Etelä-Karjala toteutti kansalliset laajakaistatavoitteet etuajassa – kylien laajakaistan peittoprosentti on maan kärkeä

Etelä-Karjalan maakunnassa on toteutettu liikenne- ja viestintäministeriön kansalliset laajakaistatavoitteet etuajassa. Etelä-Karjalan kylien laajakaistahankkeen myötä on maakunnan kaikkiin puhelinkeskuksiin saatu laajakaistavalmius vuoden aikana. Nyt jo lähes kaikilla eli 98 %:lla väestöstä on mahdollisuus nopeaan ja kiinteähintaiseen internetyhteyteen. Myös 8M:n yhteydet ovat maakunnassa saatavilla. Nopeat yhteydet parantavat erityisesti maaseudun yritysten toimintaedellytyksiä.

Tietomaakunta eKarjala Oy on vastannut laajakaistahankkeesta ja TeliaSonera Finland Oyj rakentanut adsl-teknologiaan perustuvat laajakaistavalmiudet niihin 96 maaseudun puhelinkeskukseen, joihin operaattorit eivät olisi muuten yhteyksiä toteuttaneet. 84 puhelinkeskusta toteutettiin yhteiskunnan tuella, loput 12 puhelinkeskusta TeliaSonera Finland rakensi omalla kustannuksellaan. Yhteydet rakennettiin valmiiksi kustannustehokkaasti ja suunnitellussa aikataulussa vuoden sisällä. Joka neljäs talous on jo ottanut laajakaistaliittymän maaseutualueella Laajakaistaliittymien määrä ylitti odotukset selvästi. Etelä-Karjalan maaseutualueilla 24 % kotitalouksista on ottanut laajakaistayhteyden. Etelä-Karjalassa laajakaistaliittymien tiheys on kehittynyt vauhdikkaasti. Erityisesti Taipalsaaren, Joutsenon ja Lappeenrannan maaseutualueilla yhteyksien kysyntä on ollut voimakasta. Parhaimpien puhelinkeskusten alueella joka toinen talous on ottanut laajakaistaliittymän. ”Olemme yllättyneet iloisesti siitä, kuinka paljon laajakaistayhteyksiä on otettu. Nopeat internetyhteydet ovat erittäin tärkeitä pitkien asiointimatkojen päässä oleville yrityksille ja kotitalouksille. Nyt laajakaistan käyttö on Etelä-Karjalassa Suomen huippuluokkaa”, toteaa johtaja Ossi Korhonen Tietomaakunta eKarjala Oy:stä. ”Liittymien kysynnän kasvua ovat auttaneet laajakaistayhteyksien hintojen puolittuminen ja operaattorien välinen kilpailu. Etelä-Karjalassa asiakkaat voivat valita aina vähintään kahdesta operaattorista. Näin korkeaan liittymämäärään olisi tuskin kuitenkaan päästy, elleivät kylien yhteyshenkilöt olisi tehneet erinomaista työtä tiedottaessaan alueellaan laajakaistan mahdollisuuksista”, kertoo Ossi Korhonen. Kustannukset Etelä-Karjalassa laajakaistaliittymien rakentamiseen saatu EU-raha käytettiin tehokkaasti. Kehittyvään adsl-teknologiaan perustuvan laajakaistavalmiuden toteuttaminen maaseutualueille maksoi noin 300 euroa/liittymä. Se on moninkertaisesti vähemmän kuin esimerkiksi kuituteknologiaan perustuva ratkaisu olisi ollut. Kotitalouksille liittymän avaus on ollut operaattorien välisen kilpailun ansiosta edullista. ”Tämän Etelä-Karjalassakin toteutettavan Soneran Kyläkaista –konseptin myötä jo yli 200 kuntaa on päättänyt tai harkitsee parhaillaan laajakaistayhteyksien ulottamista taajamien lisäksi myös maaseutukyliin. Kyläkaista –yhteistyö, jossa julkinen yhteisö toimii osarahoittajana ja TeliaSonera yhteyksien rakentajana, on jo osoittanut voimansa”, myyntijohtaja Tuomo Puhakainen TeliaSonera Finlandista sanoo. Katvealueiden toteutus Laajakaistayhteyden saavat ne taloudet, joihin tulee puhelinkaapeli ja jotka sijaitsevat korkeintaan 6,5 km:n kaapelietäisyyden päästä puhelinkeskuksesta. Etelä-Karjalassa on vielä noin 1200 taloutta ja paljon kesämökkiläisiä, jotka eivät saa laajakaistayhteyttä. Suurimpia katvealueita ovat Lappeenrannan Tani, Luumäen Sarvilahti, Luotola, Huutsalo-Taukaniemi, Parikkalan Kesusmaa, Rautjärven Änkilä, Kekäleniemi ja Porttinotko, Ruokolahden Savilahti, Savitaipaleen Laari-Paukkula-Simola -alue, Taipalsaaren Haikkaanlahti sekä Ylämaan Leino. Tietomaakunta eKarjala Oy selvittää kullekin katvealueelle käyttökelpoisimman ja kustannustehokkaimman ratkaisun. Katvealueiden toteutus kilpailutetaan kesällä 2005. Tarkoituksena on, että mahdollisimman moni katvealueen talous saisi laajakaistayhteydet vielä loppuvuoden aikana. Perustietoja Etelä-Karjalan kylien laajakaistahankkeesta Etelä-Karjalan kylien laajakaistahankkeesta vastasi Tietomaakunta eKarjala Oy. Se on Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymän 100%:sti omistama maakunnan tietoyhteiskuntapalveluita kehittävä yritys. Laajakaistavalmiudet toteutettiin kuntien yhteishankkeena, jolloin hallinto- ja kilpailutuskuluissa saavutettiin merkittävät säästöt. Yhteydet rakensi kilpailutuksen jälkeen TeliaSonera Finland Oyj. Laajakaistahankkeen ensimmäisen vaiheen toteutus maksoi 650 000 euroa. Hankkeen rahoituksesta tulee puolet Etelä-Karjalan liiton kautta EAKR-rahoituksena, puolet kunnilta. Lisätietoja: www.ekarjala.fi -> Kylien laajakaista Tietomaakunta eKarjala Oy Johtaja Ossi Korhonen Matkapuhelin: 040 703 8661 Sähköposti: etunimi.sukunimi@ekarjala.com TeliaSonera Finland Oyj Myyntijohtaja Tuomo Puhakainen Puhelin 040 3022439 Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com