TeliaSoneran johtamat GSMA:n SIP-testit osoittavat videonjakopalvelun yhteensopivuuden

(3GSM World Congress, Barcelona) TeliaSonera on johtanut GSM-operaattorien yhdistyksen (GSM Association) SIP-testaushanketta, johon on osallistunut muita alan johtavia toimijoita. Edelleen jatkuvien testien tarkoituksena on saada kehittyneet SIP/IMS-palvelut toimimaan sulavasti verkosta, päätelaitteesta, alustasta ja kansallisista rajoista riippumatta heti markkinoilletulosta lähtien. Suoraa videokuvaa välittävä videonjakopalvelu (Video share) on tuorein esimerkki yhteensopivasta palvelusta.

Videonjakopalvelun avulla puhelun osapuoli voi lähettää suoraa videokuvaa puhekumppanilleen. Palvelusta odotetaan suosittua tapaa lähettää vaikkapa lomaterveisiä ja muuta vapaa-ajan kuvaa. Liike-elämässä suoraa videokuvaa voi puolestaan käyttää esimerkiksi tuote-esittelyihin.

GSM-operaattorien yhdistyksen GSMA:n yhteensopivuutta testaava hanke perustettiin sen varmistamiseksi, että loppukäyttäjät voisivat luotettavasti nauttia helposti saatavista ja käytettävistä uuden sukupolven multimediapalveluista.

Testeissä käytetään IMS (IP Multimedia Subsystems) –tekniikkaa videokuvan jakamiseksi käyttäjien välillä nopeasti ja tehokkaasti sekä kiinteässä verkossa että matkapuhelinverkossa. SIP (Session Initiation Protocol) -yhteyskäytäntöä yhteyden muodostukseen ja hallintaan käyttävä IMS-tekniikka on verkkoarkkitehtuuri, jonka avulla monet operaattorit aikovat tarjota matkaviestinten käyttäjille uusia palveluja kuten pikaviestejä, push-to-talk-ominaisuutta, videopuheluita ja monipelaajapelejä.

GSMA osoittaa Video Share -palvelun yhteensopivuuden 3GSM-maailmankongressissa. Tilaisuudessa esitellään, miten erilaiset matkaviestinkäyttäjät voivat eri tilanteissa ja eri välinein (matkapuhelimesta matkapuhelimeen, matkapuhelimesta kannettavaan) hyödyntää reaaliaikaisesti yhtäaikaista video- ja puheviestinnän ratkaisua eri verkoissa.

Demot 3GSM –maailmankongressissa
Päivämäärä: Tiistaina 13. helmikuuta ja keskiviikkona 14. helmikuuta 2007
Aika: 10.00–11.00 (Molempina päivinä)
Paikka: Free Demonstration Area, Hall 7, 3GSM World Congress, Barcelona