TeliaSonera yhtenäistää asiakastuen, tuotteiden ja toimitusten hallinnan sekä taloushallinnon IT-järjestelmänsä TeliaSonera on valinnut Oraclen E-Business Suiten alustaksi asiakashallinnan sekä tuotteiden ja toimitusten hallinnan järjestelmille ja mySAP Business Suiten taloushallinnon järjestelmäkseen. TeliaSonera jatkaa edelleen asiakastuen sekä tuotteiden ja toimitusten hallinnan järjestelmäratkaisujen kehittämistä Ruotsissa ja taloushallinnon järjestelmän kehittämistä Suomessa. Yhtenä merkittävänä tavoitteena Telian ja Soneran yhdistymisessä oli synergiaetujen saavuttaminen, jonka keskeisenä osa-alueena on toimiva IT- strategia. TeliaSonera ottaa valitsemansa IT-ratkaisut käyttöön kokonaan omistamissaan yrityksissä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa sekä kansainvälisessä verkkotoiminnassaan. TeliaSoneran tavoitteena on toimia yhtenäisenä televiestintäyrityksenä kaikilla markkinoilla. TeliaSonera haluaa mukauttaa liiketoimintaa tukevat IT-järjestelmänsä tämän tavoitteen mukaisesti. - Meidän on oltava aidosti asiakassuuntautuneita ja otettava käyttöön asiakaslähtöinen tuotekehitysprosessi. Samaan aikaan meidän on lisättävä tehokkuuttamme ja vähennettävä kaikkien liiketoimintaprosessien kustannuksia. Tämän vuoksi on tärkeää hyödyntää fuusion aikaansaamat synergiaedut. Tähän liittyy käytettävien IT-järjestelmien lukumäärän vähentäminen ja yhteisten tietotekniikkaratkaisujen käyttöönotto. Yhteinen järjestelmä tai järjestelmien yhdistelmä on keskeinen tekijä näitä synergiaetuja hyödynnettäessä, toteaa TeliaSoneran Networks & Technology -yksikön johtaja Lars-Gunnar Johansson. Näiden alustojen käyttöönotto tapahtuu vaiheittain liiketoiminnan tarpeiden mukaan. Päätös on valitun IT-suunnan julistus, ei niinkään investointipäätös. Lisätietoja lehdistölle antaa: TeliaSoneran lehdistöpalvelu, 020 77 58 30 TeliaSonera on Pohjolan johtava televiestintäyritys. Pohjola ja Baltian maat muodostavat konsernin kotimarkkinat. TeliaSonera noteerataan Tukholman Pörssissä, Helsingin Pörssissä ja NASDAQ:ssa. Yrityksen pro forma -liikevaihto 31. joulukuuta 2002 oli 8,8 miljardia EUR, ja työntekijämäärä oli 29 000. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/16/20030416BIT01170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/16/20030416BIT01170/wkr0002.pdf