TeliaSonera vahvistaa asemaansa Norjan markkinoiden kakkosena ja ostaa Chess/Sense-yhtiön

TeliaSonera AB on allekirjoittanut lopullisen osakkeiden kauppakirjan, jolla se ostaa 91,2 prosenttia norjalaisen Vollvik Gruppen AS:n osakekannasta. Kyseinen yhtiö omistaa kokonaan Chess/Sense-nimisen palveluoperaattorin. TeliaSonera maksaa Vollvik Gruppen AS:n osakkeista 11,03 Norjan kruunua osakkeelta eli yhteensä 1 895 miljoonaa Ruotsin kruunua (1 619 miljoonaa Norjan kruunua).

”Tämä transaktio vahvistaa asemaamme Norjan matkaviestinmarkkinoilla ja osoittaa, että strategiamme kasvun edistämisestä kotimarkkinoilla etenee menestyksellisesti,” sanoo TeliaSonera AB:n toimitusjohtaja Anders Igel. TeliaSonera, Pohjolan ja Baltian johtava televiestintäyritys, on tänään sopinut ostavansa 91,2 prosenttia norjalaisen Vollvik Gruppen AS:n osakekannasta käteishintaan 1 895 miljoonaa Ruotsin kruunua (1 619 miljoonaa Norjan kruunua). Vollvik Gruppen AS omistaa kokonaan norjalaisen Chess/Sense-yhtiön, jolla kesäkuussa 2005 oli 405 000 liittymäasiakasta. Heinäkuun 6. päivänä 2005 TeliaSonera ilmoitti, että se on yksinoikeudella neuvottelemassa norjalaisen Chess/Sense-yhtiön ostamisesta. TeliaSonera on nyt saanut valmiiksi juridis-taloudellisen tarkastuksen ja allekirjoittanut lopullisen osakkeiden kauppakirjan. Transaktio on ehdollinen Norjan kilpailuviranomaisten hyväksynnälle. Kolmen arkipäivän kuluessa kaupasta TeliaSonera tekee vapaaehtoisen ostotarjouksen samalla osakekohtaisella hinnalla (11,03 Norjan kruunua) Vollvik Gruppen AS:n lopuista osakkeista, jotka edustavat 8,8 prosenttia yhtiön osakekannasta. Kaupan odotetaan kasvattavan TeliaSoneran tulosta ja kassavirtaa jo ennen synergiaetujen saavuttamista. Synergiaedut liittyvät pääasiassa NetComin verkon lisääntyvään käyttöön, ja TeliaSonera arvioi, että transaktio ennen toteutuskuluja kasvattaa vuosittaista käyttökatetta vuoden 2006 puolivälistä lähtien noin 810 miljoonaa Ruotsin kruunua (700 miljoonaa Norjan kruunua) ja vuosittaista kassavirtaa ennen veroja noin 730 miljoonaa Ruotsin kruunua (625 miljoonaa Norjan kruunua). Chess/Sense jatkaa toimintaansa palveluoperaattorina omalla tuotemerkillään Norjan markkinoilla. Idar Vollvik jatkaa Chess/Sensen toimitusjohtajana, eikä yhtiön toiminnassa tapahdu suuria muutoksia. Lehdistötilaisuus Tänään klo 14 (CET) pidetään lehdistötilaisuus. Paikkana on Grand Hotel, Karl Johans Gate 31, Gerhardsen-huone, Oslo. Lisätietoja lehdistölle antaa: Birgitta Grafström, viestintäpäällikkö, TeliaSonera Norway, Denmark, Baltic countries, puh: +46-(0)70-555 00 04 TeliaSoneran lehdistötoimisto, puh: +46-(0)8-713 58 30