TeliaSonera hakee väliaikaista toimenpidekieltoa koskien Turkcell Holdingin osakkeita

25.3.2005 tiedotettiin sopimuksesta, jolla Cukurova sopi myyvänsä kaikki omistamansa Turkcell Holdingin osakkeet TeliaSoneralle 3,1 miljardilla US dollarilla (23,7 miljardia Ruotsin kruunua). Sittemmin Cukurova on kieltäytynyt allekirjoittamasta lopullista osakkeiden kauppakirjaa. TeliaSonera uskoo, että Cukurovan on saatettava transaktio päätökseen ja on ryhtynyt oikeudellisiin toimiin oikeuksiensa turvaamiseksi. TeliaSonera on jättänyt välitystuomioistuinmenettelyä koskevan pyynnön kansainvälisen kauppakamarin välitystuomioistuimeen. Välitystuomioistuinmenettely pidetään Genevessä. TeliaSonera on hakenut myös väliaikaista toimenpidekieltoa geneveläisestä alioikeudesta. Väliaikaisen toimenpidekiellon myöntämisen edellytykset ovat tiukat, eikä hakemuksen menestymisestä voi olla varmuutta, mutta hakemus on tehty TeliaSoneran oikeuksien edelleen turvaamiseksi. Viimeaikaisen kehityksen valossa, mukaan lukien Cukurovan virallinen ilmoitus, että yhtiö neuvottelee rahoitusjärjestelyistä venäläisen Alfa konsernin kanssa, TeliaSonera hakee edellä mainittua oikeuden päätöstä, jolla estetään Cukurovan aikeet aloittaa uusia ja jatkaa vanhoja yhteyksiä koskien Turkcell Holdingin osakkeiden myyntiä tai panttausta muiden osapuolien kuin TeliaSoneran kanssa. Myöhemmin tänään järjestetään puhelinkonferenssi, jossa TeliaSoneran toimitusjohtaja Anders Igel ja Fintur Holdingin pääjohtaja sekä Turkcellin hallituksen varapuheenjohtaja Erdal Durukan tarjoavat tilannekatsauksen koskien Turkcellin ja Euraasian tilannetta. Olet lämpimästi tervetullut osallistumaan tähän tilaisuuteen. Päivämäärä: 17.6.2005 Aika: 14.30 CET (Ruotsin aikaa) 15.30 Suomen aikaa 13.30 GMT (Englannin aikaa) Ohjeita soittajalle: Varmistaaksesi osallistumisesi puhelinkonferenssiin, ole hyvä ja soita joitakin minuutteja ennen puhelinkonferenssin alkamista. Soittonumero: +44 (0) 20 7162 0183 Osallistujien tulee ilmoittaa: TeliaSonera