TeliaSonera ostaa enemmistöosuuden norjalaisesta laajakaistapalvelujen tarjoajasta NextGenTelistä

TeliaSonera on ostanut 82,3 prosentin omistusosuuden NextGenTel Holding ASA:sta, joka on Norjan toiseksi suurin laajakaista/xDSL-palvelujen tarjoaja. Yritysosto laajentaa TeliaSoneran palveluvalikoimaa Norjassa, missä TeliaSonera on selkeästi toiseksi suurin matkaviestinoperaattori. Yritysosto tukee TeliaSoneran matkaviestin- ja Internet­-pohjaisiin palveluihin panostamisen strategiaa kotimarkkinoillaan.

TeliaSonera AB, Pohjoismaiden ja Baltian johtava televiestintäyritys, on tänään solminut sopimuksen NextGenTelin suurimpien osakkeenomistajien kanssa 23 539 226 osakkeen ostamisesta, joka vastaa 82,3 prosentin omistusosuutta NextGenTelistä. TeliaSonera maksaa jokaisesta osakkeesta käteissuorituksena 65,50 Norjan kruunua (79,44 Ruotsin kruunua), yhteensä 1 541 819 303 Norjan kruunua (1 869 949 287 Ruotsin kruunua). Maksettu kauppahinta on 35 prosenttia korkeampi kuin NextGenTelin osakkeen viimeisen kymmenen päivän kaupankäynnillä painotettu keskikurssi Oslon pörssissä. ”Tämä transaktio tukee strategiaamme, jonka mukaan panostamme kotimarkkinoillamme matkaviestin- ja Internet-pohjaisiin palveluihin. Se antaa meille mahdollisuuden laajentaa palveluvalikoimaamme ja tarjota laajakaista-, Internet-puhelu- ja Internet-TV-palveluja Norjan televiestintämarkkinoilla vahvan matkaviestintarjoomamme lisäksi”, sanoo TeliaSonera AB:n toimitusjohtaja Anders Igel, ja jatkaa ”Tämä tekee meistä entistä vahvemman haastajan markkinajohtajalle”. Tänään solmitun sopimuksen johdosta TeliaSonera tekee NextGenTelin muille osakkeenomistajille tarjouksen Norjan pakollisia ostotarjouksia koskevien sääntöjen mukaisesti. Tarjous esitetään mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään neljän viikon sisällä. Pakollisen ostotarjouksen hinta on sama kuin tämänpäiväinen, eli 65,50 Norjan kruunua osakkeelta. Transaktio on strateginen yritysosto joka laajentaa läsnäoloamme Norjassa ja TeliaSonera hyötyy siitä että sillä on laajakaistapalveluja kaikilla kotimarkkinoillaan. Oslon pörssissä listattu NextGenTel jatkaa laajakaistapalvelujen tarjoajana omalla brändillään Norjan markkinoilla. Yhtiön johto säilyy ennallaan, eikä yhtiön toiminnassa tapahdu merkittäviä muutoksia. Lyhyt kuvaus yhtiöstä NextGenTel 2004 2005 Liikevaihto (MNOK)454 600 Käyttökate (MNOK) 121 137 Asiakasmäärä (*) 95 300 148 000 Henkilöstön lukumäärä (*) 171 202 (*) kauden lopussa Tietoa omistusosuudesta Yritysoston jälkeen TeliaSonera AB omistaa 23 539 226 osaketta NextGenTel Holding ASA:ssa, joka vastaa noin 82,3 prosentin omistusosuutta osakkeista ja äänivallasta. Lehdistötilaisuus Lehdistötilaisuus pidetään myöhemmin tänään, klo 14.00 CET, Oslossa, Hotell Continentalin Conference Centren kokoushuoneessa 1, osoitteessa Stortingsgaten 24/26.