TeliaSoneralle ennätysmäärä IP-osoitteita

TeliaSoneralle ennätysmäärä IP-osoitteita Kun 3G pääsee kunnolla vauhtiin ja edistyksellisemmistä langattomista sovelluksista tulee todellisuutta, IP-osoitteita tarvitaan yhä enemmän. Ratkaisun ongelmaan tarjoaa Internet-protokollan uusi versio, IPv6, joka moninkertaistaa saatavilla olevien osoitteiden määrän. TeliaSonera oli ajoissa liikkeellä anomuksensa kanssa, ja yhtiö sai juuri toistaiseksi suurimman määrän IPv6-osoitteita RIPE NCC:ltä, IP-osoitteita jakavalta järjestöltä. TeliaSoneralle jaettu osoitemäärä on monta kertaa suurempi kuin koko Internetissä tällä hetkellä olemassa olevien osoitteiden määrä. Tämän päivän Internet-liikenne perustuu IPv4:ään, joka tulee olemaan vallitseva protokolla vielä useiden vuosien ajan. Seuraava versio tunnetaan nimellä IPv6, ja sen käyttöönotto on jo alkanut. IPv6- protokollaan on tehty monia, mm. turvallisuuteen liittyviä parannuksia. Kuluttajien kannalta se lisää helppokäyttöisyyttä ja parantaa pääsyä Internetiin. IPv6 tarjoaa esimerkiksi tehokkaamman teknisen ratkaisun tuleville 3G-palveluille, kuten push-palveluille ja pikaviestipalvelulle. Ennen kaikkea IPv6 moninkertaistaa olemassa olevien IP-osoitteiden määrän. Saatavilla olevat IPv4-osoitteet tulevat vähitellen loppumaan. Osoitteiden loppuminen kesken onkin suurin syy, jonka odotetaan saavan verkko-operaattorit ja palveluntarjoajat siirtymään IPv6:een. Kaikkein merkittävin IPv6:n tarjoama etu on suurempi osoiteavaruus, mikä tekee esimerkiksi kuluttajien laajakaistapalveluista, peer-to-peer- ja machine- to-machine-palveluista sekä langattomista push-palveluista helppokäyttöisempiä. TeliaSonera tiedosti nämä edut nopeasti ja anoi kuluvan vuoden aikana IPv6-osoitteita RIPE NCC:ltä, joka jakaa IP- osoitteita Euroopassa, Lähi-idässä, Keski-Aasiassa ja päiväntasaajan pohjoispuolella Afrikassa toimiville operaattoreille. "IPv6-protokolla on paras vaihtoehto verkkojemme ja palvelujemme optimointia ja kehitystä ajatellen. Tämä on TeliaSoneralle välttämätön askel, jotta voimme jatkaa kustannustehokkaiden ja korkealaatuisten palvelujen tarjoamista asiakkaillemme", sanoo TeliaSonera AB:n verkoista vastaava johtaja Claes Nycander. TeliaSoneralle jaettu osoitemäärä on suurin yksittäiselle operaattorille koskaan jaettu osoitemäärä. TeliaSonera saa 2108 (3 2451 8553 6584 2672 6783 1560 2057 6256) osoitetta. TeliaSoneralle jaettu osoiteavaruus on ns. /20-blokki, mikä vastaa 17 000 miljardia (17 000 000 000 000) asiakkaille jaettavissa olevaa aliverkkoa. Kullakin aliverkolla on enemmän yksittäisiä osoitteita kuin tällä hetkellä on olemassa koko IPv4- Internetissä. Lisätietoja toimittajille antavat: Claes Nycander, Senior Vice President and Chief Network Officer, TeliaSonera AB, puh. +46-8-504 550 82 Mikael Lind, Research Engineer, Networks & Production, TeliaSonera Sweden AB, puh. +46-8-713 81 30 Lisätietoja RIPE NCC:stä osoitteessa www.ripe.net ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/13/20040512BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/13/20040512BIT00640/wkr0002.pdf