TeliaSonera on aloittanut uuden välitystuomioistuinmenettelyn Cukurovaa vastaan

TeliaSonera on aloittanut välitystuomioistuinmenettelyn kansainvälisen kauppakamarin välitystuomioistuimessa koskien Cukurovan ja TeliaSoneran välisen osakassopimuksen rikkomista. Välitystuomioistuinmenettely pidetään Wienissä.

TeliaSoneran käsityksen mukaan Cukurovan ja Alfan välillä ilmoitettu transaktio koskien epäsuoraa osakkuutta Turkcellissä, rikkoo TeliaSoneran ja Cukurovan välistä osakassopimusta. TeliaSonera vaatii, muiden asioiden ohella, että Cukurovan epäsuoran omistuksen siirtäminen Turkcellissä laukaisee TeliaSoneran etuosto-oikeuden. TeliaSonera on aikaisemmin tämän vuoden kesäkuussa aloittanut välitystuomioistuinmenettelyn Cukurovaa vastaan. Kyseisessä menettelyssä TeliaSonera esittää, että Cukurova on rikkonut sopimusta myydä kyseiset osakkeet TeliaSoneralle. “Viimeisimmät tapahtumat osoittavat selkeästi, että tarkoituksena on ollut välittömästi myydä epäsuora omistus Turkcellissä kunnioittamatta Cukurovan kanssa tehdyn osakassopimuksen mukaisia TeliaSoneran oikeuksia. On valitettavaa, että joudumme aloittamaan uuden tuomioistuinmenettelyn tämän asian tiimoilta, mutta mielestämme on tärkeätä taistella oikeuksiemme puolesta ja noudattaa asianmukaista kansainvälistä liiketapaa” kommentoi Anders Igel, TeliaSoneran toimitusjohtaja. Myöhemmin tänään järjestetään puhelinkonferenssi, jossa TeliaSoneran toimitusjohtaja Anders Igel ja TeliaSoneran Euraasian pääjohtaja ja Turkcellin hallituksen varapuheenjohtaja Erdal Durukan sekä TeliaSoneran päälakimies Jan Henrik Ahrnell tarjoavat tilannekatsauksen koskien Turkcellin tilannetta. Olet lämpimästi tervetullut osallistumaan tähän tilaisuuteen. Päivämäärä: 19.8.2005 Aika: 13.30 CET (Tukholman aikaa) 14.30 Helsingin ja Istanbulin aikaa 12.30 GMT (Lontoon aikaa) 07.30 EST (New Yorkin aikaa) Ohjeita soittajalle: Varmistaaksesi osallistumisesi puhelinkonferenssiin, ole hyvä ja soita joitakin minuutteja ennen puhelinkonferenssin alkamista. Soittonumero: +44 207 162 0190 Osallistujien tulee ilmoittaa: TeliaSonera Replay numero aina 26.8.2005 asti +44 207 031 4064 Pääsykoodi: 672948 Lisätietoja lehdistölle antaa: TeliaSoneran lehdistöpalvelu, +46-8-713 58 30