Yhteinen anomus tarkoittaa, että 3G-mastoja tulisi vähemmän ja tarvittaisiin vähemmän investointeja TeliaSonera, Tele2, 3 ja Vodafone jättävät tänään yhteisen anomuksensa Ruotsin posti- ja telelaitokselle 3G-verkon rakentamisluvan ehtojen muuttamiseksi. - Nyt tarkoituksena on luoda realistiset edellytykset verkon laajentamiselle edelleen, sanovat operaattorit anomuksessaan. Operaattorien tarkoituksena on noudattaa vaatimusta, jonka mukaan verkon tulisi kattaa 8 860 000 henkilön asuma-alue Ruotsissa, mutta ne toivovat kahta muutosta posti- ja telelaitoksen lupaehtoihin: · Pienempi signaalivoimakkuus. Testit ja kokemus ovat osoittaneet, että ns. pilottisignaalin voimakkuutta voidaan pienentää, ilman että se rajoittaisi 3G-verkon käyttöä. Signaalivoimakkuuden pienentäminen merkitsisi sitä, että tarvitaan vähemmän 3G-mastoja, mikä olisi edullista sekä ympäristön että maisema-arvojen kannalta. · Uusi aikataulu. Verkon laajennukselle annetun aikataulun pitäisi olla sellainen, että kuuluvuusalue kattaa vähintään 7 000 000 asukasta vuoden 2004 loppuun mennessä, 8 000 000 asukasta vuoden 2005 loppuun mennessä, 8 500 000 asukasta vuoden 2006 loppuun mennessä ja 8 860 000 asukasta vuoden 2007 loppuun mennessä. Kyseessä olisi siis edelleen varsin nopea rakentamisaikataulu. Jotta 3G-luvanhaltijat voisivat pitää kiinni tästä nopeasta rakentamisaikataulusta, on niiden tehostettava yhteistyötään mastojen rakennustyössä Norlannissa. - Muutokset ovat yhteiskunnan kannalta tervetulleita ja parantavat 3G- markkinoita loppuasiakkaiden ja muiden sidosryhmien kannalta, sanovat TeliaSonera, Tele2, 3 ja Vodafone yhteisessä hakemuksessaan. Jos lupaehtoja muutetaan hakemuksen mukaisesti, merkitsee se sitä, että tarvitaan vähemmän 3G-mastoja ja sen myötä vähemmän rakennuslupia ja vuokrasopimuksia, ja siksi kustannukset alenevat. Se on myös edullista ympäristön kannalta ja antaa aikaa hälventää sähkömagneettisia kenttiä kohtaan tunnettavia ennakkoluuloja. Posti- ja telelaitoksen nykyisten ehtojen mukaan verkon tuli olla valmis joulukuun 31. päivään 2003 mennessä. Kaikki 3G-operaattorit ovat jo aiemmin ilmoittaneet, ettei tätä vaatimusta voida täyttää. Mikään muu maa ei kuitenkaan ole toteuttanut niin laajaa 3G-verkon rakennustyötä kuin Ruotsi. ___________________________________ Lisätietoja toimittajille antaa/antavat: Marie Ehrling, President, TeliaSonera Sweden, puh. +46-(0)8-713 58 30 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/28/20040628BIT00260/wkr0001.pdf