• Telia Company/

Lehdistötiedote 13.10.2004 Sonera tarjoaa asiakkailleen kolmannen matkaviestinsukupolven palveluja yhteistyössä alan muiden toimijoiden kanssa Sonera avasi UMTS-verkkonsa kaupalliseen käyttöön 12.10.2004 maamme kahdellakymmenellä paikkakunnalla. Sonera tarjoaa asiakkailleen laadukkaan ja helppokäyttöisen väylän 3G-maailmaan: parhaat palvelut ja saumattomasti toimivan verkon teknologiasta ja päätelaitteesta riippumatta. Sonera tarjoaa asiakkailleen kattavat kolmannen matkaviestinsukupolven palvelut yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. "Operaattorit eivät luo näitä markkinoita yksin, vaan teemme töitä paremman käytettävyyden ja parempien palveluiden eteen yhdessä laitevalmistajien ja palveluntarjoajien kanssa. Kyse on syvästä yhteistyöstä, jonka lopputuloksena syntyy helppokäyttöisiä kokonaisuuksia asiakkaiden tarpeisiin", TeliaSonera Finlandin toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen sanoo. Soneran UMTS-verkon tiedonsiirtonopeus, parhaimmillaan 384 kbit/s, parantaa palvelujen käytettävyyttä. Nopeus näkyy esimerkiksi sähköpostin liitetiedostojen avaamisen, internetsivujen selailun ja liikkuvan kuvan lähettämisen sujuvuudessa. Myös videosisällöt, musiikin kuuntelu ja pelaaminen sujuvat entistä joustavammin. Esimerkiksi Sonera Plazan palveluvalikko sisältää kymmeniä aihealueen mukaan jaoteltuja värillisiä palveluja kuluttajille, sekä lisäksi joukon yrityskäyttäjille suunnattuja palveluja. Yrityksille Sonera tarjoaa palvelukokonaisuutta, joka pohjautuu liikkuvassa työssä tarvittavaan tiedonsiirron nopeuteen ja palvelujen helppokäyttöisyyteen. Loppukäyttäjän kannalta se tarkoittaa helppokäyttöistä käyttöliittymää ja päätelaitevalikoimaa ja yrityksen kannalta hallittavaa ja tietoturvallista ratkaisua. Nokialta matkapuhelin Soneran asiakkaille Sonera ja Nokia tuovat Suomen markkinoille Soneran palveluilla vahvistetun Nokia 6630 -mallin, joka on markkinoiden ensimmäinen kolmea verkkoteknologiaa tukeva Symbian-älypuhelin. Puhelimessa on valmiina muun muassa Soneran yhteysasetukset ja valikkonäppäin, josta pääsee suoraan palveluihin sekä valmiita linkkejä hyödyllisiin palveluihin. "Arvioiden mukaan useammassa kuin joka toisessa vuonna 2005 myytävässä päätelaitteessa on joko EDGE tai UMTS tai molemmat. Toivomme, että asiakkaamme kokevat palvelujen käytön yhä helpommaksi Nokia 6630 -puhelimen avulla, ja tämä osaltaan edistää kolmannen sukupolven matkaviestinnän arkipäiväistymistä", toivoo Anni Vepsäläinen. Soneran asiakas saa UMTS-verkon nopean tiedonsiirron käyttöönsä hankkimalla Soneran jälleenmyyjältä itselleen Soneran 3G-kortin (9,90 E) ja UMTS-puhelimen. Puhe ja tekstiviestit maksavat UMTS-verkossa saman verran kuin GSM-verkossa. Vastaavasti tiedonsiirto hinnoitellaan nykyisten hinnoittelumallien mukaisesti niin kuluttaja- kuin yrityspalveluissa. Lisätietoja: Anni Vepsäläinen, toimitusjohtaja, TeliaSonera Finland Oyj puh. 02040 58810 sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com Pasi Mehtonen, tuotekehitysjohtaja, TeliaSonera Finland Oyj puh. 02040 54513 sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com Multimedia, Nokia Viestintäosasto Puh: 07180 45751 Nokia Viestintäosasto Puhelin: 07180 34900 sähköposti: press.office@nokia.com Soneran UMTS-verkon peittoaluekartta: http://mobileplaza.sonera.fi/matkapuhelin/kuuluvuus_kotimaassa.html Soneran UMTS-verkko toimii Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Maarianhaminassa, Porissa, Rovaniemellä, Salossa, Seinäjoella, Tampereella, Turussa, Vaasassa, Varkaudessa ja Oulussa. Pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella ja Oulussa Soneran UMTS-verkon alueella asuu noin 70 % kaupunkien asukkaista. Tiedonsiirron hinnoittelu kuluttaja-asiakkaille: Fun Data Kytkentämaksu 0 euroa Kuukausimaksu 0 euroa Tiedonsiirto 5,99euroa/Mt Active Data Kytkentämaksu 8,21 euroa Kuukausimaksu 9,99 euroa Kuukausimaksuun sisältyvä tiedonsiirto 20Mt 20 Mt:n ylittävä tiedonsiirto 2,37euroa/Mt Pro Data Kytkentämaksu 8,21 euroa Kuukausimaksu 18,30 euroa Kuukausimaksuun sisältyvä tiedonsiirto 100Mt 100 Mt:n ylittävä tiedonsiirto 1,74 euroa/Mt Tiedonsiirron hinnoittelu yritysasiakkaille: Sonera Company Data Kytkentämaksu 6,73 euroa Kuukausimaksu 3,36 euroa Tiedonsiirto 1,9456 euroa/Mt Sonera Company Data + 100 Mt laajennuspaketti Kytkentämaksu 6,73 euroa Kuukausimaksu 15 euroa Kuukausimaksuun sisältyvä tiedonsiirto 100 Mt 100 Mt:n ylittävä tiedonsiirto 1,4336 euroa/Mt TeliaSonera TeliaSoneran Suomen tulosyksikkö TeliaSonera Finland Oyj tarjoaa tuotteita ja palveluita Sonera-brandin alla. TeliaSonera on Pohjolan ja Baltian johtava televiestintäyritys. Joulukuun lopussa 2003 TeliaSoneralla oli 11 957 000 matkaviestintäasiakasta (ml. osakkuusyhtiöt 37 610 000), 8 061 000 kiinteän verkon asiakasta ja (ml. osakkuusyhtiöt 9 160 000.) ja 1 631 000 internet-asiakasta (ml. osakkuusyhtiöt 1 691 000). Kotimarkkinoiden ulkopuolella TeliaSoneralla on merkittäviä omistusosuuksia kasvavilla markkinoilla Venäjällä, Turkissa ja Euraasiassa. TeliaSonera noteerataan Tukholman Pörssissä ja Helsingin Pörssissä. Tammi-joulukuu 2003 pro forma -liikevaihto oli 81,7 miljardia Ruotsin kruunua (9,01 miljardia euroa). Työntekijöiden määrä oli 26 694. www.teliasonera.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi