Yoigo on allekirjoittanut hallintapalvelusopimuksen Ericssonin kanssa

TeliaSoneran espanjalainen matkaviestinoperaattori, Yoigo, on tehnyt Ericssonin kanssa kolmivuotisen hallintapalvelusopimuksen uudesta 3G-verkostaan Espanjassa. Sopimus kattaa koko verkon toiminnan, hallinnan ja ylläpidon.

Yhteistyösopimuksen mukaan Ericsson on kokonaan vastuussa Yoigon 3G-verkon toiminnasta, hallinnasta ja ylläpidosta. Sopimus kattaa lisäksi kenttätoiminnot, verkon ja sen palveluiden, esimerkiksi verkkokeskuksen, hallinnan, ohjelmistojen ja laitteistojen järjestelmätuen, suunnittelun ja verkko-optimoinnin.

”Tämä sopimus sopii hyvin yhteen päämäärämme kanssa, jonka mukaan pitäydymme pelkistetyssä toimintamallissa. Siksi pyrimme ulkoistamaan palvelut päteville kumppaneille. Ericssonin kanssa tehty sopimus on esimerkki uudenlaisesta kumppanuudesta, jossa verkon toiminta annetaan toiselle osapuolelle”, toteaa Kenneth Karlberg, TeliaSonera Norway, Denmark, Baltic and Spain -tulosyksikön johtaja.

Ericsson Iberian toimitusjohtaja Ingemar Naeve sanoo: ”Olemme ylpeitä, että meidät on valittu ottamaan vastuullemme Yoigon verkon toiminta. Tämä sopimus on jälleen uusi osoitus yritystemme välisestä läheisestä yhteistyöstä, sillä tämä sopimus on jatkoa viime kesänä allekirjoitettuun sopimukseen, jossa Yoigo valitsi Ericssonin toimittamaan ja toteuttamaan täydellisen UMTS-runko- ja -liityntäverkon sekä palveluverkon.”

Yoigo
Yoigo on TeliaSoneran matkaviestintäyritys Xferan uusi brandi. Xfera on yhtiö, jolle myönnettiin neljäs 3G-toimilupa Espanjassa. Yhtiön omistaa Pohjoismaiden ja Baltian johtava televiestintäyritys TeliaSonera, jonka omistusosuus on 76,6 %. Rakennus- ja palvelukonserni ACS omistaa 17 %, FCC 3,4 % ja Telvent 3 % yhtiöstä.

Ericssonin hallintapalvelutarjooma
Ericssonilla on telealan kattavin hallintapalvelutarjooma, johon kuuluu muun muassa asiakkaan verkon päivittäisten toimintojen suunnittelu, rakentaminen ja hallinta. Lisäksi tarjoomaan kuuluu palvelusovellusten ja palvelualustojen hosting-palvelut ja verkkopeiton ja kapasiteetin tarjoaminen tarpeen mukaan. Ericsson on hallintapalveluiden kiistaton johtaja ja on virallisesti ilmoittanut yli sadasta hallintapalvelusopimuksesta operaattorien kanssa vuodesta 2002. Kaikkien tämänhetkisten hallintapalvelusopimusten mukaan, lukuun ottamatta hosting-palveluita, Ericsson hallinnoi verkkoja, jotka yhdessä palvelevat yli 65 miljoonaa tilaajaa kaikkialla maailmassa.