Muutoksia TeliaSoneran johdossa

Muutoksia TeliaSoneran johdossa Harri Koponen, TeliaSonera Internationalin johtaja (TeliaSoneran kansainväliset omistukset Fintur-yhtiöissä, venäläisessä matkaviestinoperaattorissa MegaFonissa, turkkilaisessa matkaviestinoperaattorissa Turkcellissa ja kansainväliset verkkokapasiteettitoiminnot) jättää TeliaSoneran 1.7.2004. Harri Koponen, joka lisäksi on TeliaSoneran varatoimitusjohtaja, aloitti TeliaSonerassa joulukuussa 2002 Telian ja Soneran fuusion yhteydessä. Hän oli toiminut aikaisemmin Soneran toimitusjohtajana. "Harri ja minä olemme työskennelleet nyt yhdessä kahden vuoden ajan. Aika on ollut innostavaa ja meillä on ollut paljon keskusteluja liittyen sekä yhtiön liiketoimintojen suuntaan että hallinnointiin. Mielestäni me olemme saavuttaneet paljon yhdessä. Kuitenkin me olemme nyt päätyneet siihen, että Harri jättää TeliaSoneran. Se on valitettavaa, mutta mielestäni se on välttämätöntä koska olen ollut pakotettu toteamaan, että meidän suhtautumisemme liiketoimintastrategioihin ja hallituksen antamiin sisäisiin hallintoperiaatteisiin ei ole yhdenmukainen. Olen vakuuttunut, että Harri löytää uuden tärkeän haasteen ja toivotan hänelle kaikkea menestystä.", toteaa Anders Igel, TeliaSoneran toimitusjohtaja ja konsernijohtaja. Harri Koponen tulee saamaan TeliaSoneran jättäessään, tavanmukaisen kuuden kuukauden irtisanomisajan peruspalkan lisäksi erokorvauksen, joka vastaa hänen 18 kuukauden palkkaansa tai 837.000 euroa. Samassa yhteydessä toimeenpannaan TeliaSonera Internationalin johtotehtävien uudelleen tarkastelu. Kansainvälisten liiketoimintojen vastuut siirretään lähemmäksi kyseisiä markkinoita tarkoituksena vahvistaa TeliaSoneran paikallisia asemia kyseisillä alueilla. Erdal Otuzbir, Fintur Holdingsin toimitusjohtaja, tulee sijoituspaikkanaan Istanbul raportoimaan suoraan TeliaSoneran toimitusjohtajalle Anders Igelille. Fintur Holdings käsittää matkaviestintoiminnot Kazakstanissa, Azerbaidzanissa, Georgiassa ja Moldovassa. Erdal Otuzbir vastaa jatkossa myös TeliaSoneran omistuksesta turkkilaisessa matkaviestinoperaattori Turkcellissa. Aimo Eloholma, TeliaSonera Internationalin operatiivisesta toiminnasta vastaava johtaja, tulee jatkossa raportoimaan TeliaSoneran talous-ja rahoitusjohtaja Kim Ignatiukselle vastuullaan TeliaSoneran omistus venäläisessä matkaviestinoperaattori MegaFonissa. TeliaSonera tarkastelee parhaillaan mahdollisuuksia edelleen vahvistaa resurssejaan Venäjällä. Esko Rytkönen vastaa edelleen Suomessa olevista resursseista, jotka tukevat liiketoimintoja mainituilla alueilla. Rytkönen raportoi jatkossa Kim Ignatiukselle. Eva Lindqvist, TeliaSonera International Carrierin toimitusjohtaja raportoi jatkossa Kim Ignatiukselle. Kim Ignatius tulee muutosten yhteydessä saamaan näkyvämmän aseman yllä mainituissa kansainvälisissä yhtiöissä ja häntä ehdotetaan Fintur Holdingsin hallituksen puheenjohtajaksi. TeliaSoneran kansainvälisten liiketoimintojen suunta säilyy muuttumattomana. Muutokset johdossa eivät merkitse muutosta strategiaan tai priorisoinneissa. Lisätietoja toimittajille antaa/antavat: TeliaSoneran lehdistöpalvelu, +46-8-713 58 30 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/21/20040621BIT00430/wkr0001.pdf