TeliaSonera testaa tulevaisuuden puhepalveluja – matkaviestin- ja IP-puhepalvelut samaan puhelimeen

TeliaSonera alkaa testata Tanskassa uutta konseptia, jossa matkaviestinpalvelut integroidaan kotona IP-puhepalveluihin. Testaus on osa TeliaSoneran pyrkimyksiä johtaa siirtymistä kiinteän verkon palveluista matkaviestintään ja Internet-pohjaisiin palveluihin. Testien tavoitteena on tarjota vähitellen integroitua matkaviestin- ja IP-puhepalvelu¬ratkaisua, jossa asiakas tarvitsee ainoastaan yhden langattoman puhelimen kaikkiin puhepalvelu¬tarpeisiinsa. Kodin neljän seinän sisällä puhelin toimii IP-puhelimena. Kun asiakas lähtee kodistaan, puhelin siirtyy automaattisesti matkaviestinverkkoon. - Tällä hetkellä voimakkain suuntaus televiestintämarkkinoilla on siirtyminen kiinteän verkon palveluista matkaviestin- ja Internet-pohjaisiin palveluihin. Kehitystä vauhdittavat asiakkaat, jotka haluavat langattomia ratkaisuja, joissa matkaviestintä yhdistyy kotona kiinteän verkon puhepalveluihin ja laajakaistaan. Meille on siksi tärkeää lähteä nopeasti liikkeelle ja testata uusia vaihtoehtoja tulevaisuuden puhepalveluja varten, sanoo TeliaSonera AB:n Tuotteet ja palvelut -liiketoiminta-alueen johtaja Kennet Rådne, Ensimmäiseksi integroituja matkaviestin- ja IP-puhepalveluja ryhdytään testaamaan TeliaSoneran Tanskan toiminnoissa. Tanskassa suoritettavat testit perustuvat kansainväliseen UMA-standardiin (Unlicensed Mobile Access), jonka ansiosta langaton puhelin voi kommunikoida Internetin kautta Bluetoothin tai WLAN:in avulla. Tätä tullaan testaamaan tämän vuoden aikana ennen vuonna 2006 mahdollisesti tapahtuvaa markkinoille tuomista. TeliaSonera seuraa ja arvioi myös muita, vaihtoehtoisia teknologioita integroiduille matkaviestin- ja IP-puhepalveluratkaisuille. Mahdollinen lanseeraus eri markkinoilla riippuu päätelaitteiden saatavuudesta ja yleisestä markkinatilanteesta. Lisätietoja lehdistölle antavat: Konsernitasoisissa kysymyksissä: Terje Christoffersen, Group Vice President, Marketing, Products & Services, TeliaSonera AB Kennet Rådne, Senior Vice President, Products & Services, TeliaSonera AB TeliaSoneran lehdistöpalvelun kautta, puh. +468 20 77 58 30 Tanskan testeihin liittyvissä kysymyksissä: Robert Neimanas, Communication Manager, TeliaSonera Denmark, puh. +45 28 27 51 82