TeliaSonera aloittaa 3G Femto -tukiasemien testauksen

TeliaSonera aloittaa 3G Femto -tekniikan testauksen selvittääkseen mahdollisuuksia kiinteä-mobiili -migraatioon uusille puhe-, video- ja datapalveluille kodeissa ja pienissä toimistoissa. 3G Femto -tekniikka parantaa langatonta kuuluvuutta ja kapasiteettia sisätiloissa, ja asiakkaat voivat luoda yhteyden 3G Femto -tukiasemiin millä tahansa 3G-puhelimella tai 3G-päätelaitteella. Testaus aloitetaan Liettuassa ja Tanskassa.

3G Femto -solut ovat pieniä 3G-tukiasemia, jotka ovat yhteydessä runkoverkkoon asiakkaan huoneistossa, talossa tai pienessä toimistossa olevan kiinteän laajakaistaisen Internet-yhteyden välityksellä. Asiakkaan kannalta tilanne on sama kuin hänellä olisi suora yhteys 3G-verkkoon. Femto-tekniikka parantaa 3G-palveluiden kuuluvuutta ja kapasiteettia sisätiloissa ja muodostaa myös alustan TeliaSoneran nykyisten kiinteän verkon konvergenssipalvelujen, kuten Home Free -palvelun, tehostamiseen. Femto-tukiasemat ovat pieniä sisätiloihin asennettavia "antennilaatikoita", jotka on suunniteltu koti- ja toimistoympäristöjä silmällä pitäen ja jotka voidaan helposti ripustaa esimerkiksi seinälle.

"Femto-tekniikka on askel tiellä kiinteästä verkosta langattomaan viestintään. Uskomme, että sen avulla kykenemme tarjoamaan asiakkaillemme entistä parempaa palvelujen kattavuutta ja laatua. Femto parantaa myös 3G:n kuuluvutta ja kapasiteettia sisätiloissa, mikä parantaa asiakkaidemme mahdollisuuksia käyttää langattomia palveluja kotona tai toimistossa”, sanoo TeliaSoneran Mobility-liiketoiminta-alueesta vastaava tekninen johtaja ja varatoimitusjohtaja Lars Klasson.

TeliaSonera testaa 3G Femto -tekniikkaa Liettuassa Motorolan toimittamilla laitteilla ja Tanskassa Alcatel-Lucentin toimittamilla laitteilla. Testeissä tekniikkaa käytetään kenttäoloissa erilaisissa käyttäjäympäristöissä, kuten kodeissa ja pienissä toimistoissa.

TeliaSonera ei ole vielä tehnyt päätöstä kaupallisten Femto-palvelujen aloittamisesta. Toimittajaa tai toimittajia ei vielä ole valittu.

Home Free
Ensimmäisenä operaattorina Euroopassa TeliaSonera toi markkinoille kiinteän ja langattoman verkon konvergenssipalvelun nimeltä Home Free Tanskassa vuonna 2006. Vuonna 2007 Home Free -konsepti esiteltiin Ruotsissa ja Norjassa. Home Free -ratkaisu perustuu UMA (Unlicensed Mobile Technology) -standardiin, ja sen avulla asiakkaat voivat käyttää matkapuhelintaan kotona IP-puhelimena langattoman verkon (Wi-Fi) välityksellä ja käyttää samaa puhelinta normaalina matkapuhelimena kodin ulkopuolella. Palvelussa yhdistyvät kiinteän ja langattoman tekniikan parhaat puolet, ja sen ansiosta asiakkaat tarvitsevat vain yhden puhelimen ja yhden liittymän (josta siis lähetetään vain yksi lasku) sekä kiinteän että langattoman verkon puheluihin.

Lisätietoja lehdistölle antaa:
TeliaSoneran lehdistöpalvelu, +46-8-713 58 30