• Telia Company/

TeliaSonera Sweden nelinkertaistaa GSM-verkon nopeuden ja kasvattaa peittävyyttä 90 prosenttiin Ruotsin pinta-alasta.

EDGE-tekniikan käyttöönoton myötä TeliaSonera Sweden lisää tietoliikenteen nopeutta koko GSM-verkossa huomattavasti. Tämän ansiosta uusista matkaviestintäpalveluista tulee helppo- ja nopeakäyttöisiä. Samanaikaisesti TeliaSonera Sweden lisää koko verkon käyttövarmuutta ja kasvattaa peittävyyden jopa 90 prosenttiin Ruotsin pinta-alasta. Tähän investoidaan neljän vuoden aikana noin miljardi kruunua.

TeliaSoneran verkko on jo useina vuosina arvioitu Ruotsin parhaaksi GSM- ja GPRS-verkoksi sekä vuonna 2004 myös parhaaksi 3G-verkoksi. Matkaviestintään kohdistetaan nykyisin korkeita odotuksia, ja markkinoille tuodaan yhä enemmän entistä parempia palveluja. Neljän vuoden aikana toteutettavaan laajennukseen sisältyy seuraavaa: •Peittoaluetta lisätään 70 prosentista 90 prosenttiin Ruotsin pinta-alasta. TeliaSonera Swedenin matkapuhelinverkosta tulee tämän myötä itsestään selvä vaihtoehto nykyisille NMT-asiakkaille. •EDGE-tekniikka otetaan käyttöön koko GSM-verkossa. Tämä merkitsee jopa 210/105 kbps:n tiedonsiirtonopeutta. Luku on yli nelinkertainen nyt käytössä olevaan tiedonsiirtonopeuteen verrattuna. Myös lähtönopeus puhelimesta kasvaa 3G-tekniikkaan verrattuna, minkä ansiosta ääni- ja kuvatiedostojen lähetys muuttuu entistä helpommaksi. •Käyttövarmuus kasvaa, koska verkon edellytetään kestävän nykyistä suurempaa rasitusta. ”Haluamme turvata omassa luokassaan parhaat, varmimmat ja nopeimmat matkapuhelin- ja matkaviestintäpalvelut asiakkaillemme koko Ruotsin alueella. Verkon hyvän peittävyyden ja kapasiteetin tulee olla asiakkaillemme itsestäänselvyys, asuivatpa tai liikkuivatpa he missä tahansa. Näillä keinoin nykyisistä NMT-asiakkaista tehdään tyytyväisiä GSM-asiakkaita. Matkapuhelinverkon Internet-palveluilla on suuret kasvumahdollisuudet, jos verkkokapasiteetti on hyvä. Internetin käyttö matkaviestimen kautta on pian yhtä yleistä kuin nykyisin tietokoneen kautta”, sanoo Marie Ehrling, TeliaSonera Swedenin toimitusjohtaja. TeliaSonera Sweden ei tämän vuoksi jätä tarjousta Ruotsin posti- ja telehallituksen digitaalisen 450-verkon lisenssistä, jota on ajateltu vaihtoehdoksi nykyisille NMT-asiakkaille. TeliaSonera Swedenin ensisijaisena tavoitteena on tarjota asiakkailleen yksinkertaisia ratkaisuja. Uuden lisenssin sisältämä vaihtoehtoinen tekniikka edellyttää erityispuhelimia. Puhelinta voi käyttää huomattavasti laajemmin ulkomailla 3G- ja GSM/EDGE-tekniikalla kuin vaihtoehtoisen verkon kautta. Vaihtoehtoinen tekniikka ei myöskään ole GSM- tai 3G-yhteensopiva. Olemme siis valinneet EDGEn, jonka avulla asiakkaamme voivat käyttää Internetiä matkaviestimistään missä tahansa verkkoalueella. Jo nyt matkapuhelinverkossa käytetään 100 000:ta GSM/EDGE-puhelinta, toteaa Marie Ehrling. _________________________________________________ Lisätietoja lehdistölle antaa: TeliaSonera Swedenin lehdistöpalvelu, puh. +46 8 713 58 30 TIESITHÄN TÄMÄN: EDGE – Tekniikka sisältää GSM-verkon GPRS-osan päivityksen. Tiedonsiirtonopeus kasvaa siten, että se on jopa 210/105 kbps*. Päivityksen myötä myös peittävyys kasvaa noin 90 prosenttiin Ruotsin pinta-alasta. UMTS – TeliaSonera Sweden toi tekniikan markkinoille 10.3.2004; tunnetaan myös nimellä 3G. 3G:n nykyinen enimmäisnopeus on 384/64 kbps*. TeliaSonera Swedenin UMTS-verkon asukaspeittävyys on nykyisin lähes 90 prosenttia. GPRS – Vuonna 2001 GPRS sisällytettiin GSM-verkkoon. Käytännössä tämä merkitsee uudenlaista tiedonsiirtotapaa, joka toimii samalla periaatteella kuin IP-tekniikka. Tiedonsiirtonopeus on kasvanut siten, että se on 48/24 kbps*. GPRS on käytössä koko GSM-verkossa. TeliaSonera Swedenin GPRS-verkko arvioitiin Ruotsin parhaaksi vuosina 2002 ja 2003. GSM – Vuonna 1992 GSM alkoi kilpailla NMT-tekniikan kanssa. Nykyisin GSM-verkon peittävyys on 70 prosenttia. Päivityksen yhteydessä peittävyys kasvaa 90 prosenttiin. TeliaSonera Swedenin GSM-verkko on kolmen viime vuoden aikana arvioitu Ruotsin parhaaksi. Kaikista näistä tekniikoista muodostuu matkapuhelinverkko, jonka monia palveluja TeliaSonera Swedenin asiakkaat voivat hyödyntää perusteellisesti yhden matkaviestimen tai puhelimen kautta. NMT 450 – Nykyisten matkapuhelinten esi-isä, joka tuotiin markkinoille 1981. NMT-tekniikka perustuu analogiseen radiosiirtoon. * xx/yy kbps = siirtonopeus puhelimeen/puhelimesta kilobitteinä sekunnissa.