TeliaSonera laskee hintojaan Ruotsissa

TeliaSonera laskee hintojaan Ruotsissa TeliaSonera laskee Telian kiinteästä verkosta iltaisin ja pyhäpäivisin Tele2/Comviq- ja Vodafone-verkoissa oleviin matkapuhelimiin soitettavien puheluiden hintaa loppuasiakkaille. Hinta laskee 24.10.2003. Operaattorina TeliaSonera laskee myös oman GSM-verkkonsa yhdysliikennemaksua 0,88 kruunusta 0,82 kruunuun minuutilta. TeliaSonera Swedenin tehostamistoimenpiteet ovat mahdollistaneet yhdysliikennehintojen alentamisen. Toistaiseksi TeliaSonera ei ole havainnut muiden markkinoilla olevien operaattoreiden pystyvän tarjoamaan vastaavia hinnanalennuksia. Asiakkaiden maksama hinta ja eri operaattoreiden toistensa verkon käytöstä perittävä yhdysliikennemaksu ovat suoraan yhteydessä toisiinsa. Nykyisin matkapuhelinoperaattoreiden väliset yhdysliikennemaksut ovat epätasapainossa, ja TeliaSonera Swedenin toimitusjohtaja Marie Ehrling arvioikin, että hinnoittelu Ruotsin matkapuhelinmarkkinoilla tulee muuttumaan. - Kilpailijamme voivat nykyisin periä huomattavasti meitä korkeampia yhdysliikennemaksuja siitä huolimatta, että TeliaSoneralla on parempi maantieteellinen peitto. Tämä vinouttaa kilpailua ja nostaa hintoja Ruotsin matkapuhelumarkkinoilla. Toivomme, että uusi sähköisiä tietoyhteyksiä koskeva laki muuttaa tilanteen. Yhdysliikennemaksujen tasapuolistuessa tulevat myös matkapuhelinverkkoon soitettujen puheluiden hinnat laskemaan, sanoo Marie Ehrling. Yhdysliikennemaksu on maksu, jonka matkapuhelinoperaattorit perivät toistensa verkkojen käytöstä. Lain mukaan TeliaSonera Swedenin perimän yhdysliikennemaksun tulee perustua kustannuksiin. Koska TeliaSonera Sweden on jatkuvasti parantanut tehokkuuttaan, voi yhtiö laskea yhdysliikennemaksuaan nyt entisestään. Vodafone ja Tele2 maksavat TeliaSoneran verkkoon soitetuista puheluista nyt 0,82 kruunua minuutilta, samaan aikaan kun Vodafone perii TeliaSonera Swedenilta 1,90 kruunua ja Tele2 vastaavasti 1,85 kruunua minuutilta omiin verkkoihinsa soitetuista puheluista. Telian uusi kiinteän verkon asiakashinta, joka koskee Tele2/Comviqin ja Vodafonen verkkoihin arkipäivisin klo 18.00 - 08.00 sekä pyhäpäivisin soitettuja puheluita, laskee 30 äyriä nykyisestä 2,25 kruunusta 1,95 kruunuun. Telian verkkoon vastaavina aikoina soitettujen puheluiden hinta on edelleen sama 1,50 kruunua minuutilta. Kaikkien puheluiden lisäksi peritään 45 äyrin avausmaksu. Arkipäivisin klo 08.00 - 18.00 soitettujen puheluiden hinta on edelleen 2,95. Telian verkossa oleviin matkapuhelimiin soitettujen puheluiden hinta vastaavina aikoina on 2,50 kruunua. Lisätietoja lehdistölle antaa: Ola Kallemur, lehdistöpäällikkö, TeliaSonera Sweden, +46 020-77 58 30 Tulevaisuutta arvioivat lausunnot Tähän tiedotteeseen sisältyy muun muassa toiminnan tulosta, muita ennusteita ja transaktiosta saatavia muita etuja koskevia, luonteeltaan tulevaisuuteen liittyviä lausumia. Luonteensa mukaisesti tulevaisuutta koskeviin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuutta, koska ne liittyvät tuleviin tapahtumiin ja niiden toteutuminen riippuu siksi olosuhteista tulevaisuudessa. Ei ole varmuutta siitä, etteikö tulokset poikkeaisi olennaisesti tulevaisuutta koskevissa lausumissa esitetyistä johtuen monista tekijöistä, joista useisiin TeliaSonera ei voi vaikuttaa. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00470/wkr0002.pdf