Onnistunut langaton IP-pilotti Tanskassa

TeliaSoneran ensimmäiset UMA-konseptia koskevat pilottitestit, joissa matkapuhelut ja IP-puhelut yhdistetään samaan ratkaisuun, on saatettu loppuun Tanskassa hyvin tuloksin, ja nyt voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen.

TeliaSonera testasi ensimmäisenä Tanskassa UMA-teknologiastandardiin (Unlicensed Mobile Access) perustuvaa konseptia langattomalla puhelimella, joka toimii IP-puhelimena kiinteässä verkossa kotoa soitettaessa ja matkapuhelimena matkaviestintäverkossa kodin ulkopuolella. Ensimmäisessä vaiheessa pilottitestejä suoritettiin GSM/Bluetooth-puhelimilla, ja toisessa vaiheessa konseptia testataan GSM/WiFi-puhelimissa. Viisikymmentä tanskalaisperhettä testasi konseptia tämän vuoden toukokuusta alkaen, ja yleisesti ottaen he suhtautuivat hyvin myönteisesti yhdistetyn kiinteän verkon ja matkaviestintäverkon tuotteen mukanaan tuomiin uusiin mahdollisuuksiin. Testiperheiden käyttäjät arvostivat mahdollisuutta käyttää samaa puhelinta sekä kiinteässä verkossa että matkaviestintäverkossa samassa liittymässä ja saada vain yksi lasku. Testiperheille oli myös hyvin tärkeää, että ratkaisu on helppo asentaa kotiin ja että sitä on helppo käyttää. Useimmat käyttäjät korostivat myös sitä, että UMA-puhelimia tulisi olla tarjolla laaja ja houkutteleva valikoima siinä vaiheessa, kun palvelua lanseerataan. ”Saimme taas vahvistuksen siihen, että yksinkertaisuus ja helppokäyttöisyys ovat ratkaisevassa asemassa, kun haluamme johtaa siirtymistä mobiili- ja internet-pohjaisiin palveluihin. Tämä osoittaa, miten tärkeää on, että operaattorit, laitevalmistajat ja käyttäjät tekevät tiiviisti yhteistyötä tulevia puhelinratkaisuja suunniteltaessa”, toteaa Kennet Rådne, TeliaSonera AB.n Products and Services -liiketoiminnan johtaja. Pilottitesti osoittaa myös selvästi, että puhelimet ovat integroitujen ratkaisujen käyttöä ohjaava voima, mikä asettaa laitevalmistajille suuria vaatimuksia edellyttäen heiltä nopeaa ja innovatiivista tuotekehitystä. Tanskassa testaus suoritettiin yhdessä Motorolan kanssa. UMA-konseptin teknistä testausta suoritetaan nyt Ruotsissa yhteistyössä Ericssonin kanssa. _____________________________________________ Lisätietoja lehdistölle antaa: TeliaSoneran lehdistöpalvelu, +46-8-713 58 30