TeliaSonera myy Zedin Wisdom Entertainmentille

TeliaSonera myy Zedin Wisdom Entertainmentille TeliaSonera on tehnyt periaatesopimuksen kokonaan omistamansa tytäryhtiön Sonera Zed Oy:n (Zed) myynnistä espanjalaiselle, interaktiivisen median alalla toimivalle Wisdom Entertainment - konsernille 30 miljoonalla eurolla. Zedin myynti on TeliaSoneran strategian mukainen askel ydinliiketoimintaan keskittymisessä. Kaupan toteutuminen edellyttää Saksan kilpailuviranomaisen hyväksyntää. Kaupan odotetaan toteutuvan 2-4 viikon sisällä. Zed toimii itsenäisesti ja paketoi sekä jälleenmyy digitaalista sisältöä matkapuhelinkäyttäjille Euroopassa ja Aasiassa. Arvoketjussa Zed sijoittuu sisällöntuottajien ja matkapuhelinoperaattoreiden väliin, ja yhtiö tarjoaa sisällön paketointia, markkinointia sekä liitettävyyden (connectivity) mahdollistavia palveluja. Yhtiö tarjoaa palveluja Saksassa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Suomessa, Filippiineillä ja Malesiassa 23 matkapuhelinoperaattorin kanssa solmimiensa suorien suhteiden kautta. Lisäksi Zedin palvelut ovat saatavilla Itävallassa, Sveitsissä ja Irlannissa ns. connectivity-kumppanien kautta. Wisdom Entertainment -konserniin kuuluu yhteensä kahdeksan interaktiivisen multimediaviihteen alalla toimivaa yhtiötä. Konsernin liiketoimintaan kuuluu videopelien kehitys ja jakelu, tietokoneanimaatioiden tuotanto sekä langattoman sisällön kehitys ja jakelu. Wisdom Entertainmentin tytäryhtiö LaNetro tarjoaa Espanjassa ja Etelä-Amerikassa samanlaisia palveluja kuin Zed, ja kaupan jälkeen siitä tulee maailman markkinajohtaja. Huhtikuussa 2004 konserniin sijoitettiin 39 miljoonaa euroa Apax Parners Fundsin ollessa suurin sijoittaja. Lisätietoja toimittajille antaa: Kim Ignatius, talous- ja rahoitusjohtaja, TeliaSonera AB, +46-(0)8-713 58 30 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/17/20040817BIT00200/wkr0001.pdf