• Telia Company/

TeliaSonera ensimmäisenä sopimukseen langattomista laajakaistapalveluista japanilaisen NTT DoCoMo:n kanssa

TeliaSonera on ensimmäisenä eurooppalaisena operaattorina allekirjoittanut verkkovierailusopimuksen julkisista langattomista laajakaistapalveluista Japanin ja maailman johtavan matkaviestinoperaattorin NTT DoCoMo:n kanssa.

NTT DoCoMo:n kanssa allekirjoitetun sopimuksen ansiosta TeliaSoneran HomeRun-liittymäasiakkaat voivat käyttää NTT DoCoMo:n langatonta laajakaistapalvelua, Mzonea, 500 palvelualueella Japanissa. TeliaSoneran ruotsalaiset ja norjalaiset asiakkaat voivat aloittaa palvelun käytön tänään ja suomalaiset asiakkaat kuukauden kuluessa. Japan National Tourist Organization matkailujärjestön mukaan Japanissa vieraili vuoden 2004 tammi-lokakuussa noin 43 400 pohjoismaalaista. Langattoman laajakaistapalvelun (WLAN) avulla käyttäjä saa yhteyden Internetiin tai yrityksen omaan intranetiin esimerkiksi lentokentillä, hotelleissa, ravintoloissa ja konferenssikeskuksissa. Palvelu mahdollistaa yhteyden muodostamisen Internetiin ilman johtoja ja modeemia jopa 11 Mbit/s:n nopeudella. Jo aiemmin TeliaSoneran Homerun-asiakkaat ovat voineet hyödyntää langattoman laajakaistapalvelun tarjoamia mahdollisuuksia yli 10 000 palvelualueella 20 maassa. Kaksipuoliset verkkovierailusopimukset merkitsevät toisaalta myös sitä, että TeliaSoneran yhteistyöoperaattoreiden asiakkaat voivat hyödyntää Homerun-palvelua 800 palvelualueella Pohjoismaissa. TeliaSonera on ensimmäinen ei-japanilainen operaattori, jonka kanssa NTT DoCoMo on solminut verkkovierailusopimuksen langattomista laajakaistapalveluista.