TeliaSonera liittyy FreeMove-liittoumaan

TeliaSonera on liittynyt FreeMove-liittoumaan, johon kuuluvat Orange, Telefónica Móviles(1),TIM (Telecom Italia -konserni) ja T-Mobile.

FreeMove-liittouma panostaa verkkovierailuliiketoiminnan kehittämiseen ja kilpailukykyisten palveluiden tuottamiseen monikansallisille asiakkaille. Yhteenlaskettuna liittouman jäsenet ulottuvat nyt 26 markkina-alueelle ja saavuttavat yli 230 miljoonaa asiakasta eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2003 muodostetun FreeMoven perusajatus on kansainvälisten matkapuhelinpalveluiden yksinkertaistaminen. Freemovea ja TeliaSoneraa yhdistää pyrkimys tarjota ulkomailla matkustaville asiakkaille erinomainen käyttäjäkokemus mahdollistamalla tuttujen palveluiden, kuten vastaajan, asiakaspalvelun ja ohivalinnan, saumattoman käytön. “Tämä on iloinen uutinen TeliaSoneralle, sillä FreeMoveen liittyminen on tärkeä askel kohti visiotamme asiakkaidemme jokapäiväisen elämän helpottamisesta helppokäyttöisiä viestintäpalveluja tarjoamalla. Odotamme innokkaasti asiakkaiden viestintäkokemuksen kehittämistä yhdessä FreeMove-liittouman kanssa. FreeMoveen liittyminen vahvistaa TeliaSoneran kansainvälistä näkyvyyttä ja laajentaa monikansallisten asiakkaidemme mahdollisuuksia käyttää kotimaansa viestintäpalveluja myös ulkomailla”, kertoo TeliaSoneran Marketing, Products & Services -yksiköstä vastaava johtaja Terje Christoffersen. FreeMoven johtoryhmän jäsen Hubert Strokosch kommentoi: “TeliaSonera sopii FreeMove-liittoumaan täydellisesti, sillä se on Pohjoismaiden ja Baltian avainalueiden markkinajohtaja, tunnettu laadukkaasta verkostaan ja se jakaa visiomme helppojen ja helposti saatavien palveluiden tarjoamisesta asiakkaille. FreeMoven laajentuminen korostaa sitä, kuinka sitoutuneita liittouman jäsenet ovat toteuttamaan tuota visiota jatkossakin.” TeliaSonera osallistuu seuraaviin FreeMoven toimintoihin: • Kansainvälisen tarjooman parantaminen • Paremman asiakaspalvelun tarjoaminen kansainvälisille asiakkaille • Kilpailuaseman parantaminen • Yhteishankintamahdollisuudet (1) FreeMoven perustajajäseniin kuuluva Telefónica Móviles on ilmoittanut aikeistaan jättää liittouman eikä siksi osallistu TeliaSoneran kanssa solmittaviin sopimuksiin. Orange Orange ja wirefree ja kaikki muut Orangen tuote- tai palvelunimet, jotka tässä materiaalissa mainitaan, kuuluvat Orange PCS:lle. Orange-konserni on yksi maailman johtavista matkaviestintäyrityksistä ja France Telecom -konsernin tytäryhtiö. Se toimii 17 maassa Euroopassa ja Euroopan ulkopuolella. Orange-konserni toimii Orange-nimellä Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Puolassa, Sveitsissä, Romaniassa, Slovakiassa, Norsunluurannikolla, Dominikaanisessa tasavallassa, Kamerunissa, Hollannissa, Botswanassa ja Madagaskarilla. Orange-konsernilla on lisäksi määräysvalta belgialaisesta Mobistarissa, yhteinen osake-enemmistö egyptiläisessä MobiNilissä sekä vähemmistöosuuksia portugalilaisessa Optimuksessa ja itävaltalaisessa One-yrityksessä. Vuoden 2005 joulukuun lopussa Orangella oli Isossa-Britanniassa 14,9 miljoonaa aktiivista asiakasta ja Ranskassa yli 22,43 miljoonaa rekisteröitynyttä asiakasta. Vuoden 2005 lopussa (pois lukien Puolan 9,92 miljoonaa asiakasta) Orangen eri yrityksillä oli yli 71 miljoonaa asiakasta eri puolilla maailmaa. Näistä yli 10 miljoonaa on Amenan asiakkaita Espanjassa. Orange on yksi FreeMoven perustajajäsenistä. Muut perustajajäsenet ovat TIM, Telefonica ja T-Mobile. Lisätietoja Orangesta osoitteesta www.orange.com. Telefónica Móviles Telefónica-konserniin kuuluva Telefónica Móviles on