City Map Helsinki on vuoden mobiilihyötypalvelu

Sonera Best Developer 2004 –kilpailun voitti WM-datan kilpailutyö City Map Helsinki, joka on kaupunkiopas matkapuhelimessa. Asiakkaiden ja kilpailuraadin arvioitavana oli 21 kiinnostavaa matkapuhelimella käytettävää hyötypalvelua.

TeliaSonera Finland järjesti yhteistyökumppaneidensa Nokian, TietoEnatorin ja Accenturen kanssa syksyllä 2004 matkapuhelinpalveluiden sovelluskehittäjille avoimen kilpailun, jolla etsittiin uusia ja kiinnostavia hyötypalveluja. Kilpailuun ilmoittautui lähes kolmekymmentä sovelluskehittäjää, joista 21 hyväksyttiin kilpailuun mukaan. Hyväksytyt kilpailutyöt olivat myös Soneran matkapuhelinasiakkaiden kokeiltavana ja arvosteltavana. Kilpailun voitti WM-data mobiililla kaupunkioppaallaan. City Map Helsinki on interaktiivinen wap-matkailukartta-sovellus, jossa on katuhakemisto ja kohdehaku. Palvelun käyttäjä voi myös tehdä paikkaan sidottuja muistiinpanoja kyseisen kohteen kohdalle. Voittoisaan tiimiin kuuluivat Markku Luoto, Jani Laakso ja Marius Kokko. City Map Helsinki sai sekä kilpailun raadilta että Soneran asiakkailta parhaat arvosanat. Pääpalkinnon lisäksi City Map Helsinki palkittiin kilpailun käytettävimmäksi palveluksi. ”City Map Helsinki on hyödyllinen ja grafiikaltaan näyttävä palvelu. Sovelluksessa yhdistyvät erinomaisesti käytettävyys ja toiminnallisuus”, kuvailee johtaja Juhani Kivikangas TeliaSonera Finlandista. Kilpailun raatiin kuului edustajia TeliaSonera Finlandin lisäksi Accenturelta, Nokialta ja TietoEnatorilta. Lisäksi raatiin kuuluivat Suomen Tietoyhteiskuntaohjelman johtaja Katrina Harjuhahto-Madetoja ja Tietohallinnon päällikkö Heikki Sinervo Elinkeinoelämän Keskusliitosta. Kilpailutöitä arvioidessaan raati arvioi muun muassa kilpailutyön toteutusta, käytettävyyttä ja soveltuvuutta tarkoitukseensa. Näiden lisäksi sovellusten latausmäärät ja asiakkaiden antama palaute vaikuttivat arviointiin. ”Kilpailu oli onnistunut, sillä edellisvuoden tapaan sekä sovelluskehittäjät että asiakkaat olivat innolla mukana. Puolentoista kuukauden kokeilujakson aikana yleisön testattavana olleet palvelut innoittivat asiakkaita äänestämään kilpailutöitä lähes 28 000 kertaa. kertoo projektista vastannut Ove Fagerlund TeliaSonera Finlandista. ”Tämän menestyksen myötä olemme miettineet kilpailun laajentamista ensi vuonna yhdessä muiden alan toimijoiden kanssa yhteiseksi hankkeeksi”, Fagerlund jatkaa. Pääpalkinnon lisäksi kilpailussa palkittiin myös muita edistyksellisiä töitä. Parhaaksi wap-palveluksi valittiin Ilmatieteen laitoksen Rainman, jonka reaaliaikaisen animaation avulla voi seurata sadealueen etenemistä kartalla. Erikoispalkinnon sai Jarno Heleniuksen ja Toni Aallon urheiluaiheinen Ylämummu. Ylämummu tarjoaa ajankohtaisen näkymän eri urheilulajeihin ja tuloksiin mahdollistaen myös keskustelun eri aiheista. Vuoden lupaavimmaksi kaupalliseksi palveluksi valittiin Alma Median asunnonostajan avuksi suunnittelema Etuovi.com-matkapuhelinpalvelu. Nokia palkitsi myös oman hyötypalvelusuosikkinsa. Nokian suosikiksi valittiin Genimapin kehittämä Kaupunkiopas-palvelu. Sonera Best Developer 2004 -kilpailu huipentui palkintojenjakotilaisuuteen. Voittajan palkintona on muun muassa matka Cannesin 3GSM World Congress -tapahtumaan helmikuussa 2005. Kilpailutöitä äänestäneiden kesken arvottiin uusi Nokia 6630 älypuhelin. Sonera palkitsi myös parhaita mobiilipalveluja tarjoavia yrityksiä Sonera palkitsi myös matkapuhelinpalveluja tarjoavia yhteistyökumppaneitaan. Palkintoja saivat yritykset, jotka ovat tuoneet markkinoille erityisesti matkapuhelimen hyötykäyttöön innostavia palveluja. Vuoden hyötypalvelukehittäjänä palkittiin Nordea mobiilin pankkiasioinnnin pitkäaikaisesta kehittämisestä. Fonecta palkittiin asiakkaiden keskuudessa suosittujen hakupalvelujen uranuurtajana ja Openbit sai erikoispalkinnon mobiilien ratkaisujen ja palvelujen kehittäjänä. Lisätietoja: Johtaja Juhani Kivikangas, TeliaSonera Finland Oyj Puh. 040 5561228 Sähköposti: juhani.kivikangas@teliasonera.com