TeliaSonera panostaa opiskelijavaihtoon Pohjoismaissa ja Baltiassa

TeliaSonera panostaa opiskelijavaihtoon Pohjoismaissa ja Baltiassa TeliaSonera aloittaa yhdessä Ruotsin Norden-yhdistyksen ja Suomen Pohjola-Nordenin kanssa Nordkontakt-nimisen opiskelijavaihto-ohjelman Pohjoismaissa ja Baltiassa. Ohjelman tarkoituksena on, että oppilaat ja opettajat oppivat oman kokemuksensa kautta enemmän vaihtomaan kulttuurista, kielestä ja yhteiskunnasta. Ohjelman tarkoituksena on osaltaan parantaa kyseisten maiden kansalaisten kykyä kommunikoida keskenään ja luoda pysyvää oppilasvaihtotoimintaa. TeliaSonera on allekirjoittanut Ruotsin Norden-yhdistyksen ja Suomen Pohjola-Nordenin kanssa sopimuksen koululaisten vierailuvaihdon tukemisesta Pohjoismaissa ja Baltian maissa. Ohjelma on suunnattu vähintään viidennellä luokalla oleville peruskoululaisille sekä lukiolaisille ja kansanopistojen ja opettajankoulutuslaitosten opiskelijoille. - Ohjelmassa on paljolti kyse ihmisten välisestä kommunikaatiosta alueilla, joilla TeliaSonera on merkittävä toimija. Toivon, että ohjelma edistää Pohjoismaiden ja kohta EU-perheeseen liittyvien Baltian maiden muodostaman yhä yhtenäisemmän alueen kehitystä, sanoo TeliaSoneran toimitusjohtaja Anders Igel. Pohjoismaiden ja Baltian maiden lähenemisen ja yhtenäistymisen edistäminen on TeliaSoneran toiminta-ajatuksen mukaista. TeliaSonera haluaa innoittaa ja helpottaa ihmisten välisiä suhteita tarjoamalla hyviä ja helppoja telepalveluja sekä ainutlaatuista palvelua Pohjoismaiden ja Baltian markkinoilla. TeliaSonera on jo pitkään tehnyt yhteistyötä Pohjola-Nordenin kanssa. Norden-yhdistys/Pohjola-Norden on järjestänyt opiskelijavaihtoa 1920- luvulta lähtien. - Opiskelijavaihto on vapaaehtoisuuteen perustuvien Norden-yhdistysten ydintoimintaa. Olemme erittäin iloisia siitä, että TeliaSonera, jolla on vahvat siteet sekä Pohjoismaihin että Itämeren alueen maihin, tukee vahvasti koulujen välistä vaihtoa. Tavoitteenamme on hoitaa osuutemme yhteistyöstä niin hyvin, että järjestäytynyt opiskelijavaihto kohoaa uudelle tasolle, ja mukana olevien maiden oppilaat oppivat kommunikoimaan paremmin keskenään ja oppilaiden välille muodostuu pysyviä yhteyksiä ja vuorovaikutusta, kertovat Pohjola-Nordenin pääsihteeri Larserik Häggman ja hänen kollegansa, Norden-yhdistyksen Anders Ljunggren yhteisessä lausunnossaan. TeliaSoneralla on ennestään kokemusta koulutukseen liittyvistä yhteistyöprojekteista. Konserni on muun muassa kustantanut kauppakorkeakoulun professuurin Latvian Riiassa. - On luonnollista, että tuemme koulutussektoria, tuottaahan se meille työvoimaa. Meille on myös tärkeää kannustaa nuoria opettelemaan ajoissa käyttämään televiestintä- ja tietotekniikkapalveluja, sanoo TeliaSoneran konsernijohtaja Anders Igel. Mahdollisuuden osallistua opiskelijavaihtoon saa yhteensä 60 koululuokkaa Pohjoismaissa ja Baltian maissa. ________________________________ Lisätietoja toimittajille antaa: TeliaSoneran lehdistöpalvelu, +46 (0)8 713 58 30 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/28/20040428BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/28/20040428BIT00400/wkr0002.pdf