TeliaSonera Sweden ehdottaa kilpailun avaamista kiinteän verkon puhelinliittymiin TeliaSonera Sweden ehdottaa, että kiinteän verkon puhelinliittymät avataan kilpailulle. Useampien operaattoreiden tulisi voida myydä kiinteään puhelinliittymään nykyään sisältyviä palveluita. Lisäksi valinnanvapaus kasvaa, kun asiakas voi valita räätälöidyn ja yksilöllisen ratkaisun ja puhelinliittymään sisältyvät palvelut. - Tämä on Ruotsin telemarkkinoiden viimeinen osa-alue, joka ei vielä ole täysin kilpailtu. Me haluamme täyttä kilpailua, sillä se on hyväksi asiakkaille, TeliaSoneralle ja muille operaattoreille, sanoo TeliaSonera Swedenin toimitusjohtaja Marie Ehrling. Käytännössä puhelinliittymä koostuu useasta osasta: yhteydestä paikallisverkkoon, puhelinpalveluista, asiakaspalvelusta ja lisäpalveluista, kuten puhepostista ja soittajan numeron näytöstä. Ainoastaan ADSL-liittymää viestinnässään käyttävien asiakkaiden on nykytilanteessa maksettava myös kiinteästä puhelinliittymästä ja lisäpalveluista, jotka jäävät hyödyntämättä. Vallitseva tilanne ei ole suotuisa kenellekään. Tämän vuoksi TeliaSonera Sweden haluaa avata markkinat ehdottamalla verkkoliittymien tukkumyyntiä muille operaattoreille kustannusperusteisella hinnoittelulla. Muita palveluita myytäisiin markkinahintaan kilpailluilla markkinoilla. Näin kiinteän verkon puhelinliittymien markkina saataisiin avattua kilpailulle. Puhelinliikenne on jo nyt kilpailtua. Operaattoreille TeliaSoneran ehdotus merkitsee suurempaa vapautta ja suurempaa vastuuta. Kiinteään puhelinliittymään nyt kuuluvia palveluita voisivat jatkossa myydä useammat operaattorit, joko erillisina palveluina tai yhdessä. - Suuret yritykset, kuten TeliaSonera, haluavat tarjota omia laajoja ratkaisujaan, kun taas pienemmät operaattorit haluavat kenties tuottaa vain osan palveluista itse ja hankkia osan palveluista muualta. Kilpailu liitymämarkkinoilla voi luoda kokonaisen uusien palveluiden kirjon, sanoo Marie Ehrling. TeliaSonera Sweden on tehnyt asiasta Ruotsin Posti- ja telehallitukselle ehdotuksen, ja yhtiö voisi aloittaa ehdottamansa mallin mukaisen liittymien tarjoamisen ja jälleenmyynnin jo vuoden 2004 jälkimmäisellä puoliskolla. TeliaSonera Sweden käynnistää neuvottelut muiden operaattoreiden kanssa vuodenvaihteen jälkeen. Lisätietoja: Ola Kallemur, Lehdistöpäällikkö, TeliaSonera Sverige AB, puh. +46-70-600 12 59 Tulevaisuutta koskevat lausumat Tähän tiedotteeseen sisältyvät tulevaisuuden tilaa tai tapahtumaa koskevat lausumat, mukaan lukien toiminnan tulevaa tulosta ja muita ennusteita koskevat lausumat, ovat tulevaisuutta koskevia lausumia. Luonteensa mukaisesti tulevaisuutta koskeviin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuutta, koska ne liittyvät tuleviin tapahtumiin ja niiden toteutuminen riippuu siksi olosuhteista tulevaisuudessa. Ei ole varmuutta siitä, etteikö tulokset poikkeaisi olennaisesti tulevaisuutta koskevissa lausumissa suoraan tai epäsuorasti esitetyistä johtuen monista tekijöistä, joista useisiin TeliaSonera ei voi vaikuttaa. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/04/20031204BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/04/20031204BIT00120/wkr0002.pdf