TeliaSonera ja Tele2 ostavat uuden 3G-toimiluvan Ruotsissa

TeliaSonera ja Tele2 ostavat uuden 3G-toimiluvan Ruotsissa TeliaSoneran ja Tele2:n yhteisomistuksessa oleva Svenska UMTS-nät AB on sopinut neljännen 3G-toimilupansa ostamisesta Orangel Sverige AB:lta. Uskomme, että asiakkaamme käyttävät tulevaisuudessa paljon Internetin mobiilipalveluja, kuten sähköpostia ja selaintoimintoja. Uusi toimilupa antaa meille tarvitsemaamme lisäkapasiteettia, toteaa TeliaSonera Swedenin toimitusjohtaja.Marie Ehrling. TeliaSonera ja Tele2 ovat jo aiemmin hankkineet yhteisen toimiluvan yhteisyritys Svenska UMTS-nät AB:n kautta. Uusi toimilupa ei aiheuta muutoksia yritysten väliseen yhteistyöhön. Orange Sverige AB on tänään antanut Ruotsin telehallintoviranomaisille uuden sähköistä viestintää koskevan lain mukaisen ilmoituksen toimiluvan luovuttamisesta Svenska UMTS-nät Ab:lle. TeliaSonera ja Tele2 ovat lisäksi ilmoittaneet asiasta Ruotsin kilpailuvirastoon. Uuden toimiluvan mukaisesti Svenska UMTS-nät Ab laajentaa verkkopalvelunsa Ruotsin suurimpiin kaupunkeihin. Toimiluvan ja verkkopalvelun laajentamisen kustannukset katetaan olemassa olevilla lainoilla. Kustannuksia kompensoivat tehokkuushyödyt, joita saadaan 3G- verkon liikenteestä, koska investoinnit lisätaajuuksiin voivat korvata keskitetyn infrastruktuurin. Radiolähetysten vastaanotto matkapuhelimella on perusedellytys kustannustehokkaille ja asiakkaiden tarpeet tyydyttäville 3G-verkon mobiilipalveluille. Kaupan toteutuminen edellyttää vielä Ruotsin viranomaisten ja asianomaisten yhtiöiden hallitusten hyväksyntää. Lisätietoja lehdistölle antavat: Ola Kallemur, lehdistöpäällikkö, TeliaSonera Sweden, +46 8 713 58 30 Tulevaisuutta koskevat lausunnot Lehdistötiedotteessa esiintyvät lausunnot, joissa viitataan tulevaisuuden tilanteisiin tai olosuhteisiin, kuten tulevaisuuden suorituskykyyn ja muihin ennusteisiin, ovat tulevaisuutta koskevia lausuntoja. Tulevaisuutta koskeviin lausuntoihin liittyy luonnostaan riskejä ja epävarmuustekijöitä nimenomaan siksi, että ne koskevat tulevaisuuden tapahtumia ja riippuvat tulevaisuuden tilanteesta. Useat merkittävät syyt, joista monet eivät ole TeliaSoneran hallittavissa, voivat johtaa siihen, että tulevaisuudessa toteutuneet tilanteet ja tapahtumat poikkeavat merkittävästi tässä mainituista ja implikoiduista tulevaisuutta koskevista lausunnoista. TeliaSonera is the leading telecommunications company in the Nordic and Baltic regions. At the end of September 2003 TeliaSonera had 11,558.000 mobile customers and 8,025,000 fixed customers and 1,555,000 internet customers in its home markets. Outside the home markets TeliaSonera has extensive interests in the growth markets in Russia, Turkey and Eurasia. TeliaSonera is listed on the Stockholm Exchange, the Helsinki Exchanges and the Nasdaq Stock Market in the USA. Pro forma net sales January- September 2003 amounted to SEK 60,7 billion (EUR 6.8 billion). The number of employees was 26,216 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/29/20031229BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/29/20031229BIT00650/wkr0002.pdf