TeliaSonera myy com hem EQT:lle

TeliaSonera myy com hem EQT:lle TeliaSonera on tänään tehnyt sopimuksen com hem AB:n myynnistä EQT Northern Europelle 2,150 milj. com hem on Ruotsin suurin kaapelitelevisioyhtiö ja tarjoaa palvelujaan noin 1,39 miljoonalle kotitaloudelle. Yrityksen tarjoamiin palveluihin kuuluu myös (pay per view -periaatteella toimiva) maksu-TV ja laajakaistapalveluja. com hem liikevaihto vuonna 2002 oli 1 071 milj. kruunua ja käyttökate 53 milj. kruunua. EQT on vuonna 1994 perustettu Pohjois-Euroopassa toimiva riskirahoitusyhtiö. Yhtiöön kuuluu viisi rahastoa, joiden yhteisarvo on noin 3 miljardia euroa. EQT Northern Europe on yksi näistä rahastoista. Telia myynti on yksi toimenpiteistä, jotka Telia on tehnyt täyttääkseen EU:n Telian ja Soneran fuusiolle asettamat ehdot. Myyntivoiton arvioidaan olevan yli 1 600 milj. kruunua ja kassavirtavaikutuksen yli 1 900 milj. kruunua. Liiketoimi tapahtuu EU-komission asettamien ehtojen mukaisesti. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää, jota odotetaan vuoden 2003 alkupuoliskolla. Lisätietoja lehdistölle antaa: TeliaSoneran lehdistöpalvelu, +46 8 713 5830 TeliaSonera muodostettiin Telian ja Soneran yhdistyessä. TeliaSonera on Pohjoismaiden ja Baltian johtava televiestintäalan yritys, jonka osakkeilla käydään kauppaa Tukholman ja Helsingin pörsseissä sekä New Yorkin NASDAQissa. Pro forma -liikevaihto 31.12.2002 oli 81 miljardia Ruotsin kruunua (8,8 miljardia euroa) ja henkilöstön määrä 30.6.2002 oli 29 000. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00110/wkr0002.pdf