Yoigo tuo matkaviestinpalvelut markkinoille 1.12.

TeliaSoneran espanjalainen matkaviestinoperaattori Yoigo tuo edulliset ja helppokäyttöiset matkaviestinpalvelunsa markkinoille 1.12.2006. Yhtiön ensimmäiseen kaupalliseen palveluvalikoimaan sisältyvät samat hinnat laskutus- ja prepaid-asiakkaille.

Vasta 150 päivää on kulunut, ja Yoigo on jo valmis lanseeraamaan ensimmäiset palvelunsa Espanjan markkinoiden neljäntenä matkaviestinoperaattorina. Yoigon markkinoille tuomat matkaviestinpalvelut perustuvat yhtiön omaan 3G-verkkoon yhdistettynä kansalliseen 2G-verkkovierailuun. Toimintaperiaatteisiin kuuluvat esimerkillisen alhaiset kustannukset, selkeä liiketoiminnan fokus ja palvelujen kohdistaminen massamarkkinoille. Esimerkillisen alhaiset kustannukset perustuvat tehokkaaseen organisaatioon ja ulkoistettuihin toimintoihin, mukaan lukien verkon käyttöönotto, ylläpito ja operointi, asiakaspalvelu, logistiikka ja varastointi.

– Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme nyt esitellä Yoigon palveluvalikoiman ennätysnopean tuotantoonoton jälkeen. Palveluvalikoimamme koostuu helppokäyttöisistä palveluista, joiden hinnoittelu on houkuttelevaa ja läpinäkyvää. Tutkimuksemme osoittavat, että kaksi kolmesta asiakkaasta Espanjassa ei tiedä matkapuhelujensa hintoja. Tämän vuoksi otamme käyttöön yksinkertaisen ja läpinäkyvän hinnoittelumallin Espanjan matkaviestinmarkkinoilla, sanoo TeliaSoneran Norway, Denmark, Baltic Countries and Spain tulosyksikön johtaja Kenneth Karlberg.

Lanseerattava palveluvalikoima on suunnattu massamarkkinoille, ja samaa hinnoittelua sovelletaan sekä laskutus- että prepaid-asiakkaisiin: kotimaan puhelut 0,12 euroa minuutilta ja 0,12 euron aloitusmaksu (hinnat ilman ALV:tä). Hinnat ovat voimassa kaikkialla Espanjassa, ja siirtyminen 3G- ja 2G-verkkojen välillä tapahtuu saumattomasti. Puhepalvelujen lisäksi Yoigo tarjoaa asiakkailleen myös tekstiviesti- ja multimediaviestipalveluja, internet-yhteyttä matkapuhelimesta, mobiiliportaalipalveluja sekä kansainvälistä verkkovierailua.

TeliaSoneran taloudelliset tavoitteet Yoigolle Espanjassa
Yoigon kokonaisrahoitustarpeiden, mukaan lukien verkon ja IP-palvelualustojen vaatimat investoinnit, aloituskustannukset ja taajuusmaksut (sis. vuodesta 2002 kertyneet taajuusmaksut), arvioidaan ensimmäisen viiden vuoden aikana olevan alle 9 mrd. kruunua (1 mrd. euroa). Saman ajan kuluessa liiketoiminnan odotetaan alkavan tuottaa positiivista kassavirtaa ja kasvattavan tulosta.

Ensi vuoden loppuun mennessä yhtiön ennustetaan saavan alle yhden prosentin markkinaosuuden. Lyhyen aikavälin tavoitteen mukaan liittymän keskimääräinen kuukausituotto (blended ARPU) olisi noin 30 euroa kuukaudessa. Laskutusasiakkaiden osalta asiakas¬hankinnan kulujen arvioidaan olevan alhaisemmat kuin Espanjan keskiarvo, joka on noin 120 euroa, kun taas prepaid-asiakkaiden osalta niiden arvioidaan olevan hieman korkeammat kuin Espanjan keskiarvo, joka on noin 40 euroa. Käyttöomaisuusinvestointien arvioidaan olevan alkuvaiheessa etupainotteisia verkon nopean käyttöönoton vuoksi.

Pitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa noin 10 % markkinaosuus vuoteen 2015 mennessä ja noin 30 % käyttökateprosentti ennen kertaluonteisia eriä.

Yoigo
Yoigo on TeliaSoneran tytäryhtiön Xferan uusi brandi. Xfera on neljäs matkaviestin¬operaattori, jolle myönnettiin 3G-toimilupa Espanjassa. Pohjoismaiden ja Baltian johtavan televiestintäyrityksen TeliaSoneran omistusosuus yhtiöstä on 76,6 %. Rakennus- ja palvelukonserni ACS omistaa 17 %, FCC 3,4 % ja Telvent 3 % yhtiöstä.

Kutsu lehdistö- ja analyytikkotilaisuuteen

Pvm: perjantai 1.12.2006
Aika: 12.00 (Ruotsin aikaa)
Paikka: TeliaSoneran pääkonttori, Sturegatan 1, Tukholma
Tilaisuudessa ovat paikalla TeliaSonera AB:n toimitusjohtaja Anders Igel, TeliaSonera AB:n varatoimitusjohtaja ja talous- ja rahoitusjohtaja Kim Ignatius ja TeliaSonera Norway, Denmark, the Baltic countries and Spain tulosyksikön johtaja Kenneth Karlberg.

Lehdistö- ja analyytikkotilaisuuden osallistujia pyydetään esittämään lehdistökortti tai vastaava.

Tilaisuus on englanninkielinen ja sitä voi seurata suorana lähetyksenä internetin kautta osoitteessa www.teliasonera.com/ir.

Kuuntele ja osallistu lehdistö- ja analyytikkotilaisuuteen suoraan puhelimella
Voit myös kuunnella tilaisuutta suorana puhelimitse ja osallistua Q&A-istuntoon puhelinkonferenssissa.

Huomaa, että internetlähetyksen ja puhelinkonferenssin välillä voi olla 30 sekunnin viive, jos katselet lehdistötilaisuutta samalla kun soitat sinne.

Soittotiedot:
Varmistaaksesi, että saat yhteyden puhelinkonferenssiin, soita muutamaa minuuttia ennen lehdistö- ja analyytikkotilaisuuden alkamista ja ilmoita osallistumisestasi.

Puhelinnumero: +44-20-7162 0025
Viite osallistujille: TeliaSonera

Voit myös kuunnella tilaisuutta verkkosivullamme:
Puhelinnumero 12.12.2006 asti: +44-20-7031 4064
Tunnusluku: 72 96 90