NetCom Norjan laajimman 3G-verkon

Kun NetCom, TeliaSoneran kokonaan omistama tytäryhtiö, avaa huomenna UMTS-verkkonsa (3G) Norjassa, asiakkaat voivat käyttää kannettavaa tietokonettaan sähköpostin lukuun ja Webin käyttöön missä ja milloin tahansa. NetCom tarjoaa mobiilin laajakaistaliittymän kiinteään kuukausihintaan, jossa käyttömäärää ei ole rajoitettu. Samalla NetCom alentaa normaaleja tietoliikennemaksujaan merkittävästi.

NetComin ensimmäinen 3G-palvelu on mobiili laajakaista. Yhtiö tuo markkinoille NetCom Connectin eli PC-kortin, jolla Internetiä voidaan käyttää laajakaistanopeudella. Tiedonsiirtonopeus on 5 - 6-kertainen verrattuna ISDN:ään tai 10-kertainen verrattuna nykyisiin mobiilidataratkaisuihin. - Kiinteä kuukausimaksu on 399 Norjan kruunua (verollinen hinta 499,-), joten tämä on hyvä vaihtoehto asiakkaillemme, jotka käyttävät sähköpostia tai Webiä ollessaan kotona ja matkoilla, kertoo hallintojohtaja Barbara Thoralfsson. Norjan tilastokeskuksen mukaan Norjassa on tällä hetkellä yli 500 000 asukasta, jotka käyttävät sähköpostin ja Webin käyttöön vain ISDN-yhteyttä. Lisäksi noin 600 000 henkilöä käyttää Internetiä tavallisen modeemin kautta. Monillakaan ei ole käytössä nopeaa laajakaistayhteyttä. NetComin ratkaisu on näille asiakkaille erinomainen vaihtoehto. Kattavin koko maassa UMTS-verkko kattaa alkuvaiheessa yli 240 kaupunkia ja asutuskeskusta. UMTS on siis noin 3,5 miljoonan norjalaisen saatavilla. Kyseessä on Norjan laajin 3G-verkko. Lisäksi NetCom rakentaa EDGE-ratkaisuaan, joka mahdollistaa 2-3-kertaisen tiedonsiirtonopeuden ISDN:ään verrattuna. Nämä projektit merkitsevät, että 4,3 miljoonaa norjalaista eli 95 prosenttia maan väestöstä asuu 2006 mennessä mobiilin laajakaistaratkaisun ulottuvilla. - Tekniikka on monien asiakkaiden mielestä monimutkaista eikä se sinällään kiinnosta heitä. Haluamme tarjota yksinkertaisia ja hyviä palveluita, jotka tuovat asiakkaille lisäarvoa kilpailukykyiseen hintaan. Tätä haluamme tarjota asiakkaillemme, sanoo Thoralfsson. UMTS-puhelinverkko avataan 1.6.2005. Datahinnat laskevat huomattavasti NetComin normaaleja datahintoja lasketaan myös huomattavasti maaliskuun alussa. NetComin kaikilta asiakkailta peritään sama hinta riippumatta siitä, onko asiakkaalla laskutusliittymä vai nk. prepaid-liittymä. Uusi hinta on 20 kruunua/Mt. Asiakkaat hyötyvät siis jopa 80 prosentin hinnan alennuksesta. Esimerkiksi uutisten ja sääennusteiden lukeminen matkapuhelimella halventuu huomattavasti. Jotta käyttö olisi helppoa asiakkaan kannalta, kaikesta dataliikenteestä peritään sama hinta riippumatta siitä, onko käytössä GPRS, EDGE vai UMTS. - NetCom Connectin ja uusien datahintojen myötä NetCom on vienyt mobiilidataratkaisuja merkittävän askeleen eteenpäin, Thoralfsson sanoo lopuksi.