maailman toiseksi suurin monikansallinen matkapuhelinyhtiö, jolla loppuvuodesta 2005 oli 94,4 miljoonaa asiakasta ja toimintaa 15 maassa kolmessa maanosassa. Sisaryrityksensä 02:n kautta Telefónica-konserni on tärkeä toimija myös Isossa-Britanniassa, Irlannissa ja Saksassa. Vuonna 2005 Telefónica Móvilesin liikevaihto kasvoi 40,5 prosenttia 16 514 miljardiin euroon ja sen liiketulos ennen poistoja nousi 26,8 prosenttia 5 817 miljardiin euroon. Yhtiön nettotulos kohosi puolestaan 13,4 prosenttia ennätyslukemiin 1 919 miljardia euroa. Telefónica Móviles on listattu Espanjan pörsseissä ja New Yorkin pörssissä kaupankäyntitunnuksella TEM. Lisätietoja Telefónica Móviles-yhtiöstä löytyy osoitteesta www.telefonicamoviles.com. TIM Telecom Italia -konserni on Italian johtava ICT-yritys ja merkittävä toimija maailmanmarkkinoilla. Yhtiö on taloudellisesti vakaa ja hyvissä kilpailuasemissa, minkä ansiosta se on tärkeä toimija monilla strategisilla markkinoilla lanka- ja matkapuhelinmarkkinoista Internet-, datapalvelu- ja laajakaistamarkkinoihin. Konsernin toiminta perustuu innovatiivisuuteen, ammattitaitoon, korkeaan laatuun ja asiakaslähtöisyyteen. Konserni pyrkii säilyttämään kilpailukykynsä kiihtyvillä markkinoilla noudattamalla ”yhden yrityksen mallia”. Se pyrkii liiketoiminnoissaan yhdenmukaisuuteen ja yhdentymiseen ja lanka- ja matkapuhelinalustojen integroimiseen. Telecom Italia -konsernin liikevaihto oli vuonna 2005 29 919 miljoonaa euroa ja käyttökate 12 517 miljoonaa. Italiassa konsernilla on yli 25 miljoonaa kiinteän verkon liittymää ja 28,6 miljoonaa matkaviestinverkon liittymää (31.12.2005). Kansainvälisesti Telecom Italia näkyy erityisesti laajakaistamarkkinoilla (yli 7 miljoonaa yhteyttä joulukuussa 2005) sekä lanka- ja matkapuhelinpalvelujen markkinoilla. Italian ulkopuolella yhtiön matkaviestintoiminnot on keskitetty Turkkiin sekä Brasiliaan, jossa TIM toi markkinoille maan ensimmäisen GSM-palvelun. Se oli tärkeä askel, sillä TIM:in kansainvälisen toiminnan tärkein tavoite oli Etelä-Amerikan ensimmäisen GSM-verkon avaaminen. T-Mobile T-Mobile International on eräs maailman johtavista matkaviestintäyrityksistä. T-Mobile on yksi Deutsche Telekomin kolmesta strategisesta liiketoimintayksiköstä ja se keskittyy Euroopan ja Yhdysvaltojen dynaamisimpiin markkinoihin. Vuoden 2005 lopussa Deutsche Telekom -konsernilla oli lähes 87 miljoonaa matkapuhelinasiakasta. Kaikki tämä toteutetaan yhdellä maailman yleisimpään matkapuhelinstandardiin, GSM:ään, perustuvalla alustalla. Tämä tekee T-Mobilesta myös ainoan matkapuhelinoperaattorin, joka tarjoaa saumatonta Atlantin ylittävää palvelua. Lisätietoja T-Mobile Internationalista saa osoitteesta www.t-mobile.net. Lisätietoja FreeMovesta antavat: Sebastian Mathews Burson-Marsteller +44 (0)20 7300 6130/ +44 (0) 7939 287 860 sebastian_mathews@uk.bm.com ja Andy Rowlands Burson-Marsteller +44 (0)20 7300 6494/ +44 (0)7952 594 784 andy_rowlands@uk.bm.com Tulevaisuutta koskevat lausumat Tähän tiedotteeseen sisältyvät tulevaisuuden tilaa tai tapahtumaa koskevat lausumat, mukaan lukien toiminnan tulevaa tulosta ja muita ennusteita koskevat lausumat, ovat tulevaisuutta koskevia lausumia. Luonteensa mukaisesti tulevaisuutta koskeviin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuutta, koska ne liittyvät tuleviin tapahtumiin ja niiden toteutuminen riippuu siksi olosuhteista tulevaisuudessa. Ei ole varmuutta siitä, etteikö tulokset poikkeaisi olennaisesti tulevaisuutta koskevissa lausumissa suoraan tai epäsuorasti esitetyistä johtuen monista tekijöistä, joista useisiin TeliaSonera ei voi vaikuttaa.