TeliaSonera vahvistaa asemaansa Pohjoismaiden johtavana langattoman laajakaistan tarjoajana

TeliaSonera vahvisti asemaansa hotspotien eli palvelualueiden suurimpana tarjoajana Pohjoismaissa ostamalla tanskalaisen YesIHotspotin WLAN-infrastruktuurin ja asiakassuhteet. Kaupan seurauksena TeliaSoneralla on nyt 180 palvelualuetta sekä maanlaajuinen EDGE-verkko (laajakaistayhteys langattoman verkon kautta) Tanskassa. TeliaSonera on näin saavuttanut vakaan aseman haastajana Tanskan langattoman laajakaistan markkinoilla.

Niin kutsuttu hotspot eli palvelualue on langaton laajakaistayhteys, joka kattaa tietyn maantieteellisen alueen. Tämänpäiväisen YesIHotspot-kaupan jälkeen TeliaSoneralla on Pohjoismaissa 1 100 palvelualuetta ja maailmanlaajuisesti 25 000 palvelualuetta verkkovierailusopimusten kautta. Yhtiö vahvistaa näin asemaansa Pohjoismaiden suurimpana palvelualueiden tarjoajana. Kauppa toteuttaa omalta osaltaan TeliaSoneran visiota, joka on johtaa siirtymistä kiinteän verkon palveluista matkaviestin- ja Internet-pohjaisiin palveluihin. - Nyt kun tarjoamme palvelualueita myös Tanskassa, konsernin toiminta kattaa koko kotimarkkina-alueen. Niille, jotka hyödyntävät laajakaistaa mieluummin kotona, olemme jo pitkään tarjonneet laajakaistaliittymiä. Langattomia laajakaistayhteyksiä pystymme 3G/EDGE/WLAN-tekniikan ansiosta tarjoamaan kaikissa neljässä Pohjoismaassa, ja sitä liikkuvat ihmiset arvostavat. Nyt voimme tarjota palvelualueita myös Tanskassa, mikä on tärkeää liikemiehille, opiskelijoille ja muille suurta laajakaistanopeutta tarvitseville, sanoo TeliaSoneran Marketing, Products and Services yksikön johtaja Terje Christoffersen. YesIHotspotin osto on ensimmäinen askel Telia HomeRunin tuomisessa Tanskan markkinoille. HomeRun on TeliaSoneran WLAN-tuote, ja Tanskan Telia arvioi voivansa lanseerata tuotteen lähiaikoina. - Pohjoismaalaiset ovat erittäin ahkeria matkaviestinnän käyttäjiä, ja toimiston ulkopuolella työskenteleminen yleistyy koko ajan. Uskomme, että tämä kehitys jatkuu sitä mukaa kuin yhä useammat saavat langattomaan verkkoon kytkettävissä olevan kannettavan tietokoneen. Meillä on siksi suuret odotukset kasvun lisäämisestä näilläkin markkinoilla, sanoo Terje Christoffersen. TeliaSoneralle siirtyvät ensisijaisesti YesIHotspotin verkko ja asiakassuhteet. Kaupan hintaa ei julkisteta.