Yahoo! myy omistusosuutensa Zedistä

Yahoo! myy omistusosuutensa Zedistä TeliaSonera on vahvistanut tänään, että Yahoo! Inc. on käyttänyt oikeuttaan myydä takaisin TeliaSoneralle alunperin vuonna 2002 hankkimansa 15 prosentin omistusosuuden Sonera Zed Oyj:stä. Liiketoimi tehdään samoin ehdoin kuten vuonna 2002. Sonera Zed Oy on johtava matkaviestimien viihde-, viestintä- ja tietopalvelujen tarjoaja. Yahoo! ilmoitti elokuussa 2002 hankkineensa 15 prosentin omistusosuuden Zedistä sekä oikeuden kasvattaa osuuttaan 100 prosenttiin tai vastaavasti luopua siitä kokonaan seuraavan kahden vuoden aikana. Yahoo! ja Zed jatkavat kaupallista sopimusta, jonka puitteissa yhtiöt jakelevat Euroopassa yhteisiä matkaviestintäpalveluita, kuten soittoääniä ja Java-pelejä. Järjestelyn taloudelliset yksityiskohdat ovat luottamuksellisia. "Jatkamme toisen sijoittajan etsimistä TeliaSoneran ydintoimintoihin kuulumattomalle Zedille. Zedin viimeaikainen vahva kasvu, joka näkyy positiivisena käyttökatteena ja lähes kaksinkertaistuneena liikevaihtona, tekevät Zedistä hyvin mielenkiintoisen sijoituskohteen", sanoo TeliaSoneran talous- ja rahoitusjohtaja Kim Ignatius. Zed tarjoaa matkaviestintälaitteiden viihde-, viestintä- ja tietopalveluja suoraan 17 operaattorin kautta kuudessa eri maassa. Zedillä on kuukaudessa keskimäärin 5 miljoonaa palveluja käyttävää asiakasta, jotka käyttävät yhteensä noin 35 miljoonaa maksullista palvelua kuukaudessa (syyskuu 2003). Zedin palveluvalikoima sisältää soittoääniä, logoja, kuvaviestejä, pelejä, keskustelupalveluja (chat), urheilu-uutisia, hakemistopalveluja, pörssikursseja, liikennetietoja, vitsejä ja piloja, horoskooppeja, uutisia, rahoituspalveluita, elokuvaoppaita, valuuttalaskimia ja ravintolaoppaita. Zed aloitti toimintansa Suomessa lokakuussa 1999. Vuoden 2001 aikana yrityksen toimintoja uudelleenjärjesteltiin voimakkaasti ja nykyään yhtiössä työskentelee 170 henkilöä. Lisätietoja toimittajille antaa: TeliaSoneran lehdistöpalvelu, +46-8-713 58 30 Yahoo! Europe, Sue Jackson, suej@europe.yahoo-inc.com, +44 207 808 4526 Tulevaisuutta koskevat lausumat Tähän tiedotteeseen sisältyvät tulevaisuuden tilaa tai tapahtumaa koskevat lausumat, mukaan lukien toiminnan tulevaa tulosta ja muita ennusteita koskevat lausumat, ovat tulevaisuutta koskevia lausumia. Luonteensa mukaisesti tulevaisuutta koskeviin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuutta, koska ne liittyvät tuleviin tapahtumiin ja niiden toteutuminen riippuu siksi olosuhteista tulevaisuudessa. Ei ole varmuutta siitä, etteikö tulokset poikkeaisi olennaisesti tulevaisuutta koskevissa lausumissa suoraan tai epäsuorasti esitetyistä johtuen monista tekijöistä, joista useisiin TeliaSonera ei voi vaikuttaa. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/14/20040114BIT00330/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/14/20040114BIT00330/wkr0002.pdf