• Telia Company/

TeliaSonera helpottaa paluuprosessia Liettuassa ja jatkaa tukeaan latvialaiselle Stockholm School of Economics in Riga -oppilaitokselle.

TeliaSonera julkisti tänään palkinnonsaajan projektissa, jonka tarkoituksena on kannustaa liettualaisia maastamuuttajia palaamaan kotimaahansa. TeliaSonera jatkaa myös panostuksiaan Stockholm School of Economics (SSE) in Riga -oppilaitoksen yrittäjäkoulutukseen Latviassa.

- Baltian alueen johtavana televiestintäyrityksenä alueen taloudellinen hyvinvointi koskettaa meitä suoraan, ja velvollisuutemme on edesauttaa kestävää kehitystä. Aktiivisten kansalaisten maastamuutosta on tullut ongelma Liettuassa – ei ainoastaan yksityisellä sektorilla, vaan koko yhteiskunnassa – ja haluamme antaa tuntuvaa apua sen ratkaisemiseksi. Jatkamme myös erittäin mielellämme yhteistyötä SSE in Riga -oppilaitoksen kanssa auttaaksemme oppilaitoksen lisäksi koko Latvian taloutta ja osoittaaksemme näin sitoutumistamme Baltian alueeseen, sanoi TeliaSoneran Mobility Services liiketoiminta-alueen johtaja Kenneth Karlberg.
.
TeliaSonera myönsi tänään ”Destination Home” projektin puitteissa 100 000 litin stipendin tri Daumantas Matulikselle, joka palasi Liettuaan vuonna 2005 suoritettuaan Yhdysvalloissa filosofian tohtorin tutkinnon biokemiassa ja biofysiikassa. Liettualainen stipendikomitea ja Swedish Research Council arvioivat yhteensä 20 hakijaa. Yhdessä ne katsoivat tri Daumantas Matuliksen erottautuvan poikkeuksellisen tuotteliaana ja sitoutuneena henkilönä, jonka panos tulee olemaan merkittävä Liettuan tiedeyhteisön tulevaisuudelle.

- Haluan jakaa Yhdysvalloissa saamani kokemuksen sekä edistää tiedeyhteisön kehitystä Liettuassa ja erityisesti asenteiden muuttamista tiedettä kohtaan yhteiskunnassamme, sanoi tri Daumantas Matulis.

TeliaSonera jatkaa myös kaupallisen korkeakouluopetuksen rahoitusta Latviassa lahjoittamalla 2 milj. Ruotsin kruunua SSE Riga -oppilaitokselle. Yhteistyö jatkuu 31.12.2008 asti. Lahjoituksen ansiosta SSE Riga voi jatkaa työskentelyään yrittäjyyden, televiestinnän tutkimuksen ja koulutuksen alueilla.

TeliaSoneran ja SSE Rigan yhteistyö käynnistyi lahjoituksella vuonna 2004. Samassa yhteydessä perustettiin yrittäjyysprofessuuri ja TeliaSonera Institute.

Lisätietoja lehdistölle antaa:
TeliaSoneran lehdistöpalvelu, +46-8-713 58 30