TeliaSonera panostaa Suomessa EDGE-teknologiaan lisätäkseen matkapuhelinverkon nopeutta Jo syksyllä voivat TeliaSoneran asiakkaat Suomessa ryhtyä käyttämään langattomia datapalveluita nopeuttavaa EDGE-tekniikkaa. Samalla TeliaSonera selvittää, miten tekniikan saisi käyttöön myös muualla kotimarkkinoilla. TeliaSonera uskoo, että EDGE-tekniikasta tulee tärkeä lisä muiden markkinoilla olevien tekniikoiden, kuten nykyisten GSM-, GPRS- ja WLAN- tekniikoiden sekä tulevan UMTS-tekniikan, rinnalle. EDGE-tekniikka lisää kapasiteettia ja siirtonopeutta verkon kattavuusalueilla. EDGE-tekniikan ansiosta voidaan nykyistä verkkoa päivittää ja se toimii myös yhdessä jo toteutettujen parannusten kanssa. Suomessa TeliaSoneran asiakkaat voivat käyttää palveluita EDGE-tekniikan välityksellä EDGE-matkapuhelimen lanseeraamisen myötä. Samaan aikaan TeliaSonera selvittää, kuinka EDGE-tekniikkaa voisi hyödyntää muiden tekniikoiden lisänä myös muualla kotimarkkinoilla, niin Pohjoismaissa kuin Baltian maissa, missä tarvetta vain on. - Meille on tärkeää, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme korkealaatuiset langattomat datapalvelut teknisistä ratkaisuista riippumatta. EDGE-tekniikka nopeuttaa kehitystä kohti langattomia datapalveluita ja toimii muiden matkapuhelintekniikoiden rinnalla, UMTS mukaan lukien. Ruotsin markkinoilla EDGE voi toimia joko lisänä tai vaihtoehtona tietyillä alueilla, kertoo TeliaSonera AB:n toimitusjohtaja Anders Igel. Mitä on EDGE-tekniikka? EDGE (Enhanced Data rates for GSM Evolution) on tekniikka, jonka avulla tietoja voi lähettää pakettivälityksenä GSM-verkossa 2-3 kertaa suuremmalla tiedonsiirtonopeudella kuin nykyisellä GPRS-tekniikalla. EDGE toimii nykyisellä 900/1800 MHZ taajuudella ja kuuluu tällä hetkellä operaattoreille myönnettyihin GSM-lupiin. EDGE-tekniikan voi rakentaa olemassa olevaan infrastruktuuriin ja se kattaa suuren osan väestöstä. Tarvitaan vain EDGE-tekniikkaa tukeva matkapuhelin, jotta palveluita voi käyttää EDGE-tekniikan kautta. Lisätietoja lehdistölle antaa: TeliaSoneran lehdistöpalvelu, 020 77 58 30 Tulevaisuutta koskevat lausunnot Lehdistötiedotteessa esiintyvät lausunnot, joissa viitataan tilanteisiin tai olotiloihin tulevaisuudessa, sisältäen tulevaisuuden arviot, muut ennusteet ja muut transaktioiden hyödyt ovat kaikki tulevaisuutta koskevia lausuntoja. Tulevaisuutta koskeviin lausuntoihin liittyy luonnostaan riskejä ja epävarmuustekijöitä juuri siksi, koska ne koskevat tulevaisuuden tapahtumia ja tilanteita. Useat merkittävät syyt, joista monet eivät ole TeliaSoneran hallittavissa, voivat johtaa siihen, että tulevaisuudessa toteutuneet tilanteet ja tapahtumat poikkeavat merkittävästi tässä mainituista ja implikoiduista tulevaisuutta koskevista lausunnoista. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00400/wkr0002.pdf