TeliaSonera vahvistaa asemaansa ja vaikutusvaltaansa Georgian ja Uzbekistanin markkinoilla

TeliaSonera on suoraan ja tytäryhtiönsä Finturin kautta toteuttanut kaksi kauppaa Euraasiassa, tavoitteenaan selkeyttää omistajarakennetta ja vahvistaa asemiaan ja vaikutusvaltaansa Georgian ja Uzbekistanin markkinoilla.

Fintur Holdindgs B.V. (Fintur), josta TeliaSonera omistaa suoraan ja epäsuorasti yhteensä 74 prosenttia, on saattanut loppuun kaupan, jolla se ostaa 14,3 prosentin lisäosuuden Geocell LLC:stä (Geocell), joka on Georgian toiseksi suurin matkaviestinoperaattori, yhteensä noin 210 milj. Ruotsin kruunun (33 milj. US dollaria) käteissuorituksella. Tällä kaupalla Fintur kasvattaa omistusosuutensa Geocellissä 83,2 prosentista 97,5 prosenttiin.

Lisäksi TeliaSonera on saattanut loppuun neuvottelut aloittaakseen yhteistyön paikallisen yhtiökumppanin kanssa uzbekistanilaisessa matkaviestintäviestinoperaattorissa OOO Coscom:ssa, joka on Uzbekistanin kolmanneksi suurin matkaviestinoperaattori. TeliaSonera myi 100 prosentin omistusosuudestaan 26 prosenttia 320 milj. kruunun (50 milj. US dollaria) käteissuorituksella.

”Tehdyt kaupat korostavat TeliaSoneran sitoutumista alueella ja ovat linjassa strategiamme kanssa, joka on olla Euraasian johtava matkaviestinoperaattori”, sanoo Tero Kivisaari, TeliaSonera Eurasia-liiketoiminta-alueen johtaja. ”Yhteistyön aloittamisella vähemmistöomistajan kanssa Uzbekistanissa tavoitellaan merkittäviä paikallisia voimavaroja ja tehokkuutta vahvistamaan meidän asemaamme ja vaikutusvaltaamme Uzbekistanin markkinoilla”, sanoo Tero Kivisaari.