TeliaSonera vahvistaa asemaansa integroiduissa yrityspalveluissa ostamalla Cygaten

TeliaSonera on ostanut 98,66 prosenttia Cygaten osakkeista. Cygate on johtava turvallisten ja hallittujen IP-verkkoratkaisujen toimittaja ja järjestelmä­integraattori Pohjoismaiden markkinoilla. Yritysosto tukee TeliaSoneran strategista suuntaa vahvistaa asemaansa yritysten kokonaisvaltaisten televiestintä- ja IT-ratkaisujen hallinnassa yhtiön valmistautuessa kasvuun.

Pohjoismaiden ja Baltian johtava televiestintäyritys TeliaSonera on tänään allekirjoittanut sopimuksen Cygate AB:n pääomistajan, ruotsalaisen sijoitusyhtiön Bure Equity AB:n, kanssa 98,66 prosentin ostamisesta Cygate AB:n osakekannasta 567 milj. kruunun kauppahintaan ilman nettovelkaa.

”Tämä kauppa vahvistaa asemaamme yritysasiakkaittemme kokonaisvaltaisten televiestintä- ja IT-ratkaisujen integroijana, TeliaSoneran tärkeällä tulevaisuuden kasvualueella”, sanoo TeliaSonera AB:n toimitusjohtaja Anders Igel. ”Tämä on jälleen uusi askel kohti tavoitteitamme tulla johtavaksi toimijaksi IT- ja IP-integraation alueella ja varmistaa pitkän aikavälin kasvu integroiduissa yrityspalveluissa.

Kyseessä on strateginen yritysosto, joka tuo TeliaSoneralle LAN- ja IP-sovelluksiin liittyvää myynnin, teknologian ja projektinhallinnan osaamista. Cygate tarjoaa verkottumiseen, turvallisuuteen ja internet-puheluihin liittyviä ratkaisuja sekä tuki-, ylläpito- ja IT-hallintapalveluja. Cygate, jonka brandi on erittäin tunnettu markkinoilla, tulee toimimaan erillisenä yhtiönä TeliaSoneran sisällä.

Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaisten hyväksyntää.

Lyhyt kuvaus yhtiöstä
Cygate

2004 2005

Liikevaihto (MSEK) 854 837
Käyttökate (MSEK) 47 46
Henkilöstön lukumäärä(*) 240 241

(*) kauden lopussa

Asiakasryhmät: julkisyhteisöt 1/3, palveluntarjoajat 1/3 ja yritykset 1/3
Myyntihenkilöstöä Ruotsissa Tukholmassa, Malmössä ja Göteborgissa sekä Suomessa Helsingissä, Joensuussa, Tampereella, Kouvolassa ja Oulussa

_____________________________________________

Lisätietoja lehdistölle antaa:
TeliaSoneran lehdistöpalvelu, +46-8-713 58 30

Tulevaisuutta koskevat lausumat
Tähän tiedotteeseen sisältyvät tulevaisuuden tilaa tai tapahtumaa koskevat lausumat, mukaan lukien toiminnan tulevaa tulosta ja muita ennusteita koskevat lausumat, ovat tulevaisuutta koskevia lausumia. Luonteensa mukaisesti tulevaisuutta koskeviin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuutta, koska ne liittyvät tuleviin tapahtumiin ja niiden toteutuminen riippuu siksi olosuhteista tulevaisuudessa. Ei ole varmuutta siitä, etteikö tulokset poikkeaisi olennaisesti tulevaisuutta koskevissa lausumissa suoraan tai epäsuorasti esitetyistä johtuen monista tekijöistä, joista useisiin TeliaSonera ei voi vaikuttaa.