5 TeliaSoneran osaketta. Käteistarjousvaihtoehto Lunastustarjouksen hyväksyvät Soneran osakkeenomistajat ja optio- oikeudenhaltijat voivat valita alla kuvatun käteismaksun Soneran arvopapereistaan yllä kuvattujen ehtojen mukaisesti tarjottujen arvopaperien sijaan. Kustakin Soneran osakkeesta/ ADS-muotoisesta osakkeesta 5,00 euroa/osake Kustakin Soneran 1999A- optio-oikeudesta 0,96 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 1999B- optio-oikeudesta 0,23 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 2000A1- optio-oikeudesta 0,02 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 2000B1- optio-oikeudesta 0,02 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 2000C1- optio-oikeudesta 0,02 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 2000A2- optio-oikeudesta 0,34 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 2000B2- optio-oikeudesta 0,34 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 2000C2- optio-oikeudesta 0,34 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 2000A3- optio-oikeudesta 1,11 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 2000B3- optio-oikeudesta 1,11 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 2000C3- optio-oikeudesta 1,11 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 2000A4- optio-oikeudesta 1,66 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 2000B4- optio-oikeudesta 1,66 euroa/optio-oikeus Kustakin Soneran 2000C4- optio-oikeudesta 1,66 euroa/optio-oikeus Tarjousaika ja vastikkeen toimittaminen Lunastustarjous alkaa niin pian kuin mahdollista lunastustarjousasiakirjalle tarvittavien viranomaislupien saamisen jälkeen ja lunastustarjousaika on vähintään yksi kuukausi. TeliaSonera arvoi lunastustarjouksen alkavan ennen vuoden 2002 loppua. TeliaSoneran arvopaperit, jotka lasketaan liikkeeseen vastikkeeksi niistä Soneran arvopapereista, joiden osalta lunastustarjous on hyväksytty, toimitetaan arvo-osuustileille arviolta lunastustarjouksen päättymistä seuraavana 11. pankkipäivänä. Käteisvastike niistä Soneran arvopapereista, joiden osalta lunastustarjous on hyväksytty, maksetaan arviolta viiden pankkipäivän kuluessa siitä kun TeliaSonera vastaanottaa lunastustarjouksen hyväksymisen. Lunastusmenettely Koska TeliaSonera hankki vaihtotarjouksen yhteydessä enemmän kuin yhdeksän kymmenesosaa Soneran osakkeista, TeliaSoneralla on oikeus vaatia Soneran osakkeenomistajia, mukaan lukien ADS-muotoisten osakkeiden omistajat, myymään jäljellä olevat osakkeensa osakeyhtiölain mukaisessa lunastusmenettelyssä. TeliaSonera on tänään aloittanut kyseisen lunastusmenettelyn ilmoittamalla Soneralle lunastusvaatimuksestaan. TeliaSonera aikoo edetä lunastusmenettelyssä viivyttelemättä ja arvioi saavansa omistusoikeuden kaikkiin jäljellä oleviin Soneran osakkeisiin vuoden 2003 toisen vuosineljänneksen aikana. TeliaSonera arvioi, että lunastushinta maksetaan vuoden 2003 kolmannen vuosineljänneksen aikana niille Soneran osakkeenomistajille, joiden osakkeet lunastetaan lunastusmenettelyssä. Vaihtotarjouksen toteuttamisen jälkeen Sonerasta on tullut TeliaSoneran tytäryhtiö ja osa TeliaSonera-konsernia. Aikomuksena on lopettaa julkinen kaupankäynti Soneran osakkeilla ja 1999A-optio-oikeuksilla ja poistaa ne Helsingin Pörssin listalta viipymättä sovellettavien sääntöjen ja määräysten sen salliessa. Kaupankäynti Soneran ADS-muotoisilla osakkeilla yhdysvaltalaisessa Nasdaq-kaupankäyntijärjestelmässä päättyi 6.12.2002. SONERA OYJ Jyrki Karasvirta, viestintäjohtaja (vt) JAKELU: HEX Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/09/20021209BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/09/20021209BIT00020/wkr0002.pdf