Telia laskee tänään yhteenliittämismaksuja

Tasapuoliset ehdot ovat edellytyksenä sille, että kilpailu toimii Ruotsin matkaviestintämarkkinoilla. TeliaSonera on sen vuoksi tyytyväinen Ruotsin posti- ja telelaitoksen (PTS) päätöksestä, jonka mukaan kolmen suuren matkaviestinoperaattorin on laskettava verkossaan tapahtuvasta yhteenliittämisestä perimiään maksuja enintään 80 äyriin minuutilta.

Tähän saakka TeliaSonera on ollut ainoa operaattori, jonka on ollut pakko periä alhainen, kustannusperusteinen hinta yhteenliittämisestä. Samaan aikaan sekä Tele2 että Vodafone ovat perineet TeliaSoneralta huomattavasti korkeampia maksuja yhteenliittämisestä. – Olemme jo pitkään vaatineet, että PTS:n on asetettava ruotsalaiset matkaviestinoperaattorit samanarvoiseen asemaan yhteenliittämisen hinnoittelun osalta. Meillä on ollut vääristynyt kilpailutilanne, joka nyt viimein korjataan, sanoo TeliaSonera Sverigen toimitusjohtaja Marie Ehrling. Päätös edistää kilpailua, mikä mahdollistaa entistä parempien palvelujen ja alhaisempien hintojen tarjoamisen asiakkaille. TeliaSonera Sverige on ilmoittanut PTS:lle, että yhteenliittämisen kustannusperusteista hinnoittelua koskevaa päätöstä noudatetaan tästä päivästä eli 12. tammikuuta 2005 lähtien, ja veloitus on 80 äyriä minuutilta. – Lähdemme siitä, että Tele2 ja Vodafone noudattavat TeliaSoneran tavoin päätöstä ja välittömästi laskevat omat, meihin verrattuna varsin korkeat yhteenliittämishintansa, sanoo Marie Ehrling. Tietoja yhteenliittämisestä: Yhteenliittäminen on käsite, jota käytetään, kun operaattorin asiakas halua tavoittaa toisen operaattorin verkossa olevan henkilön. Lähettävä operaattori joutuu maksamaan vastaanottavalle operaattorille maksun siitä, että tämä yhdistää puhelun asiakkaalleen. Tästä puhelun edelleen kytkemisestä lähettävä operaattori maksaa siis yhteenliittämismaksun